ANNONSE

ET HAKK OPP: Allerede utenfra sladrer denne bilen om at den er hakket mer forseggjort enn mange andre i denne klassen.
FOTO: FRANK WILLIKSEN / DRM24

Kia Ceed stasjonsvogn: Et streif av premium

Utstyrsmessig er dette en typisk Kia – her mangler ikke mye! Denne bilen har alt man trenger, og litt til. I tillegg er den så fin å se på at den like gjerne kunne hatt en stjerne i grillen.


Frank Williksen

 22.02.19, kl. 16:46
 28.02.19, kl. 13:03


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: Nylig var jeg på tur med nye Kia Ceed stasjonsvogn (SW), og sjelden har jeg blitt mer positivt overrasket over en modellfornyelse. Kia Cee’d SW, som bilen het før, var absolutt en bra bruksbil til en fornuftig pris, men den utmerket seg lite i mengden; litt anonym var den.

Så kommer dagens modell, og leverer et premium-inntrykk allerede ved første øyekast – både ut- og innvendig. Det er selvsagt enda et lite stykke opp til de klassiske tyske premiumbilene, men det er det så absolutt også på pris.

Kia har virkelig tatt et kvantesprang i sitt segment, og premium-opplevelsen er umiskjennelig. 

GOD FINISH: Fint førermiljø med meget god finish i alle detaljer. Tradisjonelle løsninger på instrumenter og betjening, men det finner jo også de fleste seg lett til rette med.

Bra førerplass

Svært vellykket utvendig design, med andre ord, og godfølelsen holder seg når man setter seg inn. Det har rett og slett blitt et innbydende interiør med gode materialvalg og nydelig finish. For noen av oss er det også et pluss med lett gjenkjennelige dashbord- og instrumentdetaljer; man føler seg hjemme veldig fort.

Kia begynner også å få godt drag på førersetene, og i dagens Ceed kan man klare lange etapper uten å bli kroppslig utslitt. Det er ellers en velredigert førerplass, oversiktlig og funksjonell og med alt man trenger lett tilgjengelig.

STOR PLASS: Et gløtt inn i klassens største bagasjerom. 

PLASSBESPARENDE: Kjempesmarte og store rom under gulvet i bagasjerommet.

Størst i klassen

Bilen har blitt veldig rommelig. Baksetet byr på bra med plass, og bagasjerommet på hele 625 liter er klasseledende.

I tillegg er det bra med små og større rom for bortlegging av småting, foruten muligheten til å skjule ting under bagasjeromsgulvet.

STYRES FRA RATTET: Cruise kontroll, lyd og litt til betjenes fra rattet.

Masse utstyr

Det er både varme og ventilasjon i forsetene, og varme også i baksetet. Oppvarmet ratt er noe vi nordmenn har lært oss å like, og det samme gjelder i høy grad elektrisk bakluke med håndfri-løsning, skiltleser, parkeringssensorer både foran og bak, parkeringsassistent, et meget bra ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og det meste som er tilgjengelig av førerassistansesystemer.

Tilføy et lekkert skinninteriør, og summen blir en svært attraktiv pakke. Og selvsagt er den på høyde også med Apple Car Play og Android Auto, Wi-Fi tilkobling og JBL lydanlegg med subwoofer og 320 Watt forsterker. Bi LED hovedlys – men lyktespyler mangler.

Bilen jeg prøvekjørte var toppmodellen Kia Ceed SW Exclusive med 1,4 liter turbo bensinmotor med 140 hk og skinninteriør. Da står det 393.400 kroner på prislappen, noe jeg opplever som veldig konkurransedyktig i klassen.

Modellen koster det samme med dieselmotor på 115 hk, i begge tilfeller med den samme fine 7-trinns dobbeltclutch-automaten.

LES OGSÅ: En Kia til over én million - og verdt hver eneste krone!

Merkelig minus

Til det omfattende standardutstyret på Exclusive-nivå hører blant annet meget bra Bi LED hovedlys. Av en eller annen merkelig grunn er lyset manuelt justerbart høydeveis, noe man i dag forventer skjer automatisk.

Lysstyrken er god, men det som ikke er så bra, er at bilen ikke har lyktespylere, og etter hva jeg har fått vite kan dette heller ikke leveres.

Jeg skjønner at slikt utstyr ikke har høy prioritet under varmere himmelstrøk, men i norsk saltsørpe skal du ikke kjøre lenge før du sårt savner muligheten til å spyle av lyktene. En test VG gjorde for litt siden, viste at lyset ble svekket så mye som opptil 70 prosent etter en tids kjøring på det som er ganske typiske norske vinterveier.

LES OGSÅ: 
Knallstart på 2018 for Kia

ROMSLIG: Heller ikke på baksetet er det mye å utsette.

Kvikk og nøysom

Bortsett fra dette minuset overbeviste bilen. Veiegenskapene virker både trygge og forutsigbare, og kjørekomforten er meget bra med hyggelig lavt innvendig støynivå.

Turbo bensinmotoren på 1,4 liter med 140 hk er absolutt sterk nok for bilen. Det bekrefter også et maksimalt dreiemoment på gode 242 Nm fra 1.500 til 3.200 omdreininger.

Akselerasjon 0-100 på 9,4 sekunder holder godt mål; det samme gjør toppfarten på 205 km/t – selv om det siste er en teoretisk verdi for de aller fleste.

Viktigere er det at bilen i løpet av en ukes kjøring i norsk vinter, og stort sett turer som ikke var lenger enn toppen 50-60 kilometer, leverte et snittforbruk på meget pene 0,62 l/mil.

FORTID: Helt ytterst til venstre: Manuell høydejustering av ellers kjempebra hovedlys er vel litt fortid i dag? 

LES OGSÅ: Dagens dieselmotor langt bedre enn sitt rykte!


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE