GRAFIKK: TELENOR

Slik bruker vi mobilen: Facebook til hverdags og Snapchat til fest

Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube er trafikkdriverne i telenettet, men det er store forskjeller på bruksmønstret for de forskjellige appene.


Redaksjonen

 09.07.19, kl. 16:56
 12.07.19, kl. 15:08


ANNONSE
ANNONSE

 

TEKNOLOGI: Sommertid innebærer mer fritid og nytelse for de fleste. Vi legger fra oss jobben, men ikke mobilen eller nettbrettet. De største og mest kjente appene utgjør nærmere 40 prosent av all datatrafikk i Telenors mobilnett, opplyser selskapet i en pressemelding.

Det viser nye dybdemålinger av Telenors mobiltrafikk i kjernenettet. Målingen er gjort i uke 24, og oversikten som Telenor presenterer viser hva slags tjenester og apper som er mest populære i Norge.

– Den enorme mengden mobildata som passerer Telenor Norges mobile kjernenett er et godt instrument til å se hva slags tjenester kundene er opptatt av til enhver tid. Det gir oss verdifull innsikt til å utvikle nye digitale tjenester og optimalisere utbygginger og oppgraderinger i mobilnettet, forklarer Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube er ikke overraskende de største trafikkdriverne og står for 28 prosent av mobiltrafikken.

Lørdagstopp på Snapchat

Det er tydelig forskjell på når mobilsurferne bruker de ulike appene. Mens bruken av Facebook begynner tidlig på morgenen og fordeler seg jevnt utover dagen, kommer Snapchat først skikkelig i gang etter kl. 12. 

– Facebook benytter vi titt og ofte uavhengig om man kun scroller eller aktivt legger ut bilder og kommentarer. Dersom vi ser på en alminnelig uke, ser vi derimot at Snapchat er spesielt populær i helgene. Det er tross alt da vi finner på noe gøy som vi ønsker å dele med venner og familie. Snapchat har en lørdagstopp som er 75 prosent over hverdagstoppen, sier Brown.

Ulikt bruksmønster for ulike tjenester

Uavhengig om man foretrekker Facebook, Snapchat eller andre apper, bruker man oftest flere tjenester spredt utover dagen. Facebook har stort sett jevn trafikk mellom kl. 09-22, mens snappingen kommer i gang klokken 12.00. YouTube og Spotify når derimot sine topper rundt klokken 15.00. Tjenesten som skiller seg mest ut er Netflix. Dette er en typisk kveldsaktivitet og toppes først klokken 22.00. 

– Denne innsikten gir oss hint om hvilke applikasjoner vi bør følge godt med på. Vi ser at ved endring av kundevaner og oppdateringer på applikasjoner kan datatrafikken øke kraftig for både applikasjonen og den totale datatrafikken i mobilnettet over natten, sier Brown.

Telenor registrerer at spesielt noen dager i året gir ekstrem aktivitet i nettet.

– Vi ser at trafikken øker spesielt i høytidene. Eksempelvis opplevde vi en stor økning 17. mai. Dette skyldes ekstrem samtidighet. Nå når vi har vanlige dager, fordeler trafikken seg litt jevnere i tid og vi unngår ekstremtoppene. I sommerperioder får vi ofte høyere samtidighet i forbindelse med streaming av idrettsarrangement, men så langt har ikke dette gitt spesielt store utslag, sier Brown.


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE