ANNONSE

NY STRØMSÅSTUNNEL: Skal bompengefinansieres.
GRAFIKK: STATENS VEGVESEN

BBP2 er død: NTP ikke med på statlig fullfinansiering

Regjeringen legger opp til bompengefinansiering av både ny Strømsåstunnel og Holmenbru. Dobbeltspor til Hokksund er ikke med i Nasjonal Transportplan.


Alexander Jansen

 05.04.17, kl. 11:32
 13.04.17, kl. 22:16


ANNONSE

 

OSLO: Dermed er det varslede nådestøtet mot Buskerudbypakke 2 et faktum, og drammensordfører Tore Opdal Hansen får med seg resten av Buskerudbyen på en endring av bypakken.

Med dagens offentliggjøring av Nasjonal Transportplan er det ingen vei utenom å sende Buskerudbypakke 2 tilbake til tegnebrettet - prosjektet tildeles ingen midler i NTP.

- Nå vet vi hvilken samferdselspolitikk som legges til grunn og hvilke tiltak regjeringen ønsker å prioritere de kommende årene. Når NTP er behandlet i Stortinget må vi følge de vedtak som gjøres der, uttaler Opdal Hansen onsdag ettermiddag.

Dobbeltspor helt ute av NTP

Forutsetningen for spleiselaget i Buskerudbyen, statlig fullfinansiering av nytt løp i Strømsåstunnelen, ny Holmenbru og dobbeltsporet jernbane mellom Gulskogen og Hokksund, er ikke møtt.

Sistnevnte er ikke med i Nasjonal Transportplan for den neste 12-årsperioden overhodet, mens i de to første prosjektene legger staten opp til en 50/50-finansiering. 

Ny Vestfoldbane gjennom Strømsåstunnelen er som forventet med i NTP, med en totalramme på 10 milliarder kroner. Midler til ny RV23 Dagslett-Linnes er også med i NTP, også her med bompengefinansiering. Prosjektet berører imidlertid ikke Buskerudbypakke 2.

Tidligere onsdag ble det klart at regjeringen går for nytt tunnelløp over Oslofjorden til 4,5 milliarder.

DROPPER DRAMMEN: Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen la frem Nasjonal Transportplan onsdag. Her klipper han snoren for ny godsterminal på Holmen i vinter. Penger til Buskerudby-prosjektene er det imidlertid ikke i Nasjonal Transportplan. (ARKIVFOTO: NILS J. MAUDAL)

Ap: - Høyre svikter drammensregionen

Gruppeleder i Drammen Arbeiderparti, Masud Gharahkhani, mener de lokale representatene fra Høyre ikke har innflytelse i egen regjering. 

- Det er tydelig at Høyre og FRP ikke prioriterer innbyggerne våre. De sender oss bompengeregninger for veiprosjekter staten skal betale, de svikter sykehusplanene, da det ikke er satt av noe midler til veiløsninger, uttaler Gharahkhani.

Tore Opdal Hansen ser imidlertid nye muligheter ved ny behandling av pakken, og påpeker at man ikke starter fra «scratch».

- Dette er en utfordring, men også en mulighet. Vi må rykke tilbake for å finne nye løsninger nå når rammebetingelsene er endret, uttaler drammensordføreren.

LES OGSÅ: Fikk ikke med seg flertallet på gravlegging av Buskerudbyen

LES NASJONAL TRANSPORTPLAN HER

KRITISK: Regjeringens bidrag for en ny miljøpakke som skal sikre lokale vei- og kollektivløsninger er i det blå, uttaler Masud Gharahkhani (Ap). (ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN)

Buskerudbyen: - Skal behandles på nytt

Buskerudby-samarbeidet sendte onsdag ettermiddag ut en pressemelding hvor man erkjenner at Nasjonal Transportplan ikke innfridde lokale forventninger.

Nå er målet en «ny lokalpolitisk prosess som er godt forankret i befolkningen», etter at Buskerudbypakke 2 må justeres.

- Buskerudbypakke 2 bygde på høyere forventninger om statlig bidrag. Vi skulle gjerne sett at NTP inneholdt et annet budskap, men må forholde oss til realitetene, sier Rolf-Helge Grønås, daglig leder i Buskerudby-sekretariatet.

Nå skal Buskerudbyen iverkette en systematisk gjennomgang av bypakken. 

- I denne prosessen vil også motstanden som deler av pakken har utløst bli tatt med. Buskerudbyen kommer tilbake med mer informasjon rundt dette, heter det i pressemeldingen.

En tidsplan for ny behandling i by/kommunestyrene og fylkestinget skal nå utarbeides. Dette skal opp til behandling i ATM-utvalget 28. april.

LES OGSÅ: - Hele Buskerudbyen er nå skrinlagt og død


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE