ILLUSTRASJONSFOTO: COLORBOX

Derfor får mange norske bilførere dette problemet

Rustne bremseskiver er et problem på nyere biler og elbiler. Slik forebygger du problemet.


Redaksjonen

 05.11.18, kl. 08:38
 12.11.18, kl. 10:14


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: - Det er lurt å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren for å få vekk rusten. Da unngår du unødvendige verkstedregninger, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

På hverdagsreisene våre kjører vi rolig og bremser kontrollert. Siden det er mindre bremsekraft på bakbremsene, betyr dette at mesteparten av bremsingen skjer med forbremsene.

- Det blir rett og slett så lite bruk av bakbremsene at det danner seg rust på skivene der, sier Sødal. - Dessverre er det ikke uvanlig at folk må skifte skiver bak allerede etter at bilen har vært noen få år på veien, fortsetter han.

Verre for elbiler

For elbilistene er dette en enda større utfordring siden bremsene brukes langt mindre på elbiler enn bensin- og dieselbiler.

- Elbiler har noe som heter regenerering. Det betyr at bilen på en måte bremser selv samtidig som det gir strøm til batteriet, forklarer Nils Sødal. - Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust, fortsetter han.

Vi går nå inn i vinteren med salting av veiene. Så nå er det viktig å være ekstra oppmerksom på å bruke bremsene litt.

- Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner. Så det er lurt å være føre var, sier Nils Sødal. - Husk også å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen, avslutter han.

LES OGSÅ: Hundrevis i kø for å se Audis første hel-elektriske bil


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE