ANNONSE

POPULÆR: Hyundai Ioniq er fra bunnen av utviklet for alternative drivlinjer, og blir tilbudt både som fullhybrid, plug-in hybrid og ren elbil.
FOTO: FRANK WILLIKSEN / DRM24

Vi testet miljøgevinsten: - Jo, ladbar hybrid kan være en god idé

Ladbar hybrid er en veldig populær biltype nå, og sammen med elbilene sørger den for at nesten halvparten av alle nyregistrerte biler i vårt distrikt i fjor hadde ladekabel – 26,9 prosent var elbiler, mens 21,8 prosent var ladbare hybrider.


Frank Williksen

 21.01.19, kl. 15:24
 30.01.19, kl. 23:00


ANNONSE
ANNONSE

 

BIL: Det finnes mange oppfatninger om hvor miljøvennlig en ladbar hybrid egentlig er. Svaret på dette spørsmålet avhenger helt av hvordan en slik bil brukes.

Har bilen et typisk norsk bruksmønster, med få og korte turer daglig, vil bensinforbruk og CO2-utslipp være svært lavt, forutsatt at man er flink til å lade batteriet. Da er miljøgevinsten klar.

Brukes en slik bil mye på lange strekninger vil forbruket etter at batteriet er tomt være høyere enn for tilsvarende bil med ren bensinmotor - dette på grunn av den økte vekten batteriene gir. Da blir selvsagt også CO2-utslippene høyere.

Dette understreker hvor viktig det er å ha god lade-disiplin.

GOD MOTIVASJON: Ladekabelen er noe træl å holde på med, men det tar bare bittelitt tid – og halverte bensinutgifter gir god motivasjon!

1.200 kilometers rekkevidde

Vi ville vite hvor miljøvennlig en folkelig ladbar hybrid faktisk er, og siden vi selv har en Hyundai Ioniq plug-in var et testobjekt lett tilgjengelig.

Dette er en bil til cirka 350.000 kroner, med 141 hestekrefter å by på, og med en elektrisk rekkevidde på rundt 60 kilometer med fullt batteri.

Når tanken samtidig er fylt, kan Ioniq skilte med en total rekkevidde på rundt 1.200 kilometer. Mine erfaringer med bilen tyder på at dette også vil være ganske nær sannheten, i alle fall under gunstige kjøreforhold.

LES OGSÅ: Hyundai Kona seiler opp som ny el-bestselger

0,21 liter på mila

Vi målte forbruk gjennom en vanlig uke kjøremessig. Med Drammen som utgangspunkt betyr det noen turer til Røyken og noen til Svelvik, kanskje også til Sandvika, i tillegg til småkjøring til handling, trening og lignende i Drammen. 

Driftsforholdene var lite gunstige. Det var temperaturer rundt null, eller ned mot 3-4 kuldegrader, og vi fikk vinterens første skikkelige snøfall med oss i testperioden. 

Vi var påpasselige med å lade (slik vi alltid har vært), og tallene for uka ble slik:

  • Totalt kjørt 461 kilometer.
  • Tanken tok 9,8 liter bensin.
  • Gjennomsnittsforbruk denne uka: 0,21 liter pr. mil. 

FRISTER: Når både tanken og batteriet er fullt, frister Hyundai Ioniq med meget lang rekkevidde.

Lave CO2-utslipp

Dette tilsvarer et CO2-utslipp på rundt 48 gram pr. kilometer, altså halvparten, eller enda bedre, enn en hvilken som helst bensin- eller dieselbil.

Hvis ikke dette er en fordel miljømessig, hva er det da?

Tilbakemeldinger jeg har fått fra mange andre som kjører ladbar hybrid til daglig bekrefter dette resultatet, og mange forteller om enda lavere tall. 

For hele det første året med vår Hyundai Ioniq plug-in er gjennomsnittsforbruket 0,27 l/mil. Dette betyr et CO2-utslipp på cirka 68 g/km. Dette er fortsatt mye lavere enn for rene fossilbiler, og det er milevidt under måltallet for 2020 på 95 g/km. 

OVERRASKENDE GOD PLASS: Bakseteplassen overrasker mange positivt.

LES OGSÅ: Kanonsterk måned for Tesla: Markedsandel på 22 prosent

Vil spare penger

Årsaken til at vi for hele året har et høyere snittforbruk enn for testuka, er noen langturer der bilen hovedsakelig har brukt bensinmotoren.

Ladbar hybrid er en populær biltype i Norge, men markedet for slike biler er veldig todelt. Den ene delen omfatter hovedsakelig biler i det såkalte C-segmentet (Golf-klassen), der også Ioniq befinner seg. Felles for flere av disse er gunstige priser - man får mye bil for pengene – og relativt god elektrisk rekkevidde. 

En viktig motivasjon for kjøpere av disse bilene er å redusere drivstofforbruk og spare penger. 

PLASS TIL MYE: At bilen er utviklet for alternative drivlinjer i utgangspunktet bidrar til å gi bra bagasjeplass.

Høy effekt og lave avgifter

Den andre delen utgjøres av større, eksklusive modeller med svært sterke motorer. Dette er langt dyrere biler, men avgiftsfordelene gjør at man her kan spare hundretusener ved å velge en ladbar hybrid i stedet for en ren bensin-modell med tilsvarende antall hestekrefter.

Den høye effekten frister nok her mange bilkjøpere som også relativt ofte kjører lange turer. 

Den elektriske rekkevidden varierer mye for bilene i dette markedssegmentet, og den økte vekten batteriene gir bidrar selvsagt til at forbruket – og CO2-utslippet – øker merkbart så fort batteriet er tømt. Det er først og fremst de store og motorsterke ladbare hybridene som har fått et dårlig rykte – fortjent eller ufortjent – for å være ekstra tørste.

I løpet av fjoråret ble det registrert litt flere rimelige ladbare hybrider enn store og dyrere modeller med høy effekt.

LES OGSÅ: Dagens dieselmotor langt bedre enn sitt rykte!

GODT RYGGEKAMERA: Hyundais ryggekamera er meget bra, det gjelder bare å bli vant til å stole på det.

LES MER OM BIL OG MOTOR


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE