ANNONSE

Glatt, aerodynamisk og smålekkert design.
ALLE FOTO: FRANK WILLIKSEN

Tesla Model 3: Lett forståelig suksess

Tesla snudde bokstavelig talt markedet på hodet da Model 3-leveringene startet for alvor, og er derfor fortsatt landets største bilmerke - enn så lenge.


Frank Williksen

 01.06.19, kl. 00:32
 18.06.19, kl. 12:05


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: Hva er det så med denne bilen som gjør den til en slik suksess? Vel, først og fremst de lange bestillingslistene og store volum inn til landet samtidig. Men også at dette er en modell som er mange elbil-tilhengeres drøm!

I mine øyne er Model 3 den «riktigste» Teslaen for det norske markedet hittil. Ikke noe stygt sagt om hverken S eller X, men her kommer det en bil som svært mange finner som et riktigere alternativ.

Nykommeren har atskillig slankere utvendige mål, noe som har sine fordeler i en bilverden der parkeringslommene – både i P-hus og på uteplasser – fortsatt har samme bredde som de hadde på 1980- og 1990-tallet.

Datamaskin på hjul

Likevel har bilen bra med plass både innvendig og til bagasje. Baksetet reddes delvis av glasstaket, som gir noen centimeter mer tilgjengelig høyde. Likevel skal du ikke være mye over norsk gjennomsnitt før sveisen er i kontakt med glasstaket. Bredde og beinplass er ellers bra. Bagasjerom finnes både foran og bak, og sluker til sammen rundt 500 liter. Men: Foran krever diverse ladeutstyr mye av plassen.

Opplevelsen av en Tesla blir lett mer en litt stor datamaskin på hjul enn en bil i tradisjonell forstand, et inntrykk som virkelig slår rot når man setter seg inn. For hvor er speedometeret, turtelleren, alle instrumentene? Nei, du leter forgjeves – men finner alt på den store midtplasserte horisontale skjermen, der (nesten) alle funksjoner også betjenes.

Kan en førerplass bli mer minimalistisk – eller mer ulik de tradisjonelle løsningene?

Krever litt tilvenning

Noe kan også betjenes fra det grepsvennlige rattet, og brytere og hendler leter du ellers forgjeves etter – bortsatt fra de to på rattstammen; en på hver side som betjener respektive blinklys, andre lysfunksjoner og vindusviskere, og girvelger samt bryter for adaptiv cruise og Autopilot.

For oss som har vært med siden det normale var motor foran, drivhjul bak, choke og ingen som helst førerassistanse, er det bare å innrømme at her vil det ta litt tid å vende seg til en veldig annerledes tilværelse bak rattet.

Teslas suksess har også mye å gjøre med gjennomtenkt og gjennomført utbygging av tilleggssystemer, for eksempel eget ladenettverk.

Super komfort

Derimot er det veldig lett å tilvende seg bilens høye komfort og gode kjøreegenskaper. Elbilens lave tyngdepunkt (og høye vekt), sammen med drift på alle fire hjul, er viktige bidrag her. Model 3 er rett og slett en svært hyggelig opplevelse på veien. 

At komforten er super, er en vanlig elbil-egenskap, og slik er det også med denne bilen. Fravær av motorlyd og bare et sus fra drivverket gir økt fokus på hjul/vei- og vindstøy, men jammen innfrir bilen her også. Dermed får et utmerket lydanlegg ekstra gode arbeidsforhold, uansett om man velger radio – eller finner egne favoritter med Spotify.

Baksetet er ganske rommelig, og takhøyden holder brukbart så lenge passasjerene er rundt snitthøyde, takket være glasstaket.

Akselerasjons-elskere: Gled dere!

For alle som elsker akselerasjon er denne bilen midt i blinken. Men den som ikke er vant til elbil og elbilens spesielle ytelseskarakteristikk MÅ være forsiktig med gasspedalen til man har blitt kjent med responsen. For når pedalen trykkes mot dørken her, er akselerasjonen nesten eksplosiv. 

Du skal ha litt kjøretrening med raske biler for å takle denne uten videre! Bilen hjelper deg godt med stabilitet og veigrep på høyt nivå, men overraskelsen kan likevel bli i største laget om du kommer direkte fra en «vanlig» familiebil med 120-130 hk.

Så har også den voldsomme effekten positive sider, som for eksempel ekstra sikkerhetsmargin ved raske og effektive forbikjøringer.

Rekkevidde og rekkevidde…

Strømforbruket ved helt normal kjøring opplevde jeg som relativt lavt, og når bilen opererer med en oppgitt rekkevidde på 560 km (WLTP), begynner det å ligne på noe.

Men igjen: Dette betyr ikke at man kan kjøre 560 km før man behøver å «etterfylle». Tesla anbefaler selv at man setter en lade-limit på rundt 80-90 prosent for å sikre best mulig «batteri-helse» og levetid for batteripakken. 

80 prosent av 560 er for eksempel 448, og så verken kan eller bør man kjøre batteriet helt flatt før man lader – la oss si at det i alle fall gjenstår rundt 70 - 80 kilometer når kabelen plugges til. Dette tilsier at man da vil ha bortimot 380 tilgjengelige kilometer praktisk brukbar rekkevidde. 

Om du skal få mer eller mindre enn dette, vil da avhenge av andre parametere – vær og føre, egen kjørestil og lignende.

Eie elbil

Tesla understreker i en kommentar at «Alle som kjøper elbil sørger for å sette opp lademuligheter der de har behov for det (hjemme eller på hytta for eksempel), og 90 % av ladingen av en elbil skjer hjemme eller på jobb. Lading av en elbil kan ikke sammenlignes med påfyll av drivstoff på en fossilbil, det er altså ikke slik at man kun lader når man nærmer seg tomt batteri. 

Ifølge SSB (2019) kjørte personbiler i Norge i 2018 i gjennomsnitt 12.140 km. Dette betyr at gjennomsnittsnordmannen kjørte cirka 34 km hver dag. Med en bil med oppgitt rekkevidde 560 km (WLTP) er behovet til hverdagskjøring mer enn dekket. Selv med en veldig svak kurs hjemme er det ikke mulig å ikke få ladet opp 34 km over natten når bilen står parkert. Det er kun på langtur at man virkelig trenger den lange rekkevidden, og da benytter man hurtigladere for å få ladet opp fort og kommet seg på veien igjen.

Superchargere er laget for lading på langtur, et ladestopp skal gi deg nok strøm til å kjøre videre til neste ladestopp eller endedestinasjonen. Det er få som velger å stå på en Supercharger til batteriet er helt fulladet, og det er heller ikke det de er laget for. Et gjennomsnittlig ladestopp på en Supercharger for Tesla-eiere i Europa er 30 minutter. 

Supercharger fungerer også slik at jo mindre strøm du har på batteriet, jo raskere lading får du. Etterhvert som battericellene lades opp vil ladehastigheten avta,» skriver Tesla-importøren i en kommentar.

Ladestopp ved Eikersenteret

Da prøvebilen behøvde lading, ble Hokksund nærmeste Superlader-stasjon som kan betjene Model 3 optimalt (CCS). Jeg tok turen dit med 252 km gjenværende rekkevidde for å toppe opp før testløypa. Etter 40 minutters ladetid, ett VG, et wienerbrød og en kopp kaffe på Eikersenteret, var rekkevidden øket til 449 km, og laderen meldte at jobben var gjort – forhåndssatt limit på 80 prosent var nådd.

Med forbehold for at jeg som «grønn» elbilist selv bommet på noe her når det gjelder ladehastighet, så synes jeg fortsatt ikke dette er veldig imponerende raskt. Jeg fikk altså levert strøm til rundt 20 mil på de 40 minuttene, og såpass bør det definitivt være.

Nesten ferdigladet til 80 prosent på Superlader ved Eikersenteret.

Å kjøre med autopilot

Bilen jeg kjørte hadde Autopilot som standard utstyr. Denne gjør det mulig for Tesla Model 3 å styre, akselerere og bremse automatisk for andre kjøretøy og fotgjengere i kjørebanen. 

Prøvebilen hadde i tillegg – som ekstra utstyr mot et pristillegg på cirka 50.000 kroner - et system med fullverdige selvkjørende egenskaper: Navigere på Autopilot; automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler. 

Dette må ikke forveksles med full autonom kjøring – du bør hele tiden ha kontroll selv, men bruke systemene som en ekstra lettelse ved køkjøring eller i lave hastigheter og tett trafikk. 

Systemene er uansett førerassistenter, og sjåføren er etter loven ansvarlig for kjøretøyet og skal ha hendene på rattet og kontroll over kjøretøyet til enhver tid.

LES OGSÅ: Prøvekjørt: Tesla Model X
LES OGSÅ: Tesla Model S 100D: Vanedannende, rett og slett!


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE