ANNONSE

JUBEL: Audi-teamet på Åssiden er fornøyd med salgstallene. F.v. Svein Morten Bergh, Espen Andersen, Morten Laupardt, Anders Hovde, Haakon Ølmheim og Magnus Løver (Håvard Grønberg ikke til stede).
FOTO: FRANK WILLIKSEN

Albjerk Bil Drammen er Norges største Audi-forhandler

I en relativt svak juli måned var Audi tredje største bilmerke i distriktet, med en markedsandel på 10,2 prosent. Bare storebror Volkswagen (19,9%) og Toyota (12,1%) var større!


Frank Williksen

 13.08.18, kl. 13:01
 21.08.18, kl. 10:22


ANNONSE

 

DRAMMEN: Dette er ingen tilfeldighet: Audi-forhandleren på Åssiden selger fine biler som aldri før, og er hittil i år Norges største forhandler av Audi, 18 biler foran forhandlerkollegaen i Asker og Bærum.

Salgssjef Haakon Ølmheim lar seg ikke vippe av pinnen av tosifret markedsandel, og minner om at 2017 endte med 9,5 prosent. Albjerks markedsandel var dermed over det dobbelte av landssnittet, og slik har det fortsatt også i år.

LES OGSÅ: Kraftig økning i Audi-salget

- Alt funker godt!

- Hva er hemmeligheten bak suksessen?

- Det er mer enn ett svar på dette spørsmålet. Vi klarer å holde koken godt hele tiden, og vi har sørget for å ha en god leveringssituasjon slik at vi alltid har biler for rask levering. Så er det ikke minst viktig at vi har en god bedrift med flinke folk og gjennomarbeidet logistikk – her fungererer alt godt, fastslår Ølmheim overfor DRM24.

LES OGSÅ: Har Norges mest fornøyde kunder

A3 e-tron bestselger

- Er det noen enkeltmodell som har bidratt ekstra?

- Ja, Audi A3 e-tron slapp avgiftsøkning fra 1. juli, og er en svært ettertraktet modell. Den var en suksess da den kom – og den fortsetter å være en suksess. A3 e-tron er en veldig riktig bil for mange, og det til en god pris. Grunnmodellen starter på 361.600 kroner, og snittprisen for bilene vi leverer ligger rundt 400.000 for en svært godt utstyrt bil, legger han til.

LES OGSÅ: Avduket årets største lansering

Ren elbil til høsten

Nå gleder Audi-teamet på Åssiden seg til salgsstart for den nye el-modellen Audi e-tron, som vil kunne bestilles i løpet av høsten.

- Må kundene også her regne med lang ventetid på bil?

- Nei, det legges opp til god produksjonskapasitet. De som bestiller bil nå snart, vil få bilen i første halvår neste år.

- Og prisen, hvor ender den?

- Vi har foreløpig bare fått en prisindikasjon for Tyskland på ca. 80.000 euro, inkludert tysk moms på 19 prosent. Dette tilsvarer for tiden cirka 765.000 kroner. Norsk pris har vi ennå ikke fått.

- Hvilke forventninger har dere til salget av e-tron?

- Vi kommer til å få godt salg av Audi e-tron. Interessen er kjempestor, og trolig vil vi selge rundt 300 slike biler ut året i år, slutter salgssjef Haakon Ølmheim.

LES OGSÅ: Albjerk Bil med storutbygging på Åssiden

Volkswagen juli-vinner

Den suverene vinneren i juli måned ble Volkswagen. Med en markedsandel i måneden på 19,9 prosent, betyr det at hver femte nye bil som ble registrert i vårt distrikt i juli var en VW. En solid nummer 2 var Toyota med 12,1 prosent, foran Audi med 10,2 prosent.

Slik ser rekkefølgen videre ut:

4.   Nissan 8,5%
5.   BMW 8,3%
6.   Skoda 5,9%
7.   Mercedes-Benz 5,0%
8.   Volvo 4,3%
9.   Mitsubishi 3,3%
10. Mazda 2,6%
11. Kia 2,6%
12. Ford 2,4%
13. Suzuki 1,9%
14. Opel 1,9%
15. Peugeot 1,9%
16. Renault 1,2%
17. Alfa Romeo 0,9%
18. Lexus 0,9%
19. Hyundai 0,9%
20. Subaru 0,9%

Som vanlig kan denne lista svinge kraftig fra måned til måned, avhengig av tilgangen på biler for registrering og levering. Denne gangen er det Tesla som får svi verst på den måten, med bare to biler registrert i juli måned. Litt av en forandring for et merke som over tid er vant til å ligge svært høyt oppe på statistikken.

LES OGSÅ: Trudes nye Golf ble Volkswagen nummer 150.000.000 (!)

Passat trakk lasset

En annen stor overraskelse med juli-tallene, var at det slett ikke var Golf som dro størst volum for Volkswagen. I juli finner vi ikke VW Golf før på 9. plass på modellstatistikken. Derimot var det populære Passat som trakk det meste av lasset – nummer 3 på statistikken med 28 biler. 

Helt til topps på modellstatistikken i juli gikk, ikke uventet, Nissan Leaf. Den nye modellen av elbil-bestselgeren holder koken, og biler leveres jevnt og trutt. I juli ble det 31 av dem. 

Igjen overbeviser Audi, som hadde A3 på 2. plass med 30 biler, foran altså VW Passat med 28 biler.

Slik ser lista ut videre:

4.   Toyota Yaris (19)
5.   BMW 2-serie (16)
6.   Volkswagen T-Roc (16)
7.   BMW i3 (15)
8.   Volkswagen Tiguan (15)
9.   Volkswagen Golf (14)
10. Toyota RAV4 (13)
11. Mitsubishi Outlander (11)
12. Skoda Octavia (11)
13. Mercedes-Benz A-Klasse (8)
14. Toyota Prius (7)
15. Audi A4 (7)
16. Skoda Kodiaq (7)
17. Toyota Auris (6)
18. Mazda CX-5 (6)
19. Ford Kuga (6)

LES OGSÅ: Innviet Skodas nye prestisjeanlegg i Drammen

Mange velger alternativt, men…

Også i juli valgte et flertall – cirka 56 prosent – biler med alternativ drivlinje, el, hybrid eller plug-in hybrid. Dette er en relativt markant nedgang fra forrige måned, da den tilsvarende andelen var hele 65 prosent. 

For alle som selger dieselbiler var juli isolert sett oppmuntrende: Juni-andelen på 11,5 prosent var nå nesten doblet til hele 19,2 prosent. Samtidig hadde andelen rene elbiler sunket fra 22,8 prosent i juni til 18,2 prosent i juli, ett prosentpoeng BAK diesel. 

I juli sto bensin- og dieseldrevne biler for 44 prosent av nyregistreringene, mot 35 prosent måneden før.

Når du leser disse tallene, er det likevel viktig å huske at registreringstall kan svinge kraftig fra måned til måned på grunn av tilgangen på biler fra produsent.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE