ANNONSE

GJØR HELOMVENDING: Fredrik Haaning og Drammen Høyre sørget for å trumfe gjennom bomring-vedtaket sammen med Arbeiderpartiet i bystyret i 2018.
ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Høyre 15. mars: - Står ved Buskerudbypakka. 9. april: - Vil kaste Buskerudbypakka

For tre uker siden uttalte Høyres ordførerkandidat i Nye Drammen at han må forholde seg til de vedtak som er gjort. Det har han nå gått vekk fra.


Alexander Jansen

 09.04.19, kl. 22:11
 24.04.19, kl. 23:48


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Høyre-topp Fredrik Haaning har lenge vært åpen om at han ikke er spesielt begeistret for bompenger.

Allikevel har Drammen Høyre som en av arkitektene bak Buskerudbypakka slik den nå foreligger, argumentert prinsippfast om at det ikke er noen vei utenom. Det gjelder også Haaning.

Men kommunevalget rykker stadig nærmere, og motstanden er stor. Tirsdag kveld var det klart at Høyre ikke lenger går til valg på bomring, ifølge dt.no som først omtalte saken.

– Vi mener det er helt utelukket å akseptere en bypakke med tilhørende bompengefinansiering når nesten hele regningen oversendes bilistene uten vesentlige bidrag fra staten, skriver Drammen Høyre i en pressemelding.

Full retrett

Den uttalelsen innebærer en helomvending fra bomringens innbitte forsvarere, og samtidig en uforbeholden støtteerklæring til Fremskrittspartiet og Senterpartiet som hele tiden har brukt de samme argumentene mot bomring og bypakke.

- Så du står fortsatt bak Høyres vedtak om støtte til Buskerudbypakke2 slik den nå foreligger, spurte DRM24 Fredrik Haaning 15. mars.

- Jeg må forholde meg til de vedtak som er fattet til nye vedtak gjøres, sa Haaning da. 

Tre uker senere man altså snudd på hælen.

– Den folkelige motstanden er enorm, det må vi ha respekt for, uttaler Haaning.

LES OGSÅ: Haaning om Buskerudbypakka og bompenger: - På tide med en kursendring

Skal behandles i stortinget

Nå er det imidlertid sånn at Buskerudbypakke 2 er vedtatt av samtlige by- og kommunestyrer samt fylkestinget, og med et 40-talls bompunkter er oversendt Samferdselsdepartementet for godkjenning.

Om saken behandles i Stortinget før kommunevalget, kan det allikevel være for sent at Høyre endrer standpunkt nå. Blir den først behandlet etter, kan et nytt felles kommunestyre for Nye Drammen fatte nye vedtak. Om hele Buskerudbypakka automatisk rykker tilbake til start etter Høyres helomvending, er derfor foreløpig uklart.

Hvordan Høyre ser for seg å finansiere og praktisk gjennomføre utbygging av ny Konnerudnedføring og Tilfartsvei Vest, ny Svelvikvei, ny Holmenbru og nytt løp i Strømsåstunnelen, for å nevne noe av veiprosjektene som ligger inne i Buskerudbypakka, vites foreløpig ikke - utover at man forutsetter økt statlig finansiering.

Slik Buskerudbypakka står i dag, vil bilistene bompengefinansiere omlag 65% av kostnadene på drøyt 14 milliarder.

Slik er den uttalte saksgangen etter at Buskerudbypakke 2 ble vedtatt i det såkalt ATM-utvalget i fjor sommer:

  • Politiske vedtak og dokumenter oversendt til Statens vegvesen for kvalitetssikring.
  • Ekstern kvalitetssikring og godkjenning i Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.
  • Behandling i Stortinget, uttalt våren 2019.
  • Oppstart med bygging og iverksettelse av bypakken/byvekstavtale i 2020.


LES OGSÅ: Stiller til valg med partiet «Nei til bomring»


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE