ANNONSE

FOTO: PRESSEBILDE

Drømmen går i oppfyllelse – blir kartleser i WRC

Selv sliter Torstein Eriksen med å fatte hva han får være med på om to uker.


Simen Næss Hagen

 14.07.17, kl. 10:57
 24.07.17, kl. 10:42


ANNONSE
ANNONSE

 

NORGE: Eriksen erstatter Østbergs copilot Ola Fløene i kartleserstolen, etter det teamet i en pressemelding oppgir som samarbeidsproblemer. 

- Mens vi jobber ut en permanent løsning vil Mads benytte Torstein Eriksen i Rally Finland, og Patrik Barth i Rally Tyskland, begge kartlesere som er tilknyttet Adapta-systemet. Vi kjenner begge godt, og er trygge på at de vil løse sine oppgaver på en god måte, opplyser teamsjef Morten Østberg.

Langt samarbeid med Østberg

Siden 2012 har han kjørt såkalte grusnoter for Mads Østberg, han har de siste årene hatt en finger med i taktikkspillet til Ford-teamet med tanke på strategien rundt værforholdene, og siden 2009 har han vært fast kartleser for sin barndomskompis Frank Tore Larsen.

Alt med ett enkelt mål: Å leve av å være kartleser og lese for en etablert fører i WRC.

– Det er så sjukt, og så sjukt når det er Finland av alle løp vi snakker om her.

Det sier Torstein Eriksen til DRM24 på telefon fra ferieturen til sjøs, fremdeles litt i sjokk over muligheten han har fått. For ferien kortes ned med ei uke etter å ha bodd i en bag i tre måneder kombinert med NM-kjøring, kjøring i Storbrittania, og jobb for Ford-teamet ute i VM.

Nå er det kartlesing for Østberg som gjelder. Østberg og sin tidligere kartleser Ola Fløene har brutt samarbeidet, og Østberg jobber nå for en permanent løsning. Eriksen er en aktuell kandidat, og får prøve seg nå i Rally Finland i sluitten av måneden.

Over 130 km/t i snitt

Det at Eriksen poengterer hvor sykt det er med Rally Finland som WRC-debut, er sammensatt av flere årsaker.

Rally Finland har de raskeste veiene og de lengste hoppene i VM-sirkuset, kombinert med at de nyeste WRC-bilene for året er raskere enn hva de beste bilene noen ganger har vært. Vi snakker potensielle snitthastigheter på godt over 130 kilometer i timen, en fart som FIA (Det internasjonale bilsportforbundet) i utgangspunktet synes er for høyt.

– Det har jo vært snakk om at bilene kommer til å gå for fort i Finland, og at Ouninpohja (den mest legendariske etappen, journ.anm.) ikke kan kjøres med disse bilene. Og her kommer jeg og skal oppleve dette, sier Eriksen.

– Tør du virkelig dette?

– Nei!

– Nei, sier du? Hvordan skal du manne deg opp til dette?

– Jeg vet ikke om det er noe å manne seg opp til. Det er bare å koble vekk likes, kommentarer og gratulasjoner og legge igjen hodet hjemme Norge før jeg reiser til Finland. Noe annet er det ikke å gjøre, sier Eriksen.

Prioriterer prosjektene

Eriksen har noe WRC-bakgrunn fra før, men ikke nok til at det gjør ham godt drillet til det han er i ferd med å oppleve. Han var med Østberg på en 20 mil lang test i Portugal i 2013, og Larsen og Eriksen fikk låne WRC-bilen til Østberg på Sørlandssprinten i 2013.

Han har aldri før sittet i de nye WRC-bilene for året.

– Og det er det ikke så mange andre som har gjort heller. Og i Finland blir jeg den eneste norske kartleseren i en slik bil, gliser 27-åringen fra Steinberg.

Avtalen er i utgangspunktet dette ene løpet, men det er to løp senere i høst - både i Spania og Wales - som kan være aktuell for Eriksen å være med på dersom Østberg stiller til start. Utover dette satser Eriksen dette året primært på det britiske mesterskapet, hvor han ligger an til gullmedalje, samt NM-prosjektet sammen med Larsen i R5-bil.

– Jeg fikk tilbud om flere løp av Mads, men det er viktig for meg å fullføre prosjektene jeg har startet på, og det er det forståelse for. I år er det det britiske mesterskapet med Fredrik Åhlin som er det aller viktigste for meg, sier Eriksen.


NYTT TEAM: Torstein Eriksen og Mads Østberg har samarbeidet også tidligere, her fra rally Argentina. (FOTO: PRIVAT)


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE