ANNONSE

NY VESTFOLDBANE: Her mellom Nybyen og Grønland kommer tunnelinnslaget med løsmassetunnelen.
ALLE FOTO: NILS J. MAUDAL

Veidekke tildelt ny storkontrakt: Skal bygge hele togtunnelen i Strømsøåsen

I slutten av september fikk Veidekke en to milliarders-kontrakt for bygging av seks kilometers bergtunnel i Strømsåsen. Nå har de også fått tildelt del to av tunneljobben: 830 meter betong- og løsmassetunnel til 1.827 millioner.


Alexander Jansen

 24.10.19, kl. 13:26
 06.11.19, kl. 21:20


ANNONSE

 

DRAMMEN: Det opplyser Bane NOR torsdag ettermiddag. Veidekke Entreprenør AS er tildelt kontrakten for løsmasse- og betongtunnel i Drammen, og Arbeidsfellesskapet NRC Bane AS og NRC Anlegg AS vant kontrakten for jernbanetekniske arbeider på strekningen Nykirke-Barkåker.

- Vi er svært godt fornøyd med å inngå to kontrakter med så kompetente aktører, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars Tangerås.

- Arbeidet med å skape en bedre hverdag for reisende på Vestfoldbanen er godt i gang, og nå er vi enda et stort skritt nærmere dobbeltspor hele veien mellom Oslo og Tønsberg. 

LES OGSÅ: Signerte togtunnel-kontrakt til 1.960 millioner kroner

Veidekke bygger hele tunnelen i Drammen 

For prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har Bane NOR tildelt totalentreprisen for løsmasse- og betongtunnel til Veidekke Entreprenør AS.

Kontrakten har en verdi på 1.827 MNOK, og inkluderer en 540 meter lang betongtunnel, som går over i en 290 meter lang løsmassetunnel under Strømsåsen. 

DRM24GronlandBaneNorKulvert-132.jpgFERSKE BILDER: Slik ser anleggsområdet ved Smithestrøm ut i dag.

Dette er den andre tunnelkontrakten Veidekke vinner i prosjektet i Drammen. Tidligere i høst signerte Bane NOR kontrakt med selskapet om bygging av en 6 kilometer lang bergtunnel gjennom Strømsåsen. Løsmasse- og betongtunnelen skal koble seg på denne bergtunnelen. 

Tett dialog 

Kontrakten i Drammen er tildelt etter en prosess som kalles konkurransepreget dialog. Det betyr at entreprenørene har blitt tidlig involvert i dialog med Bane NOR om hva som er den beste løsningen, og forskjellige løsninger har blitt utvekslet og vurdert underveis. 

- Å bygge løsmassetunnel er lite kjent i Norge, derfor var det nyttig å kunne involvere leverandørmarkedet og finne løsninger som best oppfyller Bane NORs behov, sier prosjektdirektør Lars Tangerås.

DRM24BaneNORDanvikGrønlandSundland-82.jpgHAR STARTET ARBEIDET: Allerede denne helga stenges Drammen og Gulskogen stasjon av for forberede arbeider.

SE VIDEO om byggingen av ny Vestfoldbane:





LES OGSÅ: Skal bygge togtunnel for to milliarder i Strømsøåsen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE