SØT KATTUNGE: Løvenes rettmessige tronearving Simba gjør comeback på lerretet

Atter en løvenes konge

«Løvenes konge»: Disney fortsetter nyinnspillingen av sine egne udødelige klassikere.

18.07.19, kl. 15:11
 31.07.19, kl. 15:57

FILM: Historien er den samme som den ikoniske tegnefilmen fra 1994. På savannen et sted i Afrika styrer løvenes konge Mufasa livets kretsløp med den største respekt. Framtiden virker lys når løvenes konge og dronning får en sønn i form av Simba.

En nærmest idyllisk tilværelse for alle arter går imidlertid en brutal forandring i møte når onde krefter trer frem fra skyggene. Simba må flukte for å overleve, og mens han vokser opp i en annen verden med sine nye uortodokse venner, opplever hans tidligere hjemsted et tyranni uten like. De trenger sårt en redningsløve.

Regissør Jon Favreau, som kick-startet hele Marvel-eventyret med å regissere deres aller første film, Iron Man, følger her opp sin siste film «Jungelboka» med en ny Disney-klassiker. Han har gått for et mye mer realistisk uttrykk i «Løvenes konge», faktisk så realistisk at i starten oppleves det nærmest som en dokumentar om dyrene på savannen. I hvert fall frem til øyeblikket dyrene starter å prate.

Løvenes konge_02.jpgFAR OG SØNN: I all sin prakt skuer Løvenes konge og hans sønn utover det mektige landskapet

Fotorealisme

Nyinnspillingen har vært tro mot den originale historien og bruker til og med de samme legendariske sangene fra originalen, komponert av ingen ringere enn Elton John. Et par ekstra sanger har dessuten blitt lagt til. Selv stemmen fra originalversjonen til den mektige løvekongen Mufasa er også den samme i den nye versjonen, tilhørende den udødelige James Earl Jones.

Håndverket er upåklagelig. Det visuelle er nydelige utført med en enorm fotorealisme. Karakterene er fortsatt nokså endimensjonale, i tro Disney-tradisjon. Humoren finnes også innimellom musikalnumrene, og består for det meste av vortesvinet Pumbaa og surikaten Timon. Animasjonen er i toppklasse, selv om min lille torn i siden med vektoverføring på tyngre dyr som elefanter fortsatt ikke føles hundre prosent. Men det nærmer seg, og er uansett for små ubetydelige detaljer fra en animasjonsnerd å regne.

Løvenes konge_03.jpgOPPDAGELSESFERD: Før mørket senker seg over sletten blir Simba passet på av hoffuglen Zazu

Imponerende og litt besk

Historien holder selvsagt fortsatt mål, og er en historie verd å se igjen, selv om Mufasas rettskaffenhet til tider kan bli litt mye av det gode. Det veier uansett opp for Scars herlige utspekulerte karakter. Nyinnspillingen har en meget høy teknisk verdi, med en høy underholdningsverdi som barn i alle aldre vil verdsette, og imponerer selv den største skeptiker.

Likevel sitter man igjen, i hvert fall jeg, med en litt besk smak i munnen etter endt rulletekst. Det har ingenting med selve filmen å gjøre, men heller på hvorfor bruke så mye resurser på en allerede eksisterende godt fortalt historie? Her har vi verdens mektigste filmselskap som har så mye penger å rutte med at de nærmest ikke vet hva de skal gjøre med dem. De har råd til å satse på nytt og spennende, i stedet går de tilbake i tid, og pakker gamle historier inn i ny pakning. Finnes det virkelig ingen nye og originale historier som fortsatt ikke har blitt fortalt der ute? Har selskapet blitt så stort at grådigheten og letingen etter stadig større overskudd blant aksjeeierne går på bekostning av det kunstneriske?

Det føles bare så enormt skuffende når det finnes så mange spennende historier der ut som fortjener sitt øyeblikk på lerretet. M
en så lenge disse nyinnspillingen vil håve inn penger, for det vil de garantert, så sitter det lykkelige bakmenn med pengebinger så fulle at det blender for enhver form for kunstneriske ambisjoner.

Anmeldelsen er basert på originalversjonen med engelskspråklige stemmer.