ILLUSTRASJONSFOTO: ISTOCKPHOTO / UBERIMAGES

Slik kommer du tilbake til treningsrutinene

- Ikke undervurder grunnleggende regler for å bli i bedre form, sier treningsekspert.


Redaksjonen

 09.08.18, kl. 15:52
 15.08.18, kl. 08:14


ANNONSE
ANNONSE

 

HELSE: Sommeren er over og kanskje er du en av de som nå ønsker å prioritere trening og aktivitet i større grad igjen? Dersom du synes det å leve sunt kan virke vanskelig, komplisert eller vanskelig å forholde seg til, har vi noen enkle og gode tips til deg.

For å ha fremgang over tid med treningen og jakten på en sunnere livsstil finnes noen veldig enkle råd som er viktige å gjennomføre. Dette rådet kan oppsummeres med å mestre det grunnleggende.

Ved å bli skikkelig god på å få til de grunnleggende viktige tingene ikke bare her og der, men dag ut og dag inn over lang tid - ja, da kan du definitivt forvente fremgang på det du måtte sette deg som mål. 

Følg disse grunnleggende tipsene:

  • Uansett treningsmengden du er vant med og uavhengig av om det gjelder styrketrening eller utholdenhetstrening: bruk progressiv overbelastning! Skal du bli sterkere, spenstigere, mer utholden eller mer muskuløs må du utsette deg selv for et større stress gradvis, sakte, men sikkert over tid. Du må med andre ord ta i mer, mobilisere krafter og virkelig ville bli litt bedre enn sist. Trener du styrketrening er det lurt å legge vekt på en base av flerleddsøvelser som trener de fleste muskelgrupper. Dette er helt «basic», og gjør du ikke dette kan du heller ikke forvente å komme noe særlig videre.

  • Følg grunnleggende kostråd som har omfattende dokumentasjon bak seg og ha disse som et fundament før du begynner å vurdere avanserte ernæringsstrategier eller detaljer som potensielt gjør at du ikke mestrer det grunnleggende. Rådene kan du lese ved å google «helsedirektoratets kostråd».

  • Sov nok, minst 8 timer hver dag. Det er en betydelig underkommunisert og viktig variabel for god helse. Ikke minst støtter det opp om prestasjon, effektivitet, mindre stress og godt humør. Du har det rett og slett bedre når du sover mer.

Enkel teori, hard praksis

Alle disse tre rådene er enkele - i teorien. I praksis er det verre. Akkurat som med mange andre ting er det lett å si, vanskeligere å gjøre. Derfor må det jobbes med, enten alene eller sammen med andre som kan støtte deg på veien. 

Det er helt greit å jobbe for å mestre diverse andre variabler enn de nevnte også, men bakgrunnen for tipset om å jobbe for å mestre det grunnleggende er at mange hopper på detaljer før «basics» sitter. 

Resultatene vil sannsynligvis være bedre om man heller virkelig øver på å mestre «basics» og legge et godt fundament. Så kan man gå videre på ting og tang som kan gjøre ting enda mer effektivt. Det er det også mye å hente på etter hvert, og da kan det være smart å alliere seg med fagpersoner på treningssenteret. 

Lov å være ambisiøs

Det er helt lov å ikke ha ambisiøse prestasjonsmål! For oss er det viktig å kommunisere at du på ingen måte må jobbe for å ha progresjon og alltid bli sterkere, mer utholden eller hva nå enn du tidligere har hatt som mål.

Om du trener regelmessig og bare står på stedet hvil gjør du deg selv likevel en massiv helsemessig tjeneste. Det er ganske vanvittig hvor mye positivt som kommer ut av å være i regelmessig bevegelse, er det ikke? Et så enkelt grep kan gi deg så mye.

Om du derfor kjenner at det ikke er så viktig for deg å komme videre etter å ha kommet opp på et nivå du føler deg happy med – bra for deg! Ingenting er i veien med å være der. Om du finner en lystbetont treningsform du kan trives med over tid er det ingenting som er bedre enn det. Vi vil anbefale en kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening.

Lykke til på veien!

Skrevet av Martin Norum
Fagansvarlig for trening & ernæring i Akropolis.


Norum, Martin PERSONLIG TRENER:
Martin Norum er masterstudent ved NIH i tillegg til å være PT og forfatter. (FOTO: NIH)

LES OGSÅ: Lett og lite tidkrevende trening å ta med på ferie


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE