ANNONSE

TIL FRONTALANGREP: Frp's Lavrans Kierulf (t.v.) sier at partiet vil kjempe med nebb og klør mot holdningene til Ståle Sørensen (t.h.).
ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Fnyser av MDG-utspill om at bommene ikke rammer fattige

- Ståle Sørensen og MDG bekrefter at han ikke har peiling på de utfordringene vanlige folk har, mener Frps Lavrans Kierulf.


Alexander Jansen

 13.09.18, kl. 07:00
 26.09.18, kl. 12:34


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Frps gruppeleder i Buskerud fnyser av utspillet til Sørensen onsdag om at bommene ikke er en usosial ekstraavgift som rammer de med dårligst råd hardest. Uttalelsen kom i kjølvannet av tirsdagens «kjør sakte»-aksjon mot den planlagte bomringen i Drammen

- Selvsagt er også de med begrenset økonomi, småbarnsforeldre og så videre avhengige av bil, kontrer Kierulf. 

Sørensen på sin side mente at bussen er fremkomstmiddelet som må satses på for «de som sitter nederst ved bordet», og at denne måtte gjøres bedre og billigere.

- Bilen blir forbeholdt de med god råd om Ståle Sørensen og hans samarbeidspartner Høyre får det som de vil med Buskerudbyen. Vanlige folk med begrenset økonomi skal tydligvis jages vekk fra veien slik at miljøfiffen i Høyre og MDG får veien selv, sier Kierulf.

BOMRING: Her må du betale i Buskerudbyen når bommene kommer.

Debatten raser - kraftige reaksjoner

Utspillet til Sørensen har fått mange kraftige reaksjoner i kommentarfeltene. Debatten har kokt på DRM24.no siden onsdag. Her er et utdrag:

- Å sjonglere tre barn og jobb alene via kollektivt er realistisk umulig de aller fleste steder i landet. Det ser nesten ut til at Sørensen foretrekker at disse menneskene holder seg hjemme og lever av NAV. Politikeres arroganse kjenner ingen grenser.

- Jeg tviler på sannhetsgehalten i den påstanden. Det er mange som de fleste av oss ville anse som særdeles dårlig stilt økonomisk, som skrangler rundt i eldgamle biler for å få hverdagen til å gå rundt.

- Ja, virkelig; det er ett så ufattelig blåøyd, og lite gjennomtenkt argument, at det er skummelt; æsj for noen snobber MDG har blitt!

- Det er ikke all som tjener så godt som han, Å kalle folk fattige og ikke kjør bil Fy F...hvilken planet kommer idioten fra

- Ja det var litt av en uttalelse å komme med om sine medmennesker.

- MDG er ikke medmennsker. Kun arrogante miljøfanatikere som ikke har det minste aning om hva som skjer!!!

- Typisk ignorant "verden stopper ved Sinsenkrysset" uttalelse fra MDG-politikeren. Det bor folk med dårlig råd/fattige på plasser i Norge hvor avstandene er for store til å gå eller sykle og hvor offentlig kommunikasjon nærmest ikke eksisterer. Mange, faktisk.

- Dette er en usosial, flat ekstraskatt som rammer mer eller mindre vilkårlig. Det er helt horribelt at det kun er FrP og Rødt som har skjønt det. Jeg skammet meg på resten av venstresidens, som jeg selv tilhører, som åpenbart mener dette er greit. Når selve grunnpilaren i sosialdemokratiet og sosialismen er rettferdig fordeling.

- Kjære Sørensen! Jeg tror at hvis du skal se totalbildet av fattighet eller nærmere sagt " Akkurat få det til å gå rundt " , burde du ta deg en tur i noen foreldremøter på skoler eller langs langsiden på noen fotballtreninger.

- Jeg har vel egentlig ventet på idiotiske uttalelser som denne, fordi det er tankeløse og mindre sosialt intelligente mennesker over alt blandt oss, også i politikken. Jeg er en "voksen" enkemann-pappa til tre der den minste er tre år. Med de økonomiske og praktiske utfordringene det medfører. Kan jeg ikke bruke bilen til og fra jobb, må vi "rive opp" og flytte på oss. Alternativt kan jeg jo slutte å jobbe og la samfunnet betale regningen... så greit er det!

- Det argumentet faller på sin egen urimelighet, og viser bare hvor snobbete MDG har blitt; Fy Skam!

- Mdg viser igjen sine doktatoriske sider. Et parti fullstendig uten kontakt eller viten om dagens samfunn!

- De som er fattige har faktisk ikke råd til å reise kollektivt. De bruker en gammel skranglekasse. Det burde mdg forstått selv, men mdg er jo høyt utdannede akademikere med millionlønn, så tror ikke de klarer så mye som å skru inn en skrue i veggen selv. Å tro at de kan klare å sette seg unn i hverdagen til en arbeider i lavtlønnsyrke anser jeg derfor usannsynlig

Fattige folk kjører bil, men ikke Tesla og e-Golf. De kjører "89 modell Toyota uten katalysator, dårlig tenning, sugemotor med forgasser, høyt forbruk, dårlig forbrenning og lukter delvis forbrent eksos på lang avstand". Få ned bilavgiftene så folk med dårlig råd kan handle mer miljøvennlige biler.

- Det som er med sånne politikere, som snakker "varmt" om kollektiv transport, er overhodet ikke å se på bussen. De sørger for sin egen livstil, og gir blaffen i resten av oss. Det er bare prat prat prat.

- 1,4 mil til jobb- hovedsakelig bratt stigning ( Drammen-Lierskogen). Ser at det er utrolig reelt å gå, sykle eller ikke minst ta buss når jeg begynner 0300 på jobb hver dag. Er ikke alle som har mulighet til å vurdere andre framkomstmidler- fordi de ikke fins...

- For en uttalelse! Hva vet han om eldre minstepensjonister, om bevegelseshemmede som pga bevegelsehemning er avhengig av bil for å komme seg rundt?

- Mens mannen i gata er i ferd med å utvikle politikerforakt, ser det ut til at MDG allerede har en godt utviklet velgerforakt...

- Og i mens bompengene blir høyere og høyere og gjør det vanskeligere og vanskeligere å ta førerkortet er kommunene desto like avhengig av førerkort og bil for å kunne få hjulene til å gå rund

- Fattige kjører ikke bil ! Allikevel vil denne idioten fortsatt gi fordeler til Teslaer for de er fattige de

Sørensen: - Billigere buss er løsningen

Ståle Sørensen mener Kierulf misforstår, og presiserer torsdag at han ikke mener at alle som sitter i en bil har god råd. Han hevder imidlertid fortsatt at de fattigste i byen ikke kjører rundt i bil.

- De som sliter mest og er under fattigdomsgrensen er avhengig av buss, sykkel og gange. Statistikk viser at disse menneskene hovedsakelig bor langs de store transportårene med mest luftforurensning, og de som rammes hardest av et dyrt og dårlig busstilbud er de fattige. Dette vil MDG gjøre noe med, sier Sørensen. 

- Men slik situasjonen er i dag er bussbilletten fortsatt dyr, og litt av poenget er vel at også bompenger vil ramme de med dårligst råd hardest?

- Jeg underkjenner ikke at mange med dårlig råd kjører bil, men det er uansett mye dyrere enn å ta bussen. Målet vårt er at flere skal bli uavhengige av bilen. Jeg har full forståelse for at bompenger er en ekstrakostnad for mange mennesker, sier Sørensen. 

Han utfordrer derfor Frp på å bevilge mer penger til kollektivtransport.

- Skal man snakke fordelingspolitikk er kollektivtransport den åpenbare løsningen. Det er Frp som sitter med makten i landet og sørger for at det blir nødvendig å finansiere kollektivtransport gjennom bompenger, sier Sørensen. 

Kierulf: - Sørensen stemte imot billigere buss

Lavrans Kierulf påpeker at Ståle Sørensen er nestleder i hovedutvalget for samferdsel i Buskerud fylkeskommune, som sitter med ansvaret for kollektivtransporten i drammensområdet.

- Sørensen har stemt imot forslag i fylkestinget om å gjøre bussen billigere. På nasjonalt hold har samferdselsministeren understreket at bypakker og bymiljøavtaler er frivillig og bompenger er ikke noe krav. Dette bestemmes lokalt og der sitter Ståle Sørensen i posisjon både i drammen kommune og i Buskerud fylkeskommune, uttaler Kierulf.

- Dette stemmer overhodet ikke, med mindre han snakker om Frps alternative fylkesbudsjett, mener Sørensen. 

MDG-lederen fremholder at Frp gjennom statlige føringer «sulteforer» driften av kollektivtrafikk. 

- I Buskerud har vi tross dette fryst bussbilletten på billetter kjøp på app. Ikke nok, men en start, sier Sørensen.

HVA MENER DU? DELTA I DEBATTEN!

LES OGSÅ: Slik blir bomringen i Drammen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE