ANNONSE

STUNT: Her er aksjonistene i sving med reklamemontére i Drammen.
ALLE FOTO: PRIVAT

Har du lagt merke til noe rart med reklameboksene i sentrum?

Et stunt med å skifte ut betalt reklame med anonym kunst og lyrikk har blitt gjennomført i Drammen og Oslo de siste dagene.


Alexander Jansen

 18.05.19, kl. 20:22
 29.05.19, kl. 14:38


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Aksjonistene var på plass i Drammen på kvelden 16. mai, og gjennomførte et tilsvarende stunt i Oslo i morgentimene 17. mai som del av en aksjon på selveste nasjonaldagen.

Aksjonistene rev ut eksisterende reklamebannere, og erstattet disse med anonym kunst, dikt og lyrikk - samtlige signert med en rund logo med et norsk flagg og påskriften «vi kan bedre».

Totalt skal det ha blitt hengt opp 250 ulike «kunstverk» ved ruten for 17. mai-togene i til sammen fem byer i Norge.

- Dette er en en nasjonal aksjonsdag som har til formål å skape debatt rundt hva vi kan gjøre for bedre enn reklamebransjen for å ta vare på verdiene vi feirer, heter det på nettsiden vikanbedre.com, som står bak aksjonen.

VED BUSSTERMINALEN: Her er aksjonistene i sving med å erstatte reklamen med egne verker. Det ble tilsynelatende også produsert film av det hele.


Subverting advertising = Motarbeide reklame

Aksjonistene opererer etter formen «subvertising», som ifølge dem selv «handler om å stille kritiske spørsmål til kommersiell mediekultur i offentlige rom og ironiserer for eksempel over store merkers logoer og slagord, for å utfordre makten i markedsføring».

Subvertising Norway har en egen facebookside med 472 følgere, hvor man blant annet finner en egen bruksanvisning til hvordan man kan åpne ulike typer reklamemontére. 

Her fremgår det også at de er klar over at det de gjør ikke er lovlig, men at det er minimal risiko forbundet med denne typen aksjonisme.

BRAGERNES TORG: En av bannerne som er hengt opp.

Innsamlingsaksjon ble stoppet

- La oss re-oppdage våre felles verdier med hjemmelaget kunst & aktivisme, står det også å lese på nettsidene, hvor man kan sende inn kunstverk og signere en begjæring.

Organisasjonen startet for en tid tilbake en innsamlingsaksjon på nett, men denne ble stoppet etter anmodning fra reklameaktøren Clear Channel, som har blitt offer for aktivistenes fremferd.

De har forøvrig nå startet en underskriftskampanje på nett for å be plan- og bygningsetaten i Oslo «
om å instendig gjennomgå fem foreslåtte tiltak for å redusere de negative virkningene av utendørs reklame i det offentlige rom».

Aksjonen har hashtaggen #vikanbedre i sosiale medier, hvor det er lagt ut flere bilder fra aksjonen.

Aktivistene har også lagt ut følgende video på Youtube:



17. MAI I DRAMMEN: Street-art med mystisk avstender montert i reklameboks. 


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE