Årets søketrender: Dette har nordmenn googlet i 2024
Store idrettsprestasjoner og mesterskap, nye underholdningsfenomener og nyhetssaker fra inn- og utland har vekket nysgjerrigheten og gjort oss kunnskapstørste i år.
NORGE: Året går mot slutten, og tradisjonen tro avslører Google hva nordmenn har søkt ekstra mye på i 2024. Tallene er basert på hvilke søkeord som har økt mest i søkevolum sammenlignet med året før.
Det er sport som topper listen over årets søketrender. EM ligger helt øverst, og du trenger ikke flytte blikket langt før neste mesterskap dukker opp. OL-programmet ligger nemlig på tredjeplass over søkeordene som har økt mest i år.
– Siden oversikten forteller oss hvilke søk som har økt sammenlignet med fjoråret, opplever vi ofte at store idrettsarrangementer slår ut på listene med jevne mellomrom. Men det er ikke bare mesterskapene i seg selv som får oss til å søke informasjon. Det gjør også idrettsgrenene. Mange har stilt spørsmålet «Hva er tikamp?» i år, noe som sannsynligvis kan tilskrives Markus Rooth og hans gullprestasjon i årets sommer-OL i Paris. Han er for øvrig nummer fem på listen over idrettsutøvere, forteller Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge.
Underholdningsåret har også satt sitt preg på søketrendene, og som vanlig er MGP og Eurovision godt representert. Denne gangen har vi lurt på hvorfor de norske tvillingene Marcus og Martinus valgte å krysse grensen for å delta i den svenske konkurransen, og hvorfor Nederland ble diskvalifisert i Malmø da det virkelig gjaldt.
– Det er alltid gøy å se hvordan musikkonkurransen fortsetter å engasjerer år etter år, og ikke minst hvilke filmer og TV-serier som fanger interessen vår. På topplisten finner vi utenlandske produksjoner som Saltburn og Baby Reindeer, som åpenbart har gjort inntrykk på oss. Det kan man trygt si om den norske dokumentarfilmen Ibelin også. Den har engasjert både her hjemme og i utlandet.
Årets søketrender bærer også preg av alvor. Den urolige verdenssituasjonen, med krig og kriser, vekket sterke følelser og mange spørsmål – noe som tydelig gjenspeiles i hva vi søker etter på Google. Med spørsmål som «Hvorfor angriper Israel Libanon?», «Hvorfor angriper Iran Israel?» og «Hva er en personsøker?» på topplistene, vitner det om et stort behov for informasjon blant befolkningen.
– Årets søketrender gjenspeiler ofte nyhetsbildet og det som har engasjert nordmenn det siste året. Det er tydelig at vi er nysgjerrige og søker å forstå hva som skjer i verden rundt oss. Folk kommer til Google for å finne frem og få oversikt, og det er årets liste nok en gang et eksempel på, sier Ronander.