ANNONSE

Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med.
FOTO: NAF

Pass på i sommer: Feil valg av hurtiglader kan bli kostbart

Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader, kan det bli en dyr affære.


Redaksjonen

 28.06.19, kl. 07:52
 04.07.19, kl. 16:34


ANNONSE
ANNONSE

 

TEKNOLOGI: Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene hurtigladerne sine med effekt opp mot 350 kW.

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

LES OGSÅ: Planlegger 36.000 ladepunkter for elbiler over hele Europa

Bilen bestemmer

- Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. 

De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.

Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, mens den nye kan lade med 100 kW. Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW.

Tesla oppgraderte nylig sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

- Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris, kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, sier Sødal. Og legger til:

- Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt bilen kan lade med. Det er ikke vits i å betale mer for noe du uansett ikke får.

LES OGSÅ: Flere enn før vil bytte til elbil


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE