ANNONSE

10.000: Her ligger det drøyt 5000 underskrifter. 4900 av de ligger på nett.
FOTO: ANDERS LUNDE

Har samlet 10.000 underskrifter mot bomring - på to uker

Etter to uker med underskriftskampanje feirer aksjonsgruppen «Nei til bomringer i Drammen» over 10.000 underskrifter.


Benedicte Haugaard

 17.10.18, kl. 12:42
 26.10.18, kl. 14:54


ANNONSE

 

DRAMMEN: To uker har gått siden underskriftskampanjen «Nei til bomringer i Drammen» ble iverksatt, og allerede etter en uke hadde kampanjen 4.500 underskrifter. Onsdag ble det kjent at aksjonsgruppen har samlet over 10.000 underskrifter på tvers av den nye storkommunen.

- Målet med kampanjen er å vise politikerne hvor mange av oss som er mot urettferdig og usosiale bomringer. For 16 år siden samlet de 26.000 underskrifter. Det skal vi slå, skriver aksjonsleder Anders Lunde i facebookgruppen «Folkeavstemning om bom i Drammen».

10.000 underskrifter

- På litt over to uker har nå over ti tusen underskrifter mot bomringer i Drammen, til sammen på nett og papir. Vi er 10.000 som ikke vil ha urettferdig, usosial og unødvendig bomring, skriver Lunde videre.

Han skriver også at flere bedrifter har bidratt med lister i lokalene sine, og at flere har etterspurt nye lister. 

- Grethe Beck på Circle K på Rundtom samlet 1700 underskrifter alene! Jeg holdt på å dette av krakken da jeg fikk høre det!

AKSJONIST:
Anders Lunde startet bomaksjonen som stanset trafikken i Drammen. (FOTO: JOAKIM FJELDLI / DRM24)

Sterkt politisk signal

Lavrans Kierulf er en av lokalpolitikerne som har kjempet mot bompengene siden idèen kom på banen med Buskerudbypakke2.

- Jeg vil berømme Anders Lunde og resten av aksjonistene med svært godt arbeid. 10 000 underskrifter på to uker et det sterkeste politiske signalet innbyggerne har gitt i Drammen i moderne tid. Jeg har selv skrevet under og forventer nå at de andre partiene tar dette inn over seg.

Og han sier at FrP skal kjempe sammen med aksjonistene for å stoppe det han kaller galskap.

- Dette handler om fremtiden til Drammen - skal den bli positiv eller ikke? Innfører vi bomringene Buskerudbyen legger opp til frykter vi konsekvensene ikke bare vil bli mindre vekst, men direkte fraflytning.

MDG ikke overrasket

- Jeg er egentlig ikke overrasket. Bom er en skatt eller et gebyr, og skatt og gebyr er aldri populært, sier Miljøpartiet De Grønnes Ståle Sørensen.

- Dersom jeg hadde foretatt en underskriftskampanje om ja til billigere og bedre busstilbud eller ja til ny Svelvikvei eller ny Mjøndalsbru ville jeg høyst sannsynlig fått like mange eller flere underskrifter. Det er jo dette pengene skal gå til blant annet.

Sørensen sier det ikke blir noe bedre busstilbud eller noen ny Svelvikvei eller Mjøndalsbru dersom ikke bompengene kommer inn. 

- Man må alltid stille et slikt svar opp mot hva svaret er om hva man ønsker å bruke pengene til. Det vil overraske meg stort om de samme 10.000 er villig til å skrinlegge de nevnte samferdselsprosjektene totalt. Det er den praktiske realiteten dersom man sier nei til Buskerudbypakke2. 

IKKE ENIGE: FrP's Lavrans Kierulf og MDG's Ståle Sørensen blir ikke enige i bompengedebatten. (FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24)

Takker for innsatsen

Lunde takker de fantastiske menneskene som står på hver uke for å åpne øynene til flertallet i bystyret. Han takker for all planlegging, aksjoner, informasjon, innsamling av underskrifter, overbevisning av naboer og utdeling av underskriftslister på jobb og i nabolag.

Aksjonslederen er redd folk ikke ønsker å flytte til Drammen lenger, på grunn av de usosiale bomringene. Han spør om det virkelig er slik at Drammen skal miste sin statur som regionens aktivitets- og handelssentrum.

- Må vi miste alle arbeidsplassene før politikerne ser at pakken er et makkverk? Butikker og næringsdrivende i Drammen og omegn - våkn opp! Fagforeninger - still opp for medlemmene deres!

Godtar ikke bom

Anders Lunde skriver videre at folket i Drammen ikke skal godta å bruke en netto månedslønn i året på en veipakke som ikke løser noe som helst.

- Bom er hverken bra for miljøet, for lufta eller for trafikken. Vi vil også ha et godt miljø i Drammen, men da må gjennomgangstrafikken utenom byen, altså byplanleggingen, bli smartere. Veiene må vaskes og bussene må passe bedre for flere.

Lunde mener det er dyrt for en familie å ta bussen sammen, og at det ikke hjelper å doble antall busser. 

- En buss vil aldri kunne dekke alles behov, og for få mennesker på bussen er heller ikke miljøvennlig. 

LES OGSÅ:  MDG om bom-opprøret: - Fattige folk kjører ikke bil


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE