SENTRUMSVISJONER: Tore Opdal Hansen presenterte tre nye idèer til nye bruer i bybildet sammen med arkitektene bak prosjektene.

La frem tre forslag til ny by-, gang- og sykkelbru

Tre arkitektteam har utarbeidet tre ulike forslag til hvordan passasjene over elva skal se ut. Tirsdag ettermiddag presenterte ordføreren alternativene.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Da dagens bybru ble bygget i 1936 ga de den 50 leveår. I dag står brua sliten og forfallen - 82 år senere. 

- Det er stort omfang av armeringskorrosjon og betongskader på undersiden av brudekke, bjelker og pilarer. De siste årene har oppsprekking og forvitring av fundamenter økt, skriver Drammen kommune på sine nettsider. 

Viktig med flotte bruer

Ordfører Tore Opdal Hansen sier det er viktig å videreføre tradisjoner om å bygge flotte bruer. Koste hva det koste vil.

- Budsjettet vi fikk når vi skulle lage ny bru fra papirbredden over til parken lå på 40 millioner kroner, men nettopp fordi Drammen er en elveby, gikk vi for Ypsilon til en pris av 73 millioner.

Opdal Hansen sier videre at folket lenge har etterspurt flere krysningsmuligheter over elva for gående og syklende. Han ønsker å legge til rette for at det skal være mer attraktivt å være miljøbevisst. 

Parallelloppdrag

- I september skal det tas stilling til om vi i det hele tatt skal bygge ny bybru. Bane NOR må uansett heve 1/3 av dagens bybru på Strømsø for å flomsikre sporene, så spørsmålet er om vi skal slå to fluer i en smekk og bygge resten på kommunens regning, sier ordføreren, og hinter til at han ønsker å pusse opp hela brua.

13. februar startet «arkitektkonkurransen», altså parallelloppdraget hvor det ikke kåres en vinner, der tre ulike arkitektteam skulle jobbe seg fram til hver sine konsepter til to bruer; en bybru mellom torgene på Bragernes og Strømsø og en gang- og sykkelbru som kan ligge i området mellom bybrua og Holmenbrua.

Tirsdag ettermiddag fikk politikerne en orientering fra arkitektene, og ordføreren presenterte de ulike forslagene for pressen.

Tre forslag

De tre teamene har jobbet seg frem til tre forskjellige forslag for to nye bruer i Drammen sentrum. Noen ønsker å bygge gang- og sykkelbrua videre på Ypsilon-designet, andre ønsker å låne søyledesignet og belysningen fra motorveibrua til ny bybru.

Team 1 består av Degree of Freedom, Nuno Architects og SO-LA.
Team 2 består av Degree of Freedom, SAAHA, Knight Architects og Asplan viak. 
Team 3 består av ALT arkitektur, Dronninga landskap, BEaM og EFLA.

Team 1:

Team 2:

Team 3:

Vil ha hjelp fra innbyggerne

Nå ønsker ordføreren at innbyggerne skal sende inn sine forslag og kommentarer gjennom kommunens nettside. 

- Bruer er en del av Drammens identitet, og derfor tar vi gjerne imot synspunkter fra byens befolkning. Vi ønsker å legge opp prosessen i forhold til hva folket syns bør gjøres med bruene. 

Fristen for å komme med tilbakemeldinger er satt til 05. august. 

LES OGSÅ: Tre kommuner blir til én - her er gatenavnene som forsvinner

TEAM 1: En stilren designbru som er høyere over jernbanen, enn den er på Bragernes-siden. Gang- og sykkelbrua har de gjort lenger, og gitt en annerledes form enn de andre.
TEAM 2: En designpreget bybru med færre søyler og mer fokus på Bragernes-siden med store uteområder. Gang- og sykkelbrua går i Y-form fra begge sider, og gjenspeiler Ypsilon.
TEAM 3: En enklere bybru med opplyste søyler og et forlenget Strømsø torg, og en transparent gang- og sykkelbru fra promenade til promenade.
Powered by Labrador CMS