ANNONSE

TENKER NYTT: Tore Opdal Hansen vil nå ha en ny bypakke.
ARKIVFOTO: ANDREA SYVERSEN / DRM24

Åpner for endringer av Buskerudbypakke2

Ordfører Tore Opdal Hansen tror ikke forutsetningene for statlig finansering av BB2 blir innfridd i nasjonal transportplan.


Alexander Jansen

 15.03.17, kl. 07:23
 21.03.17, kl. 13:49


ANNONSE

 

DRAMMEN: Ifølge ordføreren er det ingen signaler om at statlig fullfinansiering av nytt løp i Strømsåstunnelen, ny Holmenbru og utbygging av jernbanen mellom Gulskogen og Hokksund ligger inne i Nasjonal transportplan. 

Derfor tar Tore Opdal Hansen i et åpent brev nå til orde for å se på pakkens innhold, løsninger og finansiering på nytt i samråd med innbyggerne.

- Dette betyr at vi får pakken tilbake til fornyet politisk behandling lokalt. Det gir oss muligheten til å ta en grundig gjennomgang av de ulike tiltakene med sikte på en ny vurdering av hvordan pakken er satt sammen. Det gir oss også muligheten til å ta en ny runde på finansieringsløsningen, hvor det også vil være naturlig å se på de kommuneinterne bomsnittene i Drammen, uttaler Opdal Hansen.  

Rosenkrantzgata

En av tingene ordføreren nevner spesifikt er planene om innsnevring av Rosenkrantzgata fra to til fire felt, som har høstet massiv motstand fra innbyggerne. 

- Dette vil også gi oss en ekstra mulighet til å se på rekkefølgen i prosjektene og på prosjekt Rosenkrantzgata spesielt, skriver ordføreren. 

- Vi trenger en miljø- og fremkommelighetspakke, som skal komme innbyggerne til gode, skriver Opdal Hansen, og legger til at en ny pakke også bør få et nytt navn.

LES OGSÅ: Ap og Høyre åpner for endring av bomplasseringer innenfor bygrensen

Utsettes

Dersom dagens løsning ikke blir innfridd i Nasjonal Transportplan er Opdal Hansen klar på at det innebærer en utsettelse av de planlagte tiltakene - inkludert bomring, som var planlagt iverksatt fra 2018. 

- Høyst sannsynlig kan vi ikke regne med stortingsbehandling før tidligst forsommeren 2018. Det betyr at bypakken tidligst kan være i drift i løpet av høsten 2019, skriver Opdal Hansen.

LES OGSÅ: Tusenvis i bomdemonstrasjon

Kommunesammenslåing påvirker

Siden en forsinket tidsplan trolig ikke vil settes i drift før den kommende kommunesammenslåingen er en realitet, mener Opdal Hansen at bypakken og bompunktene i denne også må sees i lys av ny kommunestruktur. 

- Dette kan medføre at både noen av tiltakene og bomplasseringene som ligger i den vedtatte bypakken, må revurderes, uttaler Opdal Hansen. 

Han er imidlertid klar på at det ikke er mulig å sno seg unna bompenger.

- Hoveddelen av finansieringen må byområdene selv sørge for. Det må altså vi i Drammensområdet også være forberedt på. Derfor kommer vi ikke unna bompenger dersom vi ønsker å løse fremtidens transportutfordringer og unngå kaos på veiene, uttaler ordføreren.

LES OGSÅ: Krever svar fra fylkesordføreren etter massemønstring mot bom

Frp: - Endelig!

Fremskrittspartiet har hele tiden stått på barrikadene mot Buskerudbypakker og bomplaner, og slipper nå jubelen løs sammen med de tusenvis av bomdemontranter. 

- Buskerudbypakke 2 har fra start vært en dårlig pakke, nå ser det endelig ut til at vi får flertall for å stoppe galskapen og begynne på nytt. Synd det tok så lang tid før andre begynte å lytte til FrP, men bedre sent enn aldri. Jeg håper og forventer bedre politisk håndverk fremover, uttaler gruppeleder Jon Helgheim i Drammen Frp. 


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE