ANNONSE

ARBEID MED UTSIKT: Høyt over rundkjøringen på Holmen er utsikten fin, men konsentrasjonen må være om malerjobben.
ALLE FOTO: NILS J. MAUDAL

Renset for fuglemøkk og håndmalt: Jernbanebru fra grønn til grå

Den ble bygget i 1996 - nå vaskes og males den for første gang med 2.000 liter «7037 Støvgrå», en malerjobb tilsvarende 33 eneboliger.


Nils J. Maudal

 28.07.20, kl. 08:05
 06.08.20, kl. 23:05


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: I 1996 etter tre års byggetid, ble den nye jernbaneforbindelsen Brakerøya-Drammen åpnet. Over Drammenselven går togene på en bro med dobbeltspor over Bragernesløpet.

Over Strømsøløpet skiller skinnegangen lag med et spor på den gamle broen fra 1930, og et spor på en ny bro noen få meter fra biltrafikken. Broen ble bygget som elementer i Finland og kom på lektertransport.

DJI_0024.jpg(ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24)

Den grønne jernbaneforbindelsen skapte stor lokal debatt, dels på grunn av fargen, dels på grunn av den barriereskapende og ikke spesielt elegante utformingen. Men de reisende på skinner var fornøyde med en dobbelsporforbindelse som gjorde trafikkavviklingen mer smidig og pålitelig.

JernbanebroMalesDRM24bøtterogspann.jpg«7037 Støvgrå» er fargekoden og 2.000 liter er brukt.

Kraftvask og rullemaling

Underveis har brobindelsen blitt klattet på og flekkvis vedlikeholdt. I slutten av juni i år startet totalrenoveringen av overflatene på broen over Strømsøløpet. Innledningsvis ble det en lite behagelig jobbe med å fjerne kilovis med fuglemøkk etter duer og måker.

Det krevde biokjemisk verneutstyr, rikelig mengde kraftvask og en god porsjon pågangsmot. I jernbanesporet er veggene sprøytemalt, resten er malt for hånd med rull for å unngå sprøytemaling og smitte på omgivelsene.

JernbanebroMalesDRM24kraftvask.jpg
JernbanebroMalesDRM24rullemaling.jpg
Et arbeidslag på åtte-ti male- og stilasspesialister legger i disse dager siste hånd på verket og pakker ned utstyret. Natt til mandag 3. august er sommerpausen over og togene ruller igjen.

- Det har gått usedvanlig bra og vi er fornøyde med resultatet, sier prosjektleder Ingebjørg Seland Bjørgum i Bane NOR.

Kvelds- og nattarbeide ble valgt i innspurten for å rekke tidsfristen.

- Det dukket opp prosjektmidler i forbindelse med Coronnatiltak. Vi greide å snu oss rundt og fikk fart på maleprosjektet i nært samarbeide med Consolvo som har gjort jobben. Dette arbeidet gjør at vedlikehold skyves framover og at broens levetid forlenges. Vi har et håp om at tilsvarende jobb gjøres med broen over Bragernesløpet neste år da det er siste år med planlagt sommerstenging av Lieråstunnelen, forteller Bjørgum.

JernbanebroMalesDRM24underside.jpgKvelds- og nattarbeide ble valgt i innspurten for å rekke tidsfristen.

DJI_0028.jpgFARGEMATCH: Når den ny brua bak den gamle er ferdigmalt, vil de matche i farge. (ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24)

DJI_0017.jpgSTÅR FOR TUR: Brua over Bragernesløpet planlegges malt grå neste år, ifølge Bane NOR. (ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24)

LES OGSÅ:Bane NOR: - Aldri før lagt så mye nytt spor på så kort tid


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE