ANNONSE

HAR TATT OVER VW-SKUTA: Marius Jagland Berntzen er nytilsatt som daglig leder ved Albjerk Lier. Her ved to av dagens mest populære modeller, E-Golf og nye Passat.
FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Albjerk bytter ut både mannskap og modellutvalg i jakten på nye kunder

Regionens største bilforhandler skal bli enda større. Med ny ledelse og flere spennende modeller på trappene ruster Albjerk Lier seg for stadig tøffere lokal konkurranse.


Alexander Jansen

 08.09.15, kl. 09:47
 16.09.15, kl. 11:47


ANNONSE

 

DRAMMEN/LIER: Marius Jagland Berntzen har nettopp tatt over roret som VW-sjef for Albjerk Lier, og skal forvalte en markedsandel på 16,4% av bilmarkedet i Drammen. 

- Det er en tøff posisjon å opprettholde, men vi ønsker å øke. Vi har gått oppover, og på landsbasis ligger Volkswagen på drøyt 18%, forteller Berntzen. 

Nå har morselskapet Alberk Bil gjennomført en større omorganisering for å stille enda bedre rustet for fremtiden. 

- Forhandlerne blir som før med Audi, Skoda og VW hver for seg, men vi har etablert en del fellesfunksjoner for å operere som en stor enhet og kunne utnytte ressursene bedre. Tanken er at det skal styrke selskapet og gi oss en økonomisk gevinst, sier Berntzen.  

Tøft marked

Det er imidlertid intet lett marked å operere i. Drammen er en bilby med mange forhandlere om beinet.

- Det er tøft marked, og det mye bra som skjer hos veldig mange. Det gjelder å ligge først i løypa hele veien, sier Berntzen, som forteller om en god dialog innad i bilbransjen

- Det er bra med kniving som trigger konkurransen, samtidig er ikke Drammen større enn at man snakker mye med hverandre. I Oslo og Akerhus er det annerledes, mener Berntzen, som anser Toyota Drammen som erkerivalen.

Utvider staben

Berntzen kom fra stillingen som daglig leder ved Nissan og Subaru-forhandler Birger N. Haug i Bærum, men er en lokal mann og kjenner godt til bilmarkedet i Drammen.

- Det er viktig med lokal tilhørighet når man opererer i et lokalt marked. Derfor er de nyansatte hos oss alle lokale folk, sier Bertzen. 

Albjerk Lier har også fått ny salgsjef, og ansatt nye selgere i tillegg til Berntzen selv. 

- Det er viktig for oss å ha med de riktige folkene på laget fremover for å kunne bygge en stabil og god kurs. Jeg mener vi er bra rigget for årene fremover, sier Berntzen. 


PÅ STRØM: Neste år kommer også Passat som ladbar hybrid. Den ventes å ta en stor andel Passat-salget, ifølge daglig leder Marius Jagland Kjeldsen ved Albjerk Lier.
FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Spår suksess for hybrid-Passat 

Så langt tyder både omsetning og nybilsalg på at ingen kan true Albjerk Liers posisjon som områdets største bilforhandler. Nå gleder Berntzen seg til flere spennende nyheter som han tror vil kapre mange kunder. 

- Først og fremst handler det om den ladbare hybriden Passat GTE som kommer neste år. Det kommer noen demomodeller allerede i november, og i 2016 venter vi rundt 5.000 biler til landet. Forhåndssalget er allerede i gang, og bilen får en gunstig avgiftsberegning selv om den starter noe høyere i pris enn en vanlig Passat, sier Berntzen. 

Foreløpig har bilen 12 måneders leveringstid, og ifølge Berntzen kommer den trolig til å ta en stor andel av det vanlige Passat-salget for de som ikke vil ha firehjulstrekk.

Når det gjelder firehjulstrekk, er nye Passat Alltrack på vei inn på markedet i disse dager. Berntzen tror den vil slå an i høst. 

- Det blir en vanvittig spennende, og riktig norsk bil, med firehjulstrekk og automat. En bil før høsten, sier Berntzen.

- El-salget tar over

Siden E-Golfen ble lansert for snart et år siden har salget gått til himmels. I våres gjorde også hybrid-golfen GTE sitt inntog på markedet, og tilsammen utgjør de allerede omlag 50% av golf-salget.

- Det er ingen tvil om at denne teknologien har fått en veldig opptur. Avgiftsberegningen på hybrider har blitt gunstigere, og flere enn vi tror har nok det grønne alibiet høyt på lista når man velger seg ny bil, sier Berntzen. 

Berntzen spår at trenden vil styrkes ytterligere. 

- I årene fremover kommer nok disse til å utgjøre en enda større andel av salget på bekostning av fossil-bilene. Dette er starten på en utvikling vi ikke helt vet hvor ender, sier Berntzen. 


ELEKTRISK GOLF: Stadig flere utgaver av norges mest solgte bilmodell er av den elektriske typen. 
FOTO: ALEXANDER JANSEN

FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE