ANNONSE

FOLKSOMT: Pop-up-utstillingen til Ari Behn, Mikael Persbrandt og Espen Eiborg var godt besøkt på Gulskogen i helga.
ALLE FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Overraskende godt besøk på kjøpesenter-kunstutstilling

Kjøpesentrene er et naturlig sted å stille ut. Man når ikke ut til folk i de tradisjonelle galleriene, mener Espen Eiborg.


Alexander Jansen

 10.02.19, kl. 23:21
 15.02.19, kl. 17:24


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Billedkunstneren var lørdag tilstede på Gulskogen Senter, hvor han sammen med Ari Behn og Mikael Persbrandt hadde popup-utstilling av nye malerier.

Utstillingen hadde siden åpningen fredag og hele lørdag svært godt besøk av nysgjerrige forbipasserende. Og omsetning ble det også. Mange bilder ble solgt i løpet av helga.

Ferden går videre til Los Angeles og Madrid for de tre ettertraktede herrene. DRM24 ønsket å vite hvordan utstillingen først havnet på Gulskogen i Drammen. 

Vil være der folk er

Senterleder Elisabeth Lohk forteller at initiativet kom fra utstillerne, som ønsker å vise frem verkene sine i Norge.

- Det handler om å gjøre kunsten tilgjengelig. Det er ingen som er ute i bygatene lenger. Det har vi sett flere steder rundt omkring i landet. Vi var i Larvik for tre uker siden, og der var det ikke et menneske. Alle menneskene var på senteret som lå et kvartal unna, forteller Espen Eiborg til DRM24.

Som sagt så gjort. Gulskogen er trekløverets andre kjøpesentererfaring. Og det blir garantert ikke den siste.

- Det er ingen vits å være et sted det ikke er folk. Derfor kommer vi på senteret. Det har blitt den nye bykjernen, og her er det mennesker. Folk kjører bil inn, er på senteret, og kjører bil ut igjen, sier Eiborg, som forøvrig har kjæreste i Drammen og var mannen som lanserte Gulskogen som idé.

ESPEN EIBORG: Her med «Kate Moss». Prisen er 12.000 kroner.

Lavterskel-kunst

Eiborg forteller at kunsten de tilbyr ikke bare skal være tilgjengelig fysisk sett, men også økonomisk. 

- Bildene selger litt seg selv. Det er ikke store, dyre oljemalerier dette er snakk om. Det er mye trykk og papir uten de helt avskrekkende prisene. Det er noen tusenlapper her og der. Terskelen er lav, forteller Eiborg.

Han beskriver egne verker som inspirert av moderne populærkultur, hvor dagens stjerner innen pop/rock og film er tematikken. Bildene har et opplag på 150 eksemplarer, men alle får sin unike signatur med et lag håndpåført blekk over trykkene.

FASTE KUNDER: Delia Sinescu og Morten B. Olsen har allerede 10-15 bilder på veggen fra Espen Eiborg. Lørdag var de innom for å se på mer. «Calling Elvis» er en favoritt hos paret.

Galleri på Gulskogen?

Etter hva DRM24 erfarte var det mange begeistrede besøkende innom utstillingen, og en god blanding av folk med ulike utgangspunkt. Det kan senteret bekrefte.

- Såvidt jeg vet har det vært mye folk innom og det er solgt flere bilder allerede de første timene, fortalte Lohk til DRM24 fredag ettermiddag.

Gulskogen er kjent for å tilby de besøkende en rekke aktiviteter og opplevelser utover shopping og butikker. Nå også kunstutstillinger. 

- Tilfeldigvis hadde vi et tomt lokale før VeroModa og Jack&Jones flytter inn til uken. Vi har gjort oss spennende erfaringer med dette, og det kan være noe for fremtiden, sier Lohk til DRM24. 

PS: Ari Behn skulle også vært tilstede på Gulskogen lørdag, men måtte melde avbud grunnet sykdom.

SE FLERE BILDER FRA UTSTILLINGEN:









LES OGSÅ: Persbrandt, Behn og Eiborg med kunstutstilling på Gulskogen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE