ANNONSE

SUKSESSMODELL: Magnus Løver (t.v.) og Anders Hovde er svært godt fornøyde med salgsutviklingen for Audi e-tron.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Ny, knallsterk e-tron-måned

Audi kunne etter årets to første måneder notere en markedsandel i drammensdistriktet på hele 15,8 prosent etter å ha levert 128 nye biler i perioden.


Frank Williksen

 18.03.20, kl. 09:38
 27.03.20, kl. 12:59


ANNONSE

 

DRAMMEN: Etter en sterk januar måned der Audi plasserte seg som en solid nummer én i distriktet, fulgte Albjerk på Åssiden opp med en like sterk februar, viser statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Registreringsstatistikken viser også at 114 av de 128 nye Audiene var elbilen e-tron i 50- eller 55-utgave. Bare i februar utgjorde e-tron så mye som 63 av 72 leverte biler, så det er tross alt en ganske sårbar lederplass Audi for tiden har.

Av de 72 februar-bilene var det 8 rene fossilmodeller, herav tre utgaver av flaggskipet RS6, bekrefter salgssjef Magnus Løver overfor Drammen Live24.

- Hvis dere skal beholde ledertrøya er det helt avgjørende at e-tron beholder populariteten?

- Absolutt. Men alt tyder på at den vil holde høy salgstakt i alle fall ut mai måned, så langt vi ser nå. Vi har dessuten en ordrereserve på nærmere 150 e-tron på forskjellige stadier av veien til kunde – fra bekreftet produksjonsplass til siste klargjøring hos oss, sier Løver, som legger til at e-tronsalget fordeler seg ganske jevnt mellom de to alternative modellene 50 og 55.

LES OGSÅ: Hundrevis i kø for å se Audis første hel-elektriske bil

Ingen «typisk» e-tron kunde

Grunnmodellen Audi e-tron 50 har en startpris på 499.000 kroner, med firehjulsdrift, luftfjæring og navigasjon inkludert. Modellen har en WLTP-rekkevidde på 332 kilometer, mot toppmodellens 433 km WLTP, forteller Løver.

- Finnes den typiske Audi e-tron kunden?

- Nei, det kan vi ikke si. Det er svært forskjellig hvem som velger denne bilen. Vi har kunder som kommer med alt fra Ford Mondeo til Volvo XC90 i innbytte, og spennet er stort også på alder og yrke.

LES OGSÅ: Audi til topps i oktober - e-tron-salget går så det suser

Lettkjørt

- Nå har de første kundene kjørt e-tron et års tid. Hva slags tilbakemeldinger får dere?

- Noe som går igjen hos mange, er at bilen er mye mer lettkjørt enn de trodde, størrelsen tatt i betraktning. Mange melder også at de kjører mindre enn de egentlig hadde trodd, og da er selvsagt elbilen idéell. Når dette er sagt, bør det tilføyes at elbil i dag ikke passer for alle – men den er et suverent alternativ for de aller fleste. Gunstigere bilhold får man ikke dersom man har en god hjemmelader, og sjelden eller aldri behøver å lade bilen eksternt, understreker Løver.

- Hvor mange Audi e-tron skal dere levere i 2020?

- I år blir det 455 – på toppen av de 393 bilene som er levert hittil siden levering av e-tron startet i mars i fjor.

LES OGSÅ: Audi e-tron: Den fineste elbilen hittil?

...og snart kommer Q4

- Hvordan skal dere holde på lederplassen?

- Det handler om å stå på og holde salgstakten oppe så lenge det går. Så får vi telle opp litt lenger fremme, samtidig som vi forbereder oss på neste fulltreffer.

- ??

- Ja, det blir jo Audi Q4, da – SUVen som vi regner med å begynne å selge tidlig neste år. Den blir litt mindre enn Audi Q5, og foreløpig har vi ikke fått så mange detaljer, utover at den blir konkurransedyktig – på alle måter, slutter Magnus Løver.

Audi 5.jpeg

En klasse for seg

Med sine 72 nye biler i februar var Audi i en klasse for seg med en markedsandel på 17,2 prosent. Med 51 biler og 12,2 prosent var Volkswagen en solid nr. 2, foran Toyota med 41 biler og 9,8 prosent.

Lista videre:

4.   BMW, 37 biler – 8,9%
5.   Hyundai, 26 biler – 6,2%
6.   Volvo, 24 biler – 5,7%
6.   Nissan, 24 biler – 5,7%
8.   Peugeot, 23 biler – 3,6%
9.   Mercedes-Benz, 22 biler – 5,3%
10. Kia, 21 biler – 5,0%
11. Skoda, 19 biler – 4,5%
12. Suzuki, 15 biler – 3,6%
13. Mini, 6 biler – 1,4%
13. Mazda, 6 biler – 1,4%
15. Tesla, 4 biler – 1,0%
15. Mitsubishi, 4 biler – 1,0%

Bestselger

Det ble levert 63 Audi e-tron i februar. Dette var mer enn dobbelt så mange som nummer to på lista, evigunge VW Golf (30 biler), som fortsatt holder koken så det suser i el-variant. Tredje flest biler ble det levert av Nissan Leaf i februar – den noterte 24 biler levert.

Lista videre:

4.   Hyundai Kona, 17 biler – 4,1%
5.   Toyota C-HR, 16 biler – 3,8%
6.   Kia Soul, 14 biler – 3,3%
7.   Volvo XC60, 11 biler – 2,6%
7.   BMW i3, 11 biler – 2,6%
7.   Peugeot 3008, 11 biler – 2,6%
10. BMW 2-serie, 10 biler – 2,4%
11. Volkswagen Passat, 9 biler – 2,2%
11. Toyota Corolla, 9 biler – 2,2%
11. Peugeot 208, 9 biler – 2,2%
14. Volvo V60, 8 biler – 1,9%
15. BMW 5-serie, 7 biler – 1,7%
15. Skoda Superb, 7 biler – 1,7%
15. Hyundai Ioniq, 7 biler – 1,7%
15. Toyota Yaris, 7 biler – 1,7%
15. Suzuki Vitara, 7 biler – 1,7%

Nesten halvparten elbiler

Av de nyregistrerte bilene i februar – i alt 418 i vårt distrikt – sto elbilene alene for 48,6 prosent. Ladbare hybrider plusset på 23,7 prosent til – og 10 prosent var fullhybrider (Toyota, Lexus, Kia, Suzuki, Honda, Subaru).

Dermed utgjorde alternative drivlinjer til sammen hele 82,3 prosent av de nye bilene, og elektrifiseringen ser bare ut til å akselerere. For tiden er det Audi som styrer dette løpet med sin enormt populære e-tron. Igjen ser vi hvor mye det betyr å treffe med én enkelt modell i et bilmarked som er særdeles spesielt – for å si det forsiktig.

Det samme som vi ser med Audi og e-tron nå, har vi sett før med Tesla, modell for modell – og vi har sett det veldig tydelig med Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Ioniq, Renault Zoe, Kia Soul el og e-Niro, for å nevne noen. 

Hvem blir den neste til å tredoble (eller mer) markedsandelen sin med en vellykket elbil-lansering? Ford? Seat? Peugeot? Volvo? Mercedes?

Her er det bare å gjette fritt! Nyhetene står i kø fremover, og markedets appetitt på elbiler ser fortsatt ut til å være umettelig.

Kona el 1_345643.jpgHyundai opplever suksess med sin Kona el.

Fossil i bunn

Fossile modeller utgjorde i februar i Drammensdistriktet bare 17,7 prosent andel (9,8 prosent bensinmodeller og 7,9 prosent diesel). Når mindre enn hver femte nybil er en fossilmodell skaper dette store utfordringer, både for forhandlerne og for den relativt lille andelen kunder som fortsatt vil ha en bensin- eller dieselmodell. Dette kan det være mange grunner til, men den enkleste og viktigste er selvsagt at elbil ennå ikke passer for alle.

Alle ser at elbil er et uslåelig gunstig alternativ når konseptet stemmer med kundens behov. Dette betyr først og fremst en god hjemmelader, slik at man slipper å lade eksternt annet enn rent unntaksvis, og det betyr at man har korte daglige kjørelengder. Da er det nesten alltid nok med lading over natten i garasjen, noe som gir energipriser hinsides lavere enn fossile drivstoffer.

Men for den lille andelen – anslått til 15 – 20 prosent – som kjører vesentlig lengre enn gjennomsnittet, og som ofte kjører lange strekninger, er det fortsatt fossilt som gjelder.

I februar var det Suzuki som leverte flest bensinbiler foran Mazda og Audi. Av leverte dieselmodeller delte Volkswagen og Skoda førsteplassen – med 8 biler hver.

VW e-Golf.jpgVW e-Golf fortsetter ufortrødent å selge i store antall.

LES FLERE SAKER OM NÆRINGSLIV HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE