ANNONSE

I SIGET: Anders Grøndal befestet formen, men tapte halvminuttet da bilen var mer eller mindre tom for bensin.
ARKIVFOTO: SIMEN NÆSS HAGEN

Til topps i romjula: Grøndal i rute for 2018-sesongen

En tilsynelatende komfortabel seier ble ikke nødvendigvis fullt så komfortabel for Anders Grøndal. Bilen hadde ikke mer bensin enn at han såvidt rullet over målstreken.


Simen Næss Hagen

 02.01.18, kl. 20:08
 12.01.18, kl. 09:50


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN / ELVERUM: En tilsynelatende komfortabel seier ble ikke nødvendigvis fullt så komfortabel for Anders Grøndal i romjulsrallyet på Elverum.

I et rally preget av en del feilaktige tider var det sikkert ikke så mange som tenkte over halvminuttet Anders Grøndal tapte på den aller siste etappen. For den soleklare vinnerfavoritten kunne i praksis cruise til mål i ensom majestet på den avsluttende etappen ved Starmoen som attpåtil var sentrum og base for hele Romjulsrally.

Og faktisk var Grøndal nødt til å cruise rolig inn til mål. For det var ikke av arrogante årsaker han gjorde det.

– Vi startet bilen som vanlig i «stage mode», men etter 400 meter så stoppet bilen helt. Vi satte den i «road mode» (transportmodus, journ.anm) og kjørte etappen rolig ut, sier Anders Grøndal, og forklarer videre at årsaken var at bilen nesten ikke hadde bensin igjen.

Seks til åtte liter på mila

Det var ikke akkurat snakk om at de hadde med seg for lite drivstoff opp til Elverum, men heller snakk om en enkel feilberegning da det skulle fylles. Normalt bruker en R5-bil mellom seks og åtte liter på mila, men flere faktorer kan påvirke forbruket. Noe Grøndal merket på SS2, den to mil lange Melåsberget-etappen.

– Jeg hadde egentlig kontroll på forbruket og vi sjekker alltid nivået etter fartsprøvene. Men vi brukte mer enn vanlig på SS2. Den var lang, men samtidig var det glatt og sleipe forhold første turen, så da brukte vi mer. Vi hadde jo nok bensin med oss, så vi kunne selvfølgelig fylt på mer.

– Dere er kanskje nøye på ikke å fylle mer enn «nødvendig»?

– Neida, vi fyller så nøye som mulig og vi fyller på literen av hva vi beregner. Vi pleier å ha god kontroll, men denne gangen ble det litt mer spennende enn nødvendig, sier drammenseren, som var eneste R5-bil som fullførte.

PS: 
De lokale rivalene fra Steinberg, Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen, fullførte til slutt på en 20. plass - for anledningen i en Ford Fiesta R1 lånebil (forhjulstrekk), og konkurrerte dermed ikke på samme nivå som til vanlig.

LES OGSÅ: Spenning til siste slutt mellom Grøndal og Larsen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE