ANNONSE

SANNHETENS LASSO: Wonder Woman i aksjon på det lokale kjøpesenteret.
FOTO: SF Studios/Warner Bros

Leken – men ufullendt

«Wonder Woman 1984»: Ambisjonene er der, samt humøret og lekenheten. Det som skorter litt på er evnen til å gjennomføre det.


Robert Depuis

 20.02.21, kl. 17:32
 01.03.21, kl. 09:17


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: Året er 1984, og Wonder Woman, aka Diana Prince (Gal Gadot) lever et tilbaketrukket liv i Washington DC. Her livnærer hun seg som en arkeolog på the Smithsonian Museum, mens hun redder tilfeldige menneskeliv på fritiden.

Etter å ha forhindret et ran av gamle museumsgjenstander, kommer hun over en ekstremy mektig og mystisk artefakt som visstnok flere er på leting etter. Dette setter i gang store ringvirkninger og Wonder Woman tvinges hurtig i aksjon for å forhindre verdens undergang.

WW84_03.jpgSMITHSONIAN-ARTEFAKTER: Kristen Wiig er nerdete Barbara Minerva.

Verdensherredømme

DC studios, med Superman og Batman som de største stjernene, sliter med å få sine andre store superhelter til å skinne på egenhånd. «Wonder Woman» fra 2017 er et hederlig unntak, som selv med sine mangler tross alt var et friskt pust.

«Wonder Woman 1984» er en direkte oppfølger, og virker umiddelbart mer ambisiøs i sin historiefortelling enn sin forgjenger. Den prøver å illustrere en moderne superhelt, selv om historien ironisk nok er lagt til 1984. Manuset har noen interessante karakterer, som den prøver å ta seg god tid til å utvikle.

Dessverre har ikke alle like interessante arker, spesielt de to antagonistene virker litt fåfengt med en noe tynn motivasjon. Historien ellers er ganske så tradisjonell med en skurk som vil ha verdensherredømme uansett hva det måtte koste. Men det fungerer jo tross alt stadig vekk for James Bond.

WW84_04.jpgWASHINGTONS HOVEDGATE: Amasonen Wonder Woman på flukt.

Karikert

Skuespillet føles ikke noe mer enn akkurat tilstrekkelig. Det er til tider litt stivt og karikert, Pedro Pascal, kjent fra TV-seriene «Narcos» og «Mandalorian» føles veldig overdreven i sin opptreden som maktsyke Maxwell Lord.

Gal Gadot som Wonder Woman prøver så godt hun kan, men viser tydelig begrensninger i sitt repertoar. Hun slipper imidlertid unna mye med sin sjarm, selvironi og tidvis uhøytidelighet. Resten av skuespillerensemblet har visse utfordringer med svakheter i manuset. Severdige Kirsten Wiig, mister dessverre mye av sine komiske attributter grunnet en skuffende karakterutvikling.

Musikken av Hans Zimmer er til tider nokså pågående, overveldende og irriterende konstant. Men selve Wonder Woman-temaet er nydelig pompøst og setter den rette sinnstilstand når det lummer ut av høyttalerne.

Regien gjentas av Patty Jenkins som også regisserte den første. Her fokuserer hun mer på oppbygningen av karakterene enn selve historien.

Langtekkelig

Filmen er lang og til tider føles den det og. Det er mye som skal fortelles, spesielt mellom karakterene uten at det nødvendigvis bringer historien videre. Det blir ironisk nok både dens svakhet og styrke.

Foto er forholdsvis nøytralt, med et kamera som holder seg for det meste objektivt uten trang til å være mer aktivt. Spesialeffektene er ikke alltid like overbevisende, og fremstår litt underlig og urealistisk. Men klarer man å se bort ifra det, er de få actionsekvensene som er, ganske så severdige.

WW84_05.jpgWONDERS WOMANS STORE KJÆRLIGHET: Chris Pine gjenoppstår som piloten Steve Trevor

Ambisiøs

«Wonder Woman 1984» er en film med mange mangler, som føles i overkant lang og hvor noen scener kunne nytt godt av en strammere klipp. Historien er ambisiøs og full av spennende muligheter som dessverre aldri helt blir fullbyrdet.

Men «Wonder Woman1984» har fortsatt noen formildende omstendigheter som redder den fra den store katastrofen. Den er forholdsvis frisk og overraskende mørk til tider.

Humoren glimter til unntaksvis og lekenheten er påfallende. Det er hva det er, en superheltfilm som prøver og feiler tidvis, men som likevel kommer kommer langt med sin ufarlige sjarm.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE