ANNONSE

TESLA: 2019 ble et sterkt Tesla-år. Nest største bilmerke totalt og største elbil-merke.
ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Det store elbilåret i Drammen: 4 av 10 nye biler med ren eldrift

2019 gikk over i historien som det virkelig store elbilåret i vårt distrikt. Hele fire av ti nye biler var rene elbiler, Tesla Model 3 ble årets klart mest solgte enkeltmodell – og Tesla som merke tok en knallsterk andreplass bak Volkswagen.


Frank Williksen

 11.01.20, kl. 16:35
 22.01.20, kl. 12:43


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Antall nyregistreringer i drammensdistriktet endte i 2019 på 5.538 biler, en nedgang på 9,4 prosent fra 2018. Dette kan høres ganske mye ut, men da er det viktig å huske at 2019 ble et mellom-år for veldig mange bilkjøpere.

Ikke minst har mange valgt å sitte på gjerdet i påvente av flommen av nye elbilmodeller som kommer i år – i alle størrelser og prisklasser.

At året i tillegg vil by på en rekke spennende nye modeller med andre drivlinjer, fra rene fossilbiler til ladbare hybrider og såkalt selvladende hybrider får ikke fullt så stor oppmerksomhet, men jeg kan love at det vil dukke opp mange lekkerbiskener også for dem som ikke absolutt MÅ ha elbil.

Tenk behov!

For alle oss som ikke har innlagt strøm på hytta, og som har en lang strekning å kjøre dit og tilbake igjen, kan det eksempelvis være en tanke å ta en nærmere titt på de mange lade-hybridene som nå kommer med atskillig lengre el-kjørestrekning (WLTP) enn det som var vanlig til å begynne med.

Uansett hva bilvalget skal bli, så anbefaler jeg en veldig grundig behovsanalyse: Hva slags bil trenger vi egentlig? Hvor stor? Hvilken rekkevidde? Hva slags kjøremønster skal bilen dekke? 

Og så videre... Spennende blir det også å se hvilken effekt flere nye elbilmodeller med rekkevidde på Tesla-nivå får på markedet. I år kommer det flere som byr på oppgitt rekkevidde på 500 – 600 kilometer.

Suverent størst

Av enkeltmodeller ble Tesla Model 3 årets suverene vinner. 593 slike biler rullet ut på veiene i distriktet vår. Dette utgjorde 10,7 prosent av alle nyregistreringer, godt foran Volkswagen Golf på 2. plass, med 390 biler og 7,0 prosent. Sensasjonelt tok Audi e-tron 3. plass med 257 biler registrert og 4,6 prosent andel – knallsterkt av en elektrisk nykommer i premiumsegmentet.

Rekkefølgen videre:

4.   Nissan Leaf - 219 biler – 4,0 %
5.   BMW i3 - 214 biler – 3,9 %
6.   Mitsubishi Outlander - 190 biler – 3,4 %
7.   Toyota Rav4 - 181 biler – 3,3 %
8.   Skoda Octavia - 153 biler – 2,8 %
9.   Toyota Yaris - 128 biler – 2,3 %
10. Hyundai Kona - 128 biler – 2,3 %
11. Volkswagen Polo - 122 biler – 2,2 %
12. Hyundai Ioniq - 115 biler – 2,1 %
13. Volvo V60 - 112 biler – 2,0 %
14. Volvo XC60 - 105 biler – 1,9 %
15. Toyota C-HR - 100 biler – 1,8 %
16. Volkswagen T-Roc - 98 biler – 1,8 %
17. Toyota Corolla - 96 biler – 1,7 %
18. BMW 2-serie - 88 biler – 1,6 %
19. Mini Countryman - 77 biler – 1,4 %
20. Mercedes-Benz A-Klasse - 77 biler – 1,4 %

Tesla Model 3.jpgTESLA MODEL 3: Årets mest solgte enkeltmodell.

Volkswagen størst - igjen

De tre største bilmerkene gjennom fjoråret tok til sammen nærmere 40 prosent av markedet. Aller størst ble, ikke uventet, Volkswagen med 768 nyregistrerte biler og 13,9 prosent markedsandel i 2019.

Tesla var ikke langt bak: 712 biler og 12,9 prosent. Tredje størst ble Toyota, med sine 622 biler og 11,2 prosent av markedet.

Rekkefølgen videre:

4.   BMW - 505 biler – 9,1 prosent %
5.   Volvo - 377 biler – 6,8 %
6.   Audi - 370 biler – 6,7 %
7.   Skoda - 321 biler – 5,8 %
8.   Nissan - 257 biler – 4,6 %
9.   Hyundai - 251 biler – 4,5 %
10. Mercedes-Benz - 233 – biler – 4,2 %
11. Mitsubishi - 196 biler – 3,5 %
12. Suzuki - 140 biler – 2,5 %
13. Peugeot - 112 biler – 2,0 %
14. Kia - 87 biler – 1,6 %
15. Mazda - 84 biler – 1,5 %
16. Mini - 84 biler – 1,5 %
17. Ford - 62 biler – 1,1 %
18. Jaguar - 61 biler – 1,1 %
19. Opel - 59 biler – 1,1 %
20. Renault - 53 biler – 1,0 %

VW e-Golf 1.jpgVolkswagen ble igjen største bilmerke, og mest bidro – som vanlig – Golf.

VW og Mercedes størst på bensin

Fire av ti bensindrevne personbiler siste år var Volkswagen og Mercedes-Benz, med henholdsvis 198 biler/23 prosent markedsandel, og 146 biler/17 prosent. På tredje plass fulgte Audi med 70 biler (8,1 prosent). 

Rekkefølgen videre:

4.   Peugeot - 64 biler – 7,4 %
5.   Mazda - 62 biler – 7,2 %
6.   Suzuki - 58 biler – 6,7 %
7.   Skoda - 49 biler – 5,7 %
8.   Ford - 33 biler – 3,8 %
9.   Opel - 27 biler – 3,1 %
10. Kia - 20 biler – 2,3 %

Skoda klar ener på diesel - igjen

Skoda var suverent største dieselmerke siste år. For hele året endte tsjekkerne med 272 biler og en markedsandel på diesel på 33 prosent. I desember alene ble det registrert hele 58 nye diesel-Skodaer, en andel i måneden på saftige 46,8 prosent! 

Skoda Kodiaq.jpgSkoda dominerte fullstendig på diesel. Dette er populære Kodiaq.

Med Volkswagen på andre plass med 152 biler og 18,5 prosent av fjorårs-dieselene kan vi trygt slå fast at mer enn halvparten av biler med denne drivlinjen ble «innenfor familien (VAG)». Tredje flest diesel kom i 2019 fra BMW – 103 biler og 12,5 prosent.

Rekkefølgen videre:

4.   Volvo - 87 biler – 10,6 %
5.   Peugeot - 44 biler – 5,3 %
6.   Mercedes-Benz - 41 biler – 5,0 %
7.   Audi - 31 biler – 3,8 %
8.   Mazda - 22 biler – 2,7 %
9.   Ford - 20 biler – 2,4 %
10. Toyota - 9 biler – 1,1 %

Tesla dominerer fortsatt

Klart største elbil-merke ble selvsagt Tesla. Med 712 biler og 32,2 prosent andel, var amerikanerne nesten dobbelt så store som Volkswagen på andre plass (380 biler – 17,2 prosent). Audi fikk en pangstart som elbil-leverandør, og kom på tredje plass med sine 257 biler og 11,6 prosent.

Rekkefølgen videre:

4.   Hyundai - 238 biler – 10,7 %
5.   Nissan - 236 biler – 10,7 %
6.   BMW - 214 biler – 9,7 %
7.   Jaguar - 59 biler – 2,7 %
8.   Renault - 49 biler – 2,2 %
9.   Opel - 31 biler – 1,4 %
10. Kia - 29 biler – 1,3 %

Hybrid = Toyota

Toyota dominerer fortsatt hybrid-markedet, men måtte se en nedgang fra året før på 14,7 prosent. Likevel tok de med 575 biler hele 76 prosent av dette segmentet. Viktigste modell siste år var – ikke uventet – Rav4, men også Yaris, C-HR og Corolla leverte gode bidrag til statistikken.

Suzuki kom på 2. plass med 82 biler og 10,8 prosent, mens Lexus ble nr. 3 med sine 39 biler og 5,2 prosent andel. Her var for øvrig Subaru nest størst i desember, men er fortsatt bak Honda på statistikken for hele året.

NY Corolla 1-kopi.jpgHybrid er fortsatt synonymt med Toyota, mer og mindre.

Plug-in økning

De ladbare hybridene har sett en økning i interessen mot slutten av året, og i desember var dette den største av de forskjellige drivlinjene med 26,2 prosent av de nye bilene i distriktet. For året som helhet ble sluttsummen likevel ikke høyere enn 15,9 prosent, men mange venter fortsatt økning her med stadig flere modeller med lengre el-kjørelengde (WLTP) enn tidligere.

Størst på ladbare hybrider i 2019 ble Volvo, med 282 biler og 31,9 prosent markedsandel. Det er tydelig at Volvo-konseptet med en blanding av god el-kjørelengde, høy effekt og premium utførelse treffer mange.

Volvo V60 T8 4.jpeg
Volvo ble største merke på ladbar hybrid, noe ikke minst V60 T8 bidro til.

Nærmest Volvo fulgte Mitsubishi, som også hadde årets plug-in bestselger med sin Outlander. Denne kommer for øvrig i helt ny utgave mot slutten av året, og det ryktes at den vil få spesifikasjoner som vil kunne forsvare populariteten.

Tredje største merke på ladbare hybrider ble BMW, med 171 biler og 19,4 prosent av segmentet. Til sammen leverte disse tre merkene nærmere tre av fire nye lade-hybrider siste år. Dermed ble det lite igjen å dele på for resten, men vi nevner at Mini kom på 4. plass, foran Mercedes-Benz, Volkswagen, Toyota og Kia.

LES MER OM NÆRINGSLIV HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE