ANNONSE

GRAFIKK: STATENS VEGVESEN

Bomring-debatten: - MDG driver svartmaling og billig retorikk

LESERINNLEGG: Senterpartiets ordførerkandidat i Nye Drammen, Simon S. Nordanger, går hardt ut mot Miljøpartiet de Grønne i kjølvannet av bom-bomben i Drammen.


Redaksjonen

 15.04.19, kl. 21:00
 30.04.19, kl. 11:22


ANNONSE

 

MENINGER: Cathrin Janøy (MDG) går hardt ut på Facebook og er tydelig på at når man først har tatt et standpunkt så må man være tøff nok til å stå for det. Det mener selvsagt også vi som og har sagt tydelig nei til bomring i en årrekke.

Senterpartiet respekterer at folk står for sine meninger, likevel har debatten tatt en vei som ikke er ok. Hele resonnementet til Janøy baserer seg på at «vi» ikke aner hva staten vil gjøre om kommune sier nei til bomring i nye Drammen kommune.

Ut ifra dette hevder hun at det kommer bommer på E134 og fylkesveiene inn i Drammen kommune, mellom Nedre Eiker og Drammen. Dette er ikke annet en billig retorikk som forteller befolkningen at «pass deg, ellers kommer storebror og tar deg».

LES OGSÅ: Buskerudbyen innkaller til krisemøte etter bomring-bråket

Nei, alt fremtidshåp er ikke ute

Først og fremst får Janøy respektere at Høyre og Haaning snur i bom-saken, på samme måte som at vi må respektere henne for å hoppe fra Krf til MDG når nominasjonen ikke gikk som hun ville. Begge hadde presentert et forholdsvis viktig standpunkt og begge har byttet mening, nesten ingen skam i dette. At Haaning burde ha snudd tidligere i saken er nok ingen hemmelighet, men det gjør det ikke mindre riktig.

Når det nå gjelder å si nei til BB2 så er det på tide å diskutere muligheter fremfor å presentere staten som en som vil støvsuge lommeboka til innbyggerne. Det er det nemlig pro-bomring partiene som forsøker på.

Det er ikke slik at den dagen vi sier nei til bomring i Drammen så senker de mørke skyene seg og alt fremtidshåp er ute. Ja nytt løp i Strømsøåsen ved E134 må gjennomføres pga. pålegg fra EU, dette er statens problem, mulig det blir bom men da er det og sikkert at denne bommen blir borte den dagen tunnelløpet er nedbetalt.

Ny bru over til Holmen er og blir et statlig problem da havna på Holmen, tro det eller ei er av nasjonal interesse og er et statlig ansvar. Hva det gjelder ny Svelvikvei så er det på tide å ta en telefon til kommunal og moderniseringsministeren og kreve at pengene kommer på bordet nå.

Regjeringen har gått hardt inn for å sammenslå kommuner i jakten på et bedre Norge, da må faktisk pengene komme på bordet når kommuner sammenslås på tvers av fylkesgrenser uten et anstendig veinett. Som kommune så er det faktisk ikke urimelig å stille krav tilbake til regjeringen, og som Norges 7 største kommune i 2020 så bør det ikke stå på muligheten eller evnen for å slå i bordet.

LES OGSÅ: Høyre 15. mars: - Står ved Buskerudbypakka. 9. april: - Vil kaste Buskerudbypakka

- Svartmaler virkeligheten

Spådommene om tilnærmet avvikling av kollektivtrafikken er og nok en svartmaling av virkeligheten i håp om politisk oppslutning. Høyres parlamentariske leder har vært tydelig på at Drammen står fritt til å gå i forhandlinger med staten for tilskudd til kollektivtrafikk og utbygging av gang og sykkelveier, disse er ikke låst til BB2. Dette bør MDG snart akseptere.

Janøy påstår at drammenspolitikere vil stenge Nedre Eikers befolkning ute bak bom mens man sørger for seg selv, jeg trodde personlig at denne formen for skitkasting var noe vi ville holde oss for gode for. Med mindre fylkestinget bestemmer seg for å tvinge gjennom bompenger på Fylkesvei 28 og Fylkesvei 283 så ser jeg ingen grunn til at Nedre Eiker ikke skal bli en likeverdig del av nye Drammen kommune.

Skulle det derimot skje må fylkestinget komme opp med en forklaring og da tar vi den kampen mot bommer om nødvendig. 

LES OGSÅ: Samferdselsministeren: - Uten lokalt flertall, ingen bomring

Kollektiv båndtvang av lavtlønte

Til slutt.

Det skremmer meg at et parti er villig til å sette økonomiske håndjern på en befolkning i jakten på sitt politiske mål. De fleste partier er enige om at miljøproblematikken er særs viktig men veien dit går ikke gjennom å tvangskontrollere sine egne innbyggere. 

Drammen har i dag en stor andel innbyggere med lav inntekt, MDG hevder disse ikke har råd til bil og derfor er en bomisolasjon ok. Samtidig overser de realiteten som tilsier at en enda større del av nye Drammens befolkning faktisk ikke lenger vil ha råd til å eie eller benytte bil som transportmiddel. Denne kollektive båndtvangen ønsker et utvalg partier å pålegge sin egen befolkning uten tanke på rekkefølgekonsekvens. 

For noen handler det om at kulturskolen ikke er en mulighet, andre får ikke deltatt på idrett, noen kan ikke besøke bestemor like ofte som før og andre får problemer med å levere barn i barnehagen og komme seg på jobb. De som er så heldige at de har ei hytte de får låne slik at barna kan oppleve en ferie de kan fortelle andre om, de mister denne for de kommer seg faktisk ikke dit. 

Konsekvensen er hele tiden at de som har minst mister enda mer, mens de som har mest betaler de kronene de trenger før de forbruker like mye som før. Å redde miljøet begynner ikke i lommeboka til de som har minst, men i unødvendig forbruk og ikke minst i forbruket til de som har mest.


Av
Simon S. Nordanger,
Ordførerkandidat Drammen, Svelvik og Nedre Eiker Senterparti


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE