ANNONSE

Mai-Linh Vuong (22) har fem gode råd for å få deg i aktivitet i sommer.
FOTO: CAMILLA SVENDSEN / DRM24

Her er PT-ens råd for treningsmotivasjon i sommer

Selv om det er sommer, er det ingen grunn til å ikke lette på baken.
- Finn deg en partner eller ta med barna, er PT-ens råd.


 24.06.15, kl. 19:14
 02.07.15, kl. 12:16


ANNONSE

 

DRAMMEN: Trening er kanskje ikke det man har mest lyst til i disse sommermånedene. Det er kanskje lett å heller sette seg i vannkanten på stranden, på en uterestaurant med noe godt i glasset eller på balkongen. Kanskje er været så deilig at man dropper treningen "bare i dag".

Tro det eller ei, det er også slik for de som har trening som jobb. 

- Det er mange ganger jeg nesten har skippet treningen om det ikke hadde vært for en treningspartner, sier Mai-Linh Vuong (22). 

Hun er utdannet personlig trener og jobber på Evo. Innimellom er det vanskelig å komme seg opp av sofaen, til og med for henne. Og spesielt når det er sommer. Trikset hennes er å alliere seg med en treningspartner. Å ha noen å trene sammen med får henne opp av sofaen, og ut i finværet for å trene. 

En treningspartner er ett av hennes fem råd for å holde treningsmotivasjonen oppe i sommer. Vuong har flere gode råd på lur til dem som helst vil sløve i sola.

LES OGSÅ: Det brukes åtte millioner kroner på lek og moro på Fjell

PT-ens motivasjonstips


* Tren med noen, enten en PT eller en venninne


- Har man en treningsavtale er det vanskeligere å skippe treningsøkta. I tillegg er det sosialt og det kan gi økt treningsglede, sier Vuong.
 

* Finn en treningsform du liker

- Det finnes mer enn bare løping og tradisjonell styrketrening. Varier treningsaktivitetene for å unngå å bli lei eller for å unngå belastningsskader.

Dans, boksing, fotturer, slynge eller svømming er bare noen av Voungs eksempler.

- For meg er det viktig å finne noe man liker. Jeg piner for eksempel ikke mine kunder igjennom en type trening de hater.  


GJØR DET GØY: I Tufteparken på Brakerøya er det gode muligheter. Her viser Mai-Linh Vuong chins. 
FOTO: CAMILLA SVENDSEN / DRM24


* Utnytt omgivelsene


- Du kan trene overalt, enten du er hjemme eller på ferie. Bruk naturen, eller bruk Tufteparken. Ikke vær redd for å prøve nye ting eller bevegelser. Ta opp gamle kunster som å stå på hendene eller slå hjul, sier Vuong. 

Hun forteller at treningen ikke bare må være blodslit, men at det kan være morsomt.

- Alle kan delta. Om man bruker omgivelsene så er det også en måte å tilbringe tid med familien på.


* Sett realistiske mål

- Det kan være alt fra å trene to eller tre ganger i uken til å gå en lang tur hver dag. Det viktigste er at du vet du kommer til å gjennomføre. 

Vuong understreker at treningsøktene ikke trenger å bli like lange hver gang.

- For min del kan det variere fra et kvarter til to timer. 

* Sommertrening kan gi motivasjon på vinteren

- Ved å opprettholde treningen gjennom sommeren, så kan dørstokkmila virke kortere når de kalde og mørke høstkveldene kommer.

LES OGSÅ: Arrangerer 18-årsfest i Lier

Kos å trene

Som personlig trener må Vuong også finne sin motivasjon. Selv om det er treningspartneren som får henne igang, så er det å jobbe med forskjellige mennesker som driver henne.

- Jeg møter så mange forskjellige mennesker som har helt ulikt utgangspunkt, sier Vuong. 


TREN UTE: Push-ups kan gjøres hvor som helst. For mer vekt, løft bena. 
FOTO: CAMILLA SVENDSEN / DRM24

Hun forteller at kundenes mål er alt fra å kjempe for å komme inn på Politihøyskolen, til å lære å gå etter sykdom eller opptrening til sykkelritt. 

- Den eldste er nesten 70! forteller hun. 

Selv trener Vuong alt fra tre til syv dager i uken. Det er blitt en rutine i hverdagen. Men akkurat nå - i sommertiden - så er det bare kos, bedyrer hun. 

- Det blir jo det, for jeg er mye ute med kundene mine og bruker omgivelsene. Det er kos, sier hun.

LES OGSÅ: Sankthansbålet på Holmenokken ble tent i striregn

FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE