ANNONSE

Salgssjef Lars-Gunnar H. Martinsen (foran) og daglig leder Marius Jagland Berntzen kan glede seg over sterke sommertall for VW-forhandleren i Lier.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Sterke sommertall for Albjerk: Hver 5. nybil var en Volkswagen

Med en markedsandel for nye personbiler på 19,9 prosent for Volkswagen i juli, har sommeren vært hektisk for VW-forhandleren Albjerk Bil Lier.


Frank Williksen

 22.08.18, kl. 18:05
 29.08.18, kl. 12:27


ANNONSE
ANNONSE

 

LIER: Daglig leder Marius Jagland Berntzen og salgssjef Lars-Gunnar H. Martinsen er enige i at juli-tallene er svært bra, men de to understreker at forutsetningene er spesielle:

- Vi lever i et rart marked, der alle sliter – og der hele bransjen har fått utfordringer vi aldri har sett tidligere, sier de to.

Uromomentene er mange, både for forhandlere, bilimportører og – ikke minst – bilkjøperne. Akkurat nå er spenningen spesielt stor omkring overgangen til ny målemetode for forbruk og utslipp (WLTP), og uvissheten er i øyeblikket stor omkring modellutvalg og prisutvikling.

Samtidig fortsetter presset på alternative drivlinjer, med stor etterspørsel etter både ladbare hybrider og elbiler. Det synlige resultatet er at nybilsalget hittil i år er en del lavere enn i fjor, med en særlig kraftig nedgang i juli måned.

LES OGSÅ: Albjerk Bil Drammen er Norges største Audi-forhandler

Passat-topp i juli

For Albjerk Bil Lier ble juli likevel bra, alt tatt i betraktning. Overraskende nok var det ikke først og fremst Golf som bidro til dette – denne gang var det Passat som toppet listen:

- Det er flere årsaker til dette. Med sommer og ferietid øker interessen for en stor og komfortabel familiebil, og i et SUV-orientert marked er det flere som opplever at en stor stasjonsvogn er bedre å kjøre enn en høy SUV.

Det viktigste er nok likevel at vi fortsatt har hatt bilen tilgjengelig som plug-in hybrid (GTE). Denne modellen har en elektrisk rekkevidde oppgitt til 50 kilometer, og er ellers rimelig i drift, fastslår salgssjefen.

Han er rask med å minne om hvor viktig det er ikke å overselge plug-in hybrid.

Høy kjørelengde = diesel

- Vår viktigste jobb er å hjelpe kunden med å definere bruk og behov for å velge riktig motorisering. Har du høy årlig kjørelengde, er det ikke plug-in hybrid du skal ha. Bruker du en slik bil over lange avstander, blir bensinforbruket høyt – og du blir misfornøyd. Vi har hørt litt for mange historier om forbruk langt over literen på mila med et slikt bruksmønster.

Kjører du mye og langt, er det fortsatt diesel du skal ha, fastslår Martinsen.

- Dagens dieselbiler er svært «rene» med minimale utslipp, men dessverre er det fortsatt alt for mye fokus på for eksempel Euro 3, Euro 4 og Euro 5-modeller, som hadde helt andre utslipp. 

Dieselmotoren vil fortsette å være viktig også i fortsettelsen, spesielt for de av kundene våre som har lang årlig kjørelengde. Mange er i dag veldig fokusert på at de «skal ha» elbil eller plug-in hybrid, men for mange er fortsatt diesel det rette valget – også for miljøet, understreker han.

Også på pickup-markedet har Volkswagen en sterk utfordrer i Amarok.

Synsing og følelser

Elbilen er som fenomen inne i en pionértid, der brukerne ennå må sies å være i en læringsfase for denne driftsformen. De mange og store fordelene elbilen nyter godt av her i landet, har vært med på å pushe at «alle» skal ha elbil, uansett.

- Diskusjoner rundt elbil er dessverre ikke særlig faktabasert, men mer preget av synsing og følelser – og med de mange særfordelene som tungen på vektskålen for elbilen, sier Marius Jagland Berntzen.

- Men det er jo slett ikke slik at alle MÅ ha elbil. Et eldre ektepar, for eksempel, som stort sett bare kjører til og fra butikken skal ikke ha elbil – de skal ha en litt ekstra høy bensinbil, legger han til.

Mye uvisst med WLTP

- 1. september trer den nye målemetoden WLTP i kraft. Hva vil dette føre til?

- Det er fortsatt mange ting som er uvisse her, både med hensyn til modellutvalg og prissetting. Men det vi vet nå, er i alle fall at en del plug-in hybrider blir borte på grunn av for kort elektrisk rekkevidde. Vi vet også at enkelte motoriseringer ellers vil komme dårlig ut prismessig – og at det vil bli en del mindre justeringer av motoreffekt, noen litt opp og noen litt ned.

- Her er det fortsatt mye uvisshet, og manglende forutsigbarhet er selvsagt en utfordring, legger Berntzen til.

- Det er uvisst for kunden også?

- Jo, men vi tilbyr en prisgaranti, der prisen står fast ved levering av bil innen utgangen av året. Skulle leveringen vippe over nyttår, vil også kunden stå fritt til å heve kjøpet, forteller Martinsen.

Suksess også med varebiler

I år vil Albjerk Bil Lier selge rundt 1.000 nye personbiler. 

- Dette blir ikke et rekordår, men til å være et sånt år som det faktisk er, kommer vi greit ut av det, alt tatt i betraktning. Vi har hatt mange nye utfordringer som bransjen ikke har erfaring med fra tidligere, utfordringer ingen har fått prøve seg på tidligere, sier Marius Jagland Berntzen.

Noe som ikke kommer like sterkt frem som personbilsalget, er at Albjerk Bil også er en dominerende varebilleverandør. I år vil det rulle ut mellom 450 og 500 nye Volkswagen varebiler fra anlegget, fra minste Caddy til største Crafter. Det betyr at rundt hver tredje nye varebil har VW-emblemet på fronten.

Alt i alt er Albjerk Bil Lier i dag en av landets 3-4 største Volkswagen-forhandlere.

Transporter er en viktig kontinuitetsbærer for Volkswagen, og har vært en bestselger som nyttekjøretøy helt siden den først dukket opp – for rundt 70 år siden.

Oppskriften

- Sterke tall på både personbiler og varebiler – hva er oppskriften bak suksessen?

- Det er flere årsaker. Vi har gode produkter fra en foroverlent bilprodusent, vi har en sterk og aktiv eier med stor vilje til satsing for videre utvikling av selskapet - og vi har en viktig kapital i kunnskapsrike og kompetente folk som sikrer kvalitet i alle ledd. Derfor har vi også høye tall på kundetilfredshet, både i salg og service, fastslår Berntzen.

Tøffe tider

Sammen med salgssjefen er han spent på fortsettelsen:

- Ja, det blir veldig spennende å se hva om kommer etter hvert; hvordan fabrikken tenker, hva som skjer med utvikling på rekkevidder og motoriseringer – og, ikke minst, hvordan kundene vil reagere og agere i markedet, mener de to.

- Tøffe tider i bransjen påvirker oss alle. I et marked der mange svar er vanskelige å finne, er det ikke minst en utfordring å være selger. Det har teamet mestret utrolig godt. Det verste i vår jobb er jo når vi ikke kan gi sikre svar på de viktige spørsmålene om «når» og «hvor mye», legger Lars-Gunnar H. Martinsen til.

Bevare roen

- For oss alle gjelder det nå å beholde roen og være tålmodige. En viktig oppgave for oss er å roe ned og forklare for kundene valgmuligheter og hva som er optimalt i forhold til behov.

Det er slett ikke sikkert at det alltid er elbil, eller plug-in hybrid, man skal ha. I mange tilfeller er fortsatt bensin- eller dieselmotor riktig.

- Norge må jo ikke tro at vi kan redde verden med at alle skal kjøre elbil mellom Oslo og Drammen, sier de to.

T-Roc ny fulltreffer

Nå gleder de seg ekstra over at Volkswagens yngste familiemedlem slår an:

- VW T-Roc har truffet veldig godt, og noe av det morsomste er at den treffer alle kundegrupper, fra eldre til yngre. Prisene starter rundt 300.000 kroner med forhjulsdrift, 115 hk bensinmotor og manuell girkasse. De fleste velger imidlertid en toppmodell, med masse utstyr, automatgir og firehjulsdrift til opp mot 450.000 kroner, forteller Martinsen. 

T-Roc er yngstemann i VW-familien, og selvsagt har den truffet markedet godt, den også.

LES FLERE NYHETER OM NÆRINGSLIV HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE