ANNONSE

ETTER MØRKETS FREMBRUDD: Alison Brie, kjent fra TV-seriene «Glow» og «Community», frykter noe der ute.
Foto: SF Studios/STX

Karakterdreven grøss

«The Rental»: To brødre med hver sin respektive kjæreste, leier et avstedsliggende, øde hus for å komme seg bort fra en hektisk hverdag. Deretter går ting langsomt til helvete.


Robert Depuis

 25.07.20, kl. 10:56
 06.08.20, kl. 20:52


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: Fire personer alene i et stort hus mens en ukjent overvåker hver eneste lille bevegelse. Oppsettet følger nærmest hver klisje i boka i sin enkle oppbygning, likevel oppleves «The Rental» forfriskende original.

Hollywoodskuespilleren Dave Franco («Scrubs», «The Disaster Artist», 21 Jump Street») som for øvrig er lillebroren til Oscarnominerte James Franco, debuterer her som regissør. Tross i at han er mer kjent for sin karriere som skuespiller, i for det meste komedier, kan hans karrierevalg minne litt om den Oscarnominerte komiker/filmskaper Jordan Peele («Us» «Get Out») som gjorde et lignende karrierevalg med stor suksess.

Så det må være noe i DNA-et til disse skuespillerne, for som med Jordan Peeles regidebut «Get Out» føles også debutant Dave Francos «The Rental» frisk og annerledes ut.

Rental_05.jpgIKKE HVA MAN HAR LYST TIL Å SE PÅ BADET: Noens bein som stikker ut av badekaret

Ingen trang til overdrivelse

Foto kjører en nærmest dokumentarisk rolle, og det får lide litt under natt-scenene som fremstår noe gråaktig etter min smak. Det blir imidlertid mer en preferanse enn en mangel. Klippen oppleves naturlig, og får aldri noen trang til å overdrive grøssereffekten. Den bidrar i stedet godt til å la foto fortelle hva som skjer.

Rental_02.jpgSOFAEN: Arbeidspartnerne Charlie (Dan Stevens) og Mina (Sheila Vand) nyter tilværelsen

Karakterdreven struktur

Dave Franco, med sin egen skuespillerbakgrunn, har et godt tak på skuespillerprestasjonene i filmen. Manuset er velskrevet, og spesielt den karakterdrevne strukturen og interaksjonen mellom dem gjør opplevelsen interessant. De fire hovedkarakterene oppleves genuine og fengslende. Når deres kompliserte bakgrunnshistorie etter hvert kommer til overflaten, begynner også bemerkelsesverdige og skremmende ting å skje.

Rental_04.jpgI TÅKEHEIMEN: Hva befinner seg nedenfor kanten?

Nøktern

Musikkbruken er ekstremt nøktern, for det meste holdes den utenfor mens lydbildet og dialogen får all fokus. Lydbildet oppleves veldig naturlig, og har ingen trang til overdrivelser og plutselige økninger av volum. Musikken blir mest brukt som en slags oppbygning av spenning og når noe foruroligende skjer.

På den måten dikterer musikken dramatikken, men uten behov for overdrivelser for å få en eventuell «jumpscare»-effekt. I stedet øker dramaet i takt med musikken. Det er gjort på en veldig diskret og effektiv måte, som gjør at inntrykkende på lerret forsterkes.

Rental_01.jpgHUSET: Midt i idyllisk omgivelser

Guffen

Dette er en guffen og velfortalt liten historie, som fokuserer på det karakterdrevne dramaet og støyen mellom hovedpersonene, som får sitt naturlige utløp når de groteske situasjonene de havner i, utvikler seg.

Her ligger også filmens fokus og styrke, alt annet, som ulike motiver, årsaker og annet blir nedprioritert og delvis uforløst. Dette er en film som oser av fortellerglede og etterlater et inntrykk som ikke blir glemt med det første.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE