ANNONSE

POPULÆR BIL: Nyeste tilvekst til Volvo-salgsteamet hos Bilia er Stian Martinsen, her med populære XC40.
FOTO: FRANK WILLIKSEN / DRM24

Knallstart på Volvo-året for Bilia Drammen

Med en markedsandel på 11,5 prosent, og helt til topps i flere kategorier, ble januar en jubelmåned for Volvo hos Bilia Drammen. Bare Volkswagen og Bilia-kollega BMW snek seg foran i markedsandel.


Frank Williksen

 15.02.19, kl. 16:02
 24.02.19, kl. 13:32


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Med sine 40 nyregistreringer i januar var Volvo godt foran solide volummerker som Toyota og Nissan, og hakk i hæl på «samboer» BMW. Størst var – igjen – Volkswagen, med 53 biler og 15,2 prosent markedsandel.

Volvo kunne i januar smykke seg med å være størst på firehjulsdrift, størst på plug-in hybrid og nest størst på diesel. I januar ble det registrert dobbelt så mange nye Volvo som i januar 2018.

- Klart vi er kjempefornøyd med dette resultatet, fastslår Hans Erik Kosberg, plassjef Volvo hos Bilia Drammen i en kommentar til DRM24.

LES OGSÅ: Million-Volvo som leverer

Bilderesultat for drm24+kosberg
I SIGET: - Vi opplever et forrykende Volvo-år, fastslår Hans Erik Kosberg, plassjef hos Volvo på Bilia Drammen. (FOTO: FRANK WILLIKSEN / DRM24)

- Drammenserne liker produktene

- Vi har et godt kjent merke som har stor tillit i markedet, vi har design som treffer bilkjøperne godt, og med våre plug-in hybrid modeller har vi også riktig teknologi.

Ikke minst viktig er det at det er gjort gode prestasjoner over lang tid av dyktige medarbeidere i bedriften – og så ser vi jo at drammenserne verdsetter produktene våre, sier Kosberg, som i tillegg tilskriver nye grep på markedsføring en del av æren.

- Ja, vi har gjort en vri her. Vi annonserer så godt som ikke på papir lenger, men markedsfører oss nesten utelukkende på nett, og til dels radio. Vi opplever helt tydelig at vi treffer langt mer målrettet på denne måten, legger han til.

- Blir det sterke måneder videre fremover også?

- Ja, slik ser det ut i dag. Og så kommer det jo mye nytt utover i året, blant annet en plug-in hybrid utgave av nye XC40. Neste år har vi dessuten den første elbilen på plass, forteller Hans Erik Kosberg.

LES OGSÅ: XC40: Volvo surfer videre på medgangsbølgen!

Elbilene øker og øker

For elbilene bare fortsetter veksten i markedsandel. I januar utgjorde elbilene 31,3 prosent av alle nyregistreringer i vårt distrikt. Dette var en økning på hele 41,6 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor.

Fullt så gode var ikke tallene for andre alternative drivlinjer: Plug-in hybrid hadde en andel på 22,1 prosent, ned 18,9 prosent, mens fullhybridene tok 12,9 prosent av markedet – en nedgang på 13,5 prosent. 

NUMMER EN: VW Golf er fortsatt Volkswagens bestselger. (FOTO: VOLKSWAGEN)

Volkswagen ble største elbil-merke i januar, med 27,5 prosent markedsandel, foran BMW med 23,9 prosent og Nissan med 21,1 prosent. Bakfra eter Hyundai seg raskt innpå, nå med 13,8 prosent.

Største merke på plug-in hybrid var altså Volvo med 33,8 prosent, foran Mitsubishi med 28,6 prosent. Sistnevnte tok for øvrig sitt monn igjen ved å toppe modellstatistikken for plug-in hybrider med sin kjempepopulære Outlander.

Av rene hybrider kom som vanlig Toyota på topp. En andel som vanligvis har ligget på 80 – 85 prosent eller mer, var imidlertid nå helt nede på 62,2 prosent. Årsaken til dette var bl.a. en Suzuki-andel på hele 26,7 prosent.

LES OGSÅ: Nye Volvo V60: Volvos mest vellykkede akkurat nå?


SOLID TREDJEPLASS: Mitsubishi Outlander plug-in kunne notere en kruttsterk start på 2019. (FOTO: MITSUBISHI)

Diesel-økning

Fossilbilene karet til seg 33,7 prosent av markedet til sammen – 19 prosent var bensinbiler, mens dieselbilene utgjorde 14,7 prosent.

Det interessante her, er at mens bensin hadde en nedgang på 34 prosent, kunne dieselmodeller notere en økning på 4,1 prosent. Og det var en stund siden sist.

LES OGSÅ: Dagens dieselmotor langt bedre enn sitt rykte!


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE