ANNONSE

ILLUSTRASJONSFOTO: ISTOCK / GETTYIMAGES

Slik trener du bort muskel- og leddplager

Det snakkes hele tiden om at det er viktig for de med muskel- og leddplager å trene for å holde plagene i sjakk, men det snakkes veldig lite om hva slags trening man bør gjøre eller hvordan man bør legge det opp.


Redaksjonen

 27.03.19, kl. 11:09
 11.04.19, kl. 16:59


ANNONSE

 

HELSE: Mine anbefalinger er å starte veldig forsiktig med to lette treningsøkter i uken for så forsiktig øke belastning gradvis da personer med kroniske smerter ofte trenger lenger restitusjonstid.

De med muskel- og leddplager synes ofte at trening og fysisk aktivitet gjør symptomene verre, noe det i starten gjør fordi smerter i musklene øker når vi blir støle. Her sier jeg ofte til kundene mine at det handler om å prøve å stå i det for det er nemlig noe i ordtaket «vondt skal vondt fordrives».

Muskler som ikke er vant til trening blir ofte støle og vonde og kan være skummelt for de som allerede har smerter, men fenomenet stølhet avtar gradvis jo mer musklene blir stimulert.

Er du ny innen trening og sliter med slike plager anbefaler jeg å ta kontakt med en fagperson som kan hjelpe med å finne de rette øvelsene for deg, sammen kan dere finne ut hva som trigger og hva som går bra og hva slags belastning man bør begynne med. Min erfaring er at egen kroppsvekt ofte holder i starten.

ANBEFALT TRENINGSØKT:

  • Knebøy med ball bak ryggen

  • Stående roing med strikk

  • Stående brystpress med strikk

  • Strake markløft med strikk

  • Situps på ball


Skrevet av Tina Bagroen
Personlig trener ved Akropolis

LES FLERE SAKER OM HELSE OG TRENING HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE