Redaksjonen
07.07.19,
kl. 13:39
10.07.19, kl. 22:26
Leiebilvett-reglene:
FØR REISEN
1. Sammenlign tilbud fra flere leiebilselskaper
○ Det kan være mye penger å spare ved å bruke FINN til å sammenligne flere
leiebilselskaper og bilmodeller.
○ Er prisene fra enkelte leverandører mistenkelig lave, bør du være ekstra nøye
med å sjekke hva du får for pengene.
○ Les gjerne omtaler fra andre kunder. Om du velger å leie bil fra en leverandør
med dårlige brukeromtaler, må du være ekstra påpasselig.
2. Tenk gjennom hva du trenger av ekstrautstyr (barnesete, GPS etc.) og sjekk priser
○ Prisene som hvert selskap tar for tilleggsutstyr er oppgitt i FINNs
leiebiltjeneste. Tilleggsutstyr kan ikke forhåndsbestilles og må betales i
skranken.
○ Noen ganger kan det faktisk lønne seg å ta med barnesete fra Norge.
3. Sørg for at du er forsikret
○ Alle leiebiler som blir bestilt fra Norge skal inkludere ansvar-, kasko-, og
tyveriforsikring.
○ I tillegg kan du bestille en egenandelsforsikring. Ved skade kan egenandelen
noen ganger være opptil 20-30.000 kr, og denne forsikringen gjør at du får
tilbakebetalt egenandelen ved et uhell. Om du ønsker egenandelsforsikring,
bør den kjøpes på forhånd, for eksempel når du booker leiebilen på FINN.
Dette er mye billigere enn å kjøpe forsikring i skranken når du henter bilen.
○ Sjekk om du har egenandelsforsikring gjennom for eksempel
NAF-medlemskap eller kredittkort.
I SKRANKEN
4. Kom tidsnok
○ Meld fra til leiebilselskapet hvis det ser at du blir forsinket. I selskapenes vilkår
presiseres det ofte at de ikke kan garantere at du får bilen hvis du er mer enn
en time forsinket.
○ Oppgi alltid flynummer hvis du kommer med fly, så leiebilselskapet vet om det
oppstår forsinkelser.
5. Les nøye gjennom avtalen før du signerer
○ Ikke signér en avtale du er usikker på.
○ Krev å få kontrakten på engelsk, og be om en utskrift av kontrakten.
○ Unngå å signere på skjerm uten å ha lest gjennom kontrakten.
○ Sjekk at det ikke er krysset av for forsikringer eller utstyr du ikke har bestilt.
○ Når du har skrevet under på avtalen med leiebilselskapet er det dessverre lite
Forbrukerrådet og FINN kan gjøre i ettertid.
6. Ikke la deg presse til å kjøpe forsikringer i skranken
○ Forsikringer bør du ordne på forhånd.
○ Sett deg godt inn i hva som er inkludert i bestillingen og hva du har behov for
før du henter bilen.
7. Sørg for å ha dekning på kredittkortet
○ Leiebilselskapet må alltid reservere et beløp på kortet ditt som sikkerhet
(noen ganger opptil 20-30.000 kr). Men de har ikke lov til å trekke beløpet
uten ditt samtykke.
8. Husk førerkort og pass til alle som skal kjøre bilen
○ Internasjonalt førerkort er påkrevd i enkelte land utenfor EU og Europa.
FØR DU KJØRER
9. Sørg for at alle skader på bilen er notert i kontrakten
○ Ta deg tid til en runde og undersøk bilen grundig før du setter deg bak rattet.
Se etter riper eller mangler som ikke fremkommer av kontakten.
10. Ta bilder av eventuelle riper og bulker før du kjører, slik at du unngår krav i etterkant
○ Ta også bilder av kilometermåleren.
○ Det beste er å gjøre leiebilselskapet oppmerksom på dette før du kjører.
UNDER LEIEPERIODEN
11. Kontakt leiebilselskapet umiddelbart hvis uhellet er ute
12. Du må aldri reparere bilen selv, uten tillatelse fra leiebilselskapet
VED LEVERING
13. Fyll opp tanken før du leverer leiebilen
○ Du risikerer å bli belastet med gebyr eller høy literpris om leiebilselskapet må
gjøre dette selv.
14. Ta bilder av bilen både innvendig og utvendig
○ Da har du bedre dokumentasjon hvis det skulle oppstå uenighet i etterkant.
○ Dette er spesielt viktig om du leverer nøklene selvbetjent uten å være i
kontakt med en representant fra leiebilselskapet.
15. Gå over bilen med en representant fra leiebilselskapet
○ Sørg for å få en skriftlig bekreftelse på bilens tilstand.
FINNs leiebilvett-regler er utarbeidet i samarbeid med Forbrukerrådet og Forbruker Europa.
REISE: I samarbeid med Forbrukerrådet og Forbruker Europa har FINN utviklet 15 leiebilvett-regler man bør lese før booking av leiebil.
Leiebil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet i sommerferien. Dette har FINN, Forbrukerrådet og Forbruker Europa lyst til å gjøre noe med, og har derfor utviklet 15 leiebilvett-regler som bør leses før man booker leiebil.
- Leiebilvett-reglene er noen enkle praktiske råd som skal gjøre deg best mulig forberedt når du leier bil, og hjelpe deg til å ta de riktige valgene. Rådene er knyttet opp mot de ulike fasene ved det å leie bil, som bestilling, henting i skranken, underveis i leieperioden og ved levering av leiebilen. Målet vårt er at det skal oppleves trygt og enkelt å leie bil, samtidig som du sparer penger. Vi er opptatt av at de som leier bil via FINN får en best mulig opplevelse gjennom hele prosessen, sier Eirik Norman Martinsen i FINN reise.
Også Forbrukerrådet oppfordrer nordmenn til å være litt ekstra obs når de skal leie bil i ferien.
- Dessverre er ikke alle leiebilselskaper like redelige. Noen opererer med lokkepriser og presser deg til å kjøpe forsikringer du sannsynligvis ikke trenger. Hver sommer mottar vi hundrevis av klager fra nordmenn som har gått i leiebilfella, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
LES OGSÅ: Leiebil i utlandet kan bli et mareritt
Bestill mest mulig på forhånd
Ifølge Eirik Norman Martinsen i FINN reise, kan man unngå unngå de klassiske “leiebil-fellene” ved å være ekstra oppmerksom når man skal booke bil, og særlig ved henting og levering.
- Nå er det heldigvis sånn at de aller aller fleste leieforhold forløper uten problemer. Vi ser likevel et stort oppsving i mottatte henvendelser om leiebil i sommerperioden, som i all hovedsak gjelder henting av bilen når vi ankommer feriemålet. Vårt ønske er selvfølgelig å hjelpe våre kunder og gjøre dem godt forberedt på hva de kan møte for å forhindre uønskede situasjoner. Da er det viktig å kjenne til noen av de klassiske "leiebil-fellene" du fort kan havne i. Det beste rådet vi kan gi er å bestille mest mulig på forhånd, og at du setter deg godt inn i hva du er dekket for og faktisk trenger før du henter bilen i leiebilskranken.
- Forsikring bør alltid ordnes på forhånd. Et godt råd er å aldri ta avgjørelser i leiebilskranken. Alle leiebilselskaper har plikt til å gi deg engelsk kontrakt hvis du ber om det, så dette kan du kreve. Og husk: Aldri skriv under på en kontrakt du ikke forstår, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
LES OGSÅ: Bilferie? I disse landene MÅ du ha dette kortet i bilen
Klagetoppen på leiebil hos Forbrukerrådet:
- Forsikringer: Kjøp av leiebilforsikringer som forbrukerne ikke vedkjenner seg troner statistikken vår.
- Skader: Mest klager på påståtte skader, men også at leiebilselskapet har krevd for mye på grunn av skade (som forbruker vedkjenner seg).
- Dyrere bil: Klager på at de blir tilbudt oppgradering, men ikke informert om at det koster penger
- Drivstoff/ bøter/ parkeringsgebyr: Belastninger i ettertid. Klagene gjelder både at de ikke vedkjenner seg utgiften, eller at de synes leiebilselskapet har sitt gebyr er for høyt.
Leiebilvett-reglene:
FØR REISEN
1. Sammenlign tilbud fra flere leiebilselskaper
○ Det kan være mye penger å spare ved å bruke FINN til å sammenligne flere
leiebilselskaper og bilmodeller.
○ Er prisene fra enkelte leverandører mistenkelig lave, bør du være ekstra nøye
med å sjekke hva du får for pengene.
○ Les gjerne omtaler fra andre kunder. Om du velger å leie bil fra en leverandør
med dårlige brukeromtaler, må du være ekstra påpasselig.
2. Tenk gjennom hva du trenger av ekstrautstyr (barnesete, GPS etc.) og sjekk priser
○ Prisene som hvert selskap tar for tilleggsutstyr er oppgitt i FINNs
leiebiltjeneste. Tilleggsutstyr kan ikke forhåndsbestilles og må betales i
skranken.
○ Noen ganger kan det faktisk lønne seg å ta med barnesete fra Norge.
3. Sørg for at du er forsikret
○ Alle leiebiler som blir bestilt fra Norge skal inkludere ansvar-, kasko-, og
tyveriforsikring.
○ I tillegg kan du bestille en egenandelsforsikring. Ved skade kan egenandelen
noen ganger være opptil 20-30.000 kr, og denne forsikringen gjør at du får
tilbakebetalt egenandelen ved et uhell. Om du ønsker egenandelsforsikring,
bør den kjøpes på forhånd, for eksempel når du booker leiebilen på FINN.
Dette er mye billigere enn å kjøpe forsikring i skranken når du henter bilen.
○ Sjekk om du har egenandelsforsikring gjennom for eksempel
NAF-medlemskap eller kredittkort.
I SKRANKEN
4. Kom tidsnok
○ Meld fra til leiebilselskapet hvis det ser at du blir forsinket. I selskapenes vilkår
presiseres det ofte at de ikke kan garantere at du får bilen hvis du er mer enn
en time forsinket.
○ Oppgi alltid flynummer hvis du kommer med fly, så leiebilselskapet vet om det
oppstår forsinkelser.
5. Les nøye gjennom avtalen før du signerer
○ Ikke signér en avtale du er usikker på.
○ Krev å få kontrakten på engelsk, og be om en utskrift av kontrakten.
○ Unngå å signere på skjerm uten å ha lest gjennom kontrakten.
○ Sjekk at det ikke er krysset av for forsikringer eller utstyr du ikke har bestilt.
○ Når du har skrevet under på avtalen med leiebilselskapet er det dessverre lite
Forbrukerrådet og FINN kan gjøre i ettertid.
6. Ikke la deg presse til å kjøpe forsikringer i skranken
○ Forsikringer bør du ordne på forhånd.
○ Sett deg godt inn i hva som er inkludert i bestillingen og hva du har behov for
før du henter bilen.
7. Sørg for å ha dekning på kredittkortet
○ Leiebilselskapet må alltid reservere et beløp på kortet ditt som sikkerhet
(noen ganger opptil 20-30.000 kr). Men de har ikke lov til å trekke beløpet
uten ditt samtykke.
8. Husk førerkort og pass til alle som skal kjøre bilen
○ Internasjonalt førerkort er påkrevd i enkelte land utenfor EU og Europa.
FØR DU KJØRER
9. Sørg for at alle skader på bilen er notert i kontrakten
○ Ta deg tid til en runde og undersøk bilen grundig før du setter deg bak rattet.
Se etter riper eller mangler som ikke fremkommer av kontakten.
10. Ta bilder av eventuelle riper og bulker før du kjører, slik at du unngår krav i etterkant
○ Ta også bilder av kilometermåleren.
○ Det beste er å gjøre leiebilselskapet oppmerksom på dette før du kjører.
UNDER LEIEPERIODEN
11. Kontakt leiebilselskapet umiddelbart hvis uhellet er ute
12. Du må aldri reparere bilen selv, uten tillatelse fra leiebilselskapet
VED LEVERING
13. Fyll opp tanken før du leverer leiebilen
○ Du risikerer å bli belastet med gebyr eller høy literpris om leiebilselskapet må
gjøre dette selv.
14. Ta bilder av bilen både innvendig og utvendig
○ Da har du bedre dokumentasjon hvis det skulle oppstå uenighet i etterkant.
○ Dette er spesielt viktig om du leverer nøklene selvbetjent uten å være i
kontakt med en representant fra leiebilselskapet.
15. Gå over bilen med en representant fra leiebilselskapet
○ Sørg for å få en skriftlig bekreftelse på bilens tilstand.
FINNs leiebilvett-regler er utarbeidet i samarbeid med Forbrukerrådet og Forbruker Europa.
FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK
TILBAKE TIL FORSIDEN