ANNONSE

SELGER GODT: Salgssjef Knut Jaksland hos Bertel O. Steen på Kjellstad er godt fornøyd med salget, her med en «Godset»-modell.
FOTO: FRANK WILLIKSEN

- Jovisst går det an å selge «fossilbiler»!

Uten å ha en eneste modell med kabel og stikkontakt å tilby, kan Peugeot vise til solid fremgang.


Frank Williksen

 18.05.18, kl. 09:01
 29.05.18, kl. 14:34


ANNONSE

 

LIER / DRAMMEN: Det viser registreringsstatistikken fra OFV hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, både for måneden april og for perioden januar – april.

- Jo, det går fortsatt fint å selge både bensin- og dieselbiler, fastslår Knut Jaksland, salgssjef Peugeot hos Bertel O. Steen på Kjellstad.

- Selv om Peugeot solgte bra i vårt distrikt på starten av fjoråret, takket være suksessen med den nye 3008, har salget gått enda et godt hakk bedre hittil i år. Nå fordeler tallene seg nokså jevnt på hele SUV-rekken 2008, 3008 og 5008, forteller Jaksland, som er godt fornøyd med fortsettelsen også.

- Ja da, vi ser at også mai blir en svært bra Peugeot-måned, sier han.

Flere årsaker

- Hva er hemmeligheten bak de gode tallene?

- Det er nok flere årsaker, men vi liker jo å starte med at vi har fine produkter. Alle de tre SUV-variantene våre har truffet godt med både design, utstyr og kjøreegenskaper, og det er først og fremst disse tre som drar lasset nå.

- Så har vi vært flittige med gunstige kampanjer, ikke minst på privatleasing, og vi gleder oss over at fornøyde kunder gir oss mye gjenkjøp, sier Jaksland.

LES OGSÅ: Ny rekordmåned for Nissan Leaf: - Har aldri opplevd maken!

Gir mer enn forventet

- Hvordan får man fornøyde kunder i dag?

- Peugeot har i noen år hatt et «Tryggetiltak»-konsept, som har gitt kunden mer enn forventet, sier Jaksland.

- Et eksempel på dette er at vi spanderer bremseklossene dersom disse må skiftes før 50.000 kilometer er nådd. Har kunden bilen på verksted for en garantijobb, får man gratis lånebil ved behov. Vi er dessuten veldig opptatt av å behandle eksisterende leasingkunder profesjonelt, med nødvendig fleksibilitet dersom det for eksempel er nødvendig med endring av kjørelengden – vi legger stor vekt på ikke å påføre folk unødige kostnader, fortsetter salgssjefen.

LES OGSÅ: Knallstart på 2018 for Kia

Fullt fokus på fossilt

- Det hjelper også at vi har en importør som fortsatt er fullt fokusert på forbrenningsmotor, der andre stort sett har mer fokus på stikkontakter, mener Knut Jaksland.

- Velger Peugeot-kundene mest bensin- eller mest diesel?

- I dag ender 90 – 95 prosent opp med bensinmotor, og nesten alle biler vi leverer har nå automatgir, sier Knut Jaksland til slutt.

LES OGSÅ: Den beste Volvoen i nyere tid?

Tilbake til «normalen»

I totalbildet er Nissan Leafs elleville mars-måned avløst av mer «normale» tilstander igjen i april. 

VW Golf var tilbake øverst på 20 på topp-lista, med 49 biler mot Nissan Leafs 38 og BMW i3 med 25.

VW styrket også stillingen som mest populære merke, og gikk ut av april med en markedsandel i vårt distrikt på 14,3 prosent, knapt foran Toyota (13,1) og BMW (12,2). Disse tre står i en klasse for seg så langt.

Skoda gjør det også godt uten elektrifiserte modeller, og var i april distriktets tredje største merke, bare passert av Volkswagen og Audi. Knallsterk Albjerk-måned er ikke å ta for hardt i!

Statistikken fra OFV viser følgende tall for april måned:

Topp 20, bilmerker Antall Markedsandel
1.   Volkswagen 102 17,7%
2.   Audi 54 9,4%
3.   Skoda 49 8,5%
4.   Toyota 43 7,5%
5.   BMW 42 7,3%
6.   Nissan 39 6,8%
7.   Kia 32 5,6%
8.   Volvo 26 4,5%
9.   Tesla 21 3,6%
10. Peugeot 20 3,5%
11. Ford 19 3,3%
12. Subaru 17 3,0%
13. Suzuki 13 2,3%
14. Opel 10 1,7%
15. Hyundai 9 1,6%
16. Mazda 7 1,2%
17. Mitsubishi 6 1,0%
18. Honda 5 0,9%
19. Renault 5 0,9%
20. Citroen 4 0,7%

Tallene omfatter kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Svelvik og Sande. (Kilde: Registreringsstatistikk fra OFV)

Topp 20, modeller Antall Markedsandel
1.   Volkswagen Golf 49 8,5%
2.   Nissan Leaf
38 6,6%
3.   BMW i3 25 4,3%
4.   Mercedes-Benz GLC 17 3,0%
5.   Kia Niro 17 3,0%
6.   Toyota Yaris 14 2,4%
7.   Skoda Octavia 14 2,4%
8.   Volkswagen Polo 13 2,3%
9.   Tesla Model X 12 2,1%
10. Volkswagen Passat 12 2,1%
11. Audi A3 11 1,9%
12. Subaru Forester 11 1,9%
13. Volkswagen T-Roc 10 1,7%
14. Audi Q7 10 1,7%
15. Skoda Suberb 10 1,7%
16. Audi A1 10 1,7%
17. Skoda Karoq 10 1,7%
18. Skoda Fabia 9 1,6%
19. Kia Optima 9 1,6%
20. Audi A4 9 1,6%

Tallene omfatter kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Svelvik og Sande. (Kilde: Registreringsstatistikk fra OFV)

Flest velger elektrisk

I april måned var det 54,5 prosent av de nyregistrerte bilene i distriktet som hadde alternativ drivlinje. Hver fjerde nye bil (25 prosent) var en ren elbil, ladbare hybrider sto for 19,4 prosent og fullhybrider for 10,1 prosent.

Fossilbiler utgjorde til sammen 45,5 prosent av aprils nyregistreringer. Av dette sto bensinbilene for 27,4 prosent av totalantallet og dieselbilene for 18,1 prosent.

LES OGSÅ: Hyundai Kona kommer i juni - seiler opp som ny el-bestselger

LES FLERE SAKER OM BIL OG MOTOR HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE