ANNONSE

INNBYDENDE BADEKAR: Det frister ikke akkurat familien Gran å ta seg et fredagsbad etter en hard uke på jobb.
ALLE FOTO: PRIVAT

Jørn, Charlotte og Kim Mirian lever på flaskevann

Et nabolag på Muserud i Røyken har de siste fire månedene drukket av og dusjet i vann fullt av jord og sand. Nå krever de hjelp fra kommunen.


Benedicte Haugaard

 30.08.18, kl. 09:25
 06.09.18, kl. 09:17


ANNONSE
ANNONSE

 

RØYKEN: Man skulle nesten tro at det i Norge var en rettighet å kunne ta seg en dusj og et glass kaldt vann etter en svett joggetur, eller å legge seg ned i et innbydende bad etter endt arbeidsdag. Slik er det ikke for Jørn og Charlotte Gran. 

De er bosatt i Hellesvei på Muserud i Røyken, og har slitt med vannet i fire måneder. Toalettskåla ser møkkete ut, dusjgulvet er fullt av sand og drikkevannet i krana er så lite appetittvekkende at de heller går for innkjøpt flaskevann.

Problemer siden 2012

Ifølge Gran har vannet vært grumsete siden de koblet seg på den kommunale ledningen i 2012. Dette måtte de gjøre etter at en parafintank sprakk og lakk ut i brønnvannet. De siste månedene har det derimot verre enn noensinne.

- Det er veldig mange i området her som har brønnvann og som ikke sitter med det samme problemet, men i mai bestemte vi oss for å klage det inn til VIVA, sier Charlotte.

Se video:

Selvmotsigende svar

VIVA (Vestviken interkommunale vei, vann og avløpsselskap) svarte på klagen til Gran, og mente problemet lå i den private vannledningen fra det kommunale rørsystemet og inn i huset. 

Ifølge familiene i Hellesveien ble det lagt nytt plastrør med varme fra den kommunale ledningen og opp til huset i 2012, finansiert av dem selv. 

- I et annet svar fra kommunen sier de seg enig i at det ikke kan være det private røret da dette er for nytt for det. Min far har jobbet med vannrør i Asker kommune i mange år, så han bestemte hva vi skulle velge når vi la nytt rør i 2012. Plast skal ikke danne slike urenheter på så kort tid, sier Charlotte.

Nå krever de å få hjelp til å finne en løsning på problemet. 

Tungt og slitsomt

Familien Gran er nødt til å hente vann fra venner og bekjente annenhver dag, eller fra badehuset i Hyggen som kun er åpent på sommeren. 

- Vi er tre voksne og to hunder, og vi bruker mye vann. Nå er vi nødt til å bære rundt på vannet, og henter som regel fem 1,5 liters flasker og to fem liters dunker med vann om gangen, sier Charlotte.

I begynnelsen lånte de dusjen til venner og familie, og det hendte til og med at de dusjet på jobb. Nå har de gitt opp den tidkrevende dusjingen som krever mye planlegging.

- Nå dusjer vi hjemme. Dette er hva vi våkner opp til. Dette er hverdagen vår. 

MØKK: Slik ser de hvite klutene ut dersom man holder de under krana.

Naboen bekrefter

I nabohuset bor Kim Mirian Braathen som kan bekrefte at regningene blir høye når man lever med møkkete vann.

Helt siden mai har vi måtte kjøpe dunker med vann på Europris i bøtter og spann, og fylt tomme dunker med vann på jobbene våre for å ta med friskt vann hjem. Vannet har ikke vært drikkbart da det er masse grums i det.

Hun legger til at vannet er så dårlig at til og med husdyrene, hunder og kaniner, får kjøpevann. Og badekaret måtte de kvitte seg med. 

- Dette var godt synlig da vi hadde badekar, men dette ble fjernet nå i slutten av juli. Badevannet så ikke fristende ut til å legge seg oppi på en fredagskveld etter en lang uke på jobb, sier Braathen fortvilet.

Klaget i fire måneder uten å få hjelp

Braathen bekrefter at familien Gran har vært i kontakt med VIVA opptil flere ganger. Naboene har foreløpig fått lite service.

- Nå skylder de på vannspylingen som har vært i Røyken de siste dagene, men dette har ikke noe med grumset i vårt vann å gjøre da det har vært sånn siden mai. Dette må VIVA fikse opp i snart da det er mening å drikke vann fra kranen og ikke være avhengig og kjøpe vann på butikken.

- Det blir dyrt i lengden! Vi betaler tross alt for det grumsete vannet i kranen i tillegg, avslutter Braathen.

SØLEVANN:
Slik ser det ut inni vannkrana til familien Gran.

- Tror ikke det er kommunalt problem

Naboene på Muserud er sikre i sin sak. Vannet kommer fra kommunal vannledning, og ledningen fra huset er relativt ny, og spylt for å være på den sikre siden. Dette er ikke kommunikasjonssjef i VIVA, Siw Anett Enerud enig i.

- Disse boligene er koblet på en 200 meter lang, privat ledning, og jeg tror problemet ligger her ettersom ingen andre på Muserud har klaget. 

Sender ut sanitærrørlegger

Hun sier i tillegg at informasjonen om parafinlekkasjen var ny og ukjent for VIVA, men bekrefter at de sender ut en sanitærrørlegger for å være på den sikre siden. 

- Det skal jo ikke være slik at man skal drikke og dusje i møkkete vann, men det hender ofte at man tror et problem er kommunens ansvar når det ikke nødvendigvis er det. Det kan hende de trenger en rørlegger til å utføre en spylejobb, men det skal vi finne ut av så fort som mulig, sier VIVA-sjefen.

LES OGSÅ: Vinteren byr på rekordhøye strømpriser


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE