ANNONSE

VOLVO 7900: En splitter ny og elektrisk buss stod klar for overlevering på plattform D på Drammen busstasjon mandag ettermiddag.
ALLE FOTO: BENEDICTE HAUGAARD / DRM24

Nå braker det løs for Brakar - her er de nye el-bussene på plass

De er billige i drift og kjører fra Drammen til Mjøndalen etter kun seks minutters lading. Mandag ble de stillegående, miljøvennlige og behagelige el-bussene demonstert med pomp og prakt.


Benedicte Haugaard

 14.01.19, kl. 13:40
 22.01.19, kl. 14:43


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Tilstede under overrekningen på Drammen busstasjon var administrerende direktør Terje Sundfjord og salgs- og markedssjef Kjersti Nordgård fra Brakar. Her var også Svenn Åge Løkken fra Volvo Norge, og flere representanter fra Buskerud fylkeskommune. 

Det er fylkeskommunen, Buskerudbypakke2 og Enova som finansierer innkjøpet, og målet er 50 nye el-busser innen 2024, og nullutslipp på sikt.

DRM24 fikk bli med på jomfruturen i den splitter nye, elektriske Volvo 7900. En romslig og stillegående buss med fargerikt interiør og nyåpnet duft, som forhåpentligvis blir å se på veiene fra midten av februar. 

FORNØYDE: Det manglet ikke på gratulasjoner når Volvo overleverte bussene til Brakar og fylkeskommunen.

- Billigere på sikt

Verdi på avtalen er 35,5 millioner kroner. Dette er innenfor rammen som er satt for anskaffelse av elektriske busser. Det er ingen hemmelighet at innkjøpet ligger i en høy prisklasse, men Terje Sundfjord i Brakar sier denne løsningen blir billigere og bedre på sikt.

- Vi vet foreløpig ikke hvor mye strømregningen blir på, men vet det blir billigere på sikt. Også er det miljøvennlig ettersom de bruker mindre energi og slipper ut mindre Co2. De er i tillegg veldig stillegående, noe som gir en mer behagelig transport, og mer stille for de som bor og lever langs veiene.

Sundfjord legger til at dette er den samme typen el-busser som straks rulles inn i Trondheim, med en rekkevidde på 30 kilometer.

Svelvik under Brakar

Når Buskerudbypakke2 trer i kraft, vil det bli hyppigere avganger for busspendlerne. Og hyppigere avganger krever flere busser. 

- Vi tar i tillegg over nye ruter i forbindelse med kommunesammenslåingen, blant annet 91-bussen til Svelvik. Sande-bussen (96) derimot, beholder VKT. 

Men det er linje 51 mellom Mjøndalen og Drammen som blir den første strekningen som trafikkeres av miljøvennlige og stillegående busser, da det er oppmontert ladestasjoner både på busstasjonen på Strømsø og på stasjonen i Mjøndalen.

LADER:
Plattform D er utstyrt med en lader som kan fullade en elektrisk buss på seks minutter. Den skal da ha 30 kilometers rekkevidde.

LES OGSÅ: Endelig klart for el-bussene - halvannet år etter skjema


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE