ANNONSE

POPULÆR MODELL: André Støle (t.v.) og Dag Ugstad i Centralgaragen med 2019-utgaven av Mazdas bestselger, CX-5.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Dette merket er på salgstoppen - helt uten ladekabler

Er det mulig å selge rene fossil-modeller lengre? Jovisst, mener Centralgaragen, som i forrige måned var inne blant de ti mest registrerte bilmerkene i distriktet med Mazda.


Frank Williksen

 23.08.19, kl. 08:46
 03.09.19, kl. 23:18


ANNONSE

 

DRAMMEN: Og Mazda er fortsatt rent fossile modeller, enten bensin- eller dieselmotor. Punktum. Det er selvsagt lett å tenke at en niendeplass på registreringsstatistikken ikke er så veldig imponerende, men samtlige andre merker på denne listen har mye av salget på biler med ladekabel – enten rene elbiler eller plug-in hybrider. Og så Toyota da, som fortsatt i all hovedsak er selvladende hybrider.

Blant ti på topp fantes bare ett annet «nesten» fossil-merke, nemlig Skoda, som jo også er på gli for alvor med kommende elbiler og ladbare hybrider.

Så med bare fossile modeller er Mazda alene på denne listen.

Stigende interesse for diesel

- Hva er det som gjør at dere lykkes så bra med bare fossilbiler?

- Det er sikkert flere årsaker til det, sier Dag Ugstad og André Støle i Centralgaragen til DRM24.

De kan fortelle at spesielt CX-5 gjør det bra for tiden, selv om Mazda-salget har bra spredning på flere modeller.

- Denne bilen byr på flere viktige fordeler. Aller viktigst er kanskje alle valgmulighetene. Her kan man få firehjulsdrift, bensin- eller dieselmotor og automatgir. Frem til nå i det siste har spesielt bensinmotor vært etterspurt, men nå ser vi at stadig flere vil ha diesel igjen.

I 2019-utgave har bilen dessuten fått enda bedre støydemping og den spesielle Signatur-pakken, som gjør interiøret ekstra innbydende, sier de to, og bekrefter at nettopp CX-5 sto for brorparten av de gode juli-tallene.

Typiske familiebiler

- Hvem er det som velger denne modellen?

- Det er i hovedsak to grupper – for det første kunder som har hatt CX-5 før, og som gjerne vil ha samme modell igjen. For det andre ser vi at vi treffer mange som ikke nødvendigvis MÅ ha elbil, men som finner CX-5 som et veldig attraktivt valg.

- Både CX-5 og Mazda6 – som vi har solgt flere av i år enn på samme tid i fjor – er jo gode familiebiler, og vi ser ikke så få eksempler på at en av disse velges av kunder som fra før har en elbil i familien, men som kanskje trenger en større og rommeligere bil i tillegg. Samtidig er tilhengervekt viktig for svært mange norske bilkjøpere, og den er jo så som så på mange elbiler, fastslår Ugstad og Støle.

- Den Mazda CX-5-modellen som gjelder og går i dag, er en Optimum 4x4 med 165 hk bensinmotor og automatgir. Dette er en bil til 520.000 kroner. Vil du ha med Signatur-pakke, så er det 10.000 kroner ekstra, og akkurat nå kjører man på med en kampanje som gir mye ekstra inkludert i prisen, forteller de to.

Snart kommer CX30

Nå gleder Centralgaragen seg til den nye SUV-modellen CX30 blir lansert i november. Denne er noe større enn CX-3 – som utgår fra modell-programmet, og der lageret nesten er helt tømt – og litt mindre enn storebror CX-5. En viktig forskjell er at mens CX-3 sto på Mazda2 plattform, så bygger CX30 på Mazda3-understellet, som blant annet har 16 cm lengre akselavstand.

- Vi har allerede køliste for kjøp av denne nyheten, og med den nye Skyaktiv-motoren som vil gi merkbare avgiftsforskjeller, har vi store forventninger.

- Prisene?

- Prisene er ikke klare ennå, men vi er sikre på at de blir konkurransedyktige, avslutter Ugstad og Støle.

Volkswagen knapt foran Toyota

Av totalt 341 nyregistreringer i vårt distrikt i juli, sto Volkswagen for 56 og Toyota for 53 av dem. Nærmest deretter fulgte Audi med 35 og BMW med 30 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Videre rekkefølge for juli:

5. Nissan - 22 biler – 6,5 %
6. Skoda - 21 biler – 6,2%
7. Tesla -17 biler – 5,0%
8. Volvo - 15 biler – 4,4%
9. Hyundai - 11 biler – 3,2%
10. Mazda - 11 biler – 3,2%
11. Suzuki - 9 biler – 2,6%
12. Mini - 9 biler – 2,6%
13. Jaguar - 7 biler – 2,1%
14. Kia - 7 biler – 2,1%
15. Mercedes-Benz - 6 biler – 1,8%
16. Peugeot - 6 biler – 1,8%

Golf – igjen

Av enkeltmodeller topper igjen VW Golf med 25 biler og en markedsandel på 7,3 prosent, noen få biler foran Audi e-tron (21 biler – 6,2 prosent). Nissan Leaf følger hakk i hæl med 20 biler. Nærmest dette elbil-knippet kommer Toyota Rav4 Hybrid, som nådde 16 biler og en markedsandel på 4,7 prosent i juli.

Listen videre ser slik ut:

5. Toyota Corolla - 14 biler – 4,1%
6. Volkswagen T-Roc - 12 biler – 3,5%
7. BMW i3 - 11 biler – 3,2%
8. Tesla Model 3 - 10 biler – 2,9%
9. Skoda Octavia - 10 biler – 2,9%
10. Toyota C-HR - 9 biler – 2,6%
11. Toyota Yaris - 9 biler – 2,6%
12. Mini Countryman - 9 biler – 2,6%
13. Audi A1 - 9 biler – 2,6%
14. Volkswagen Polo - 7 biler – 2,1%
15. Hyundai Kona - 7 biler – 2,1%
16. Jaguar i-Pace - 7 biler – 2,1%
17. Volvo V60 - 7 biler – 2,1%

Volvo V60 T8.jpgVolvo var størst med ladbare hybrider i juli. Dette er en favoritt hos mange: V60 T8.

Diesel nest størst!

Noe som sikkert vil overraske mange, er at diesel i juli var nest mest valgte drivlinjealternativ av nyregistreringene med 19,4 prosent. Dette var langt bak elbilene, som noterte 33,7 prosent i måneden, men foran bensin (18,8 prosent), selvladende hybrider (18,5 prosent) og ladbare hybrider (9,7 prosent).

Blant elbilene – og totalt - er Tesla fortsatt størst, selv om både VW, Audi og Nissan registrerte flere nye elbiler i juli. Blant ladbare hybrider dominerte Volvo og Mini måneden, og blant selvladende hybrider er det nesten bare Toyota som gjelder og går, ispedd noen få Suzuki, Honda og Lexus.

Av dieselbiler leverte Volkswagen flest i juli (22 biler), foran Skoda (16) og BMW (10).

Tesla Model 3.jpgAller størst hittil i år, både totalt og som elbil, er Tesla. Bestselger er nye Model 3.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE