ANNONSE

KAOS: Det er vanskelig å finne et mer dekkende ord for opplevelsen av buss for tog på Drammenbanen mandag.
FOTO: JOAKIM FJELDLI / DRM24

Togkaoset: Brukte 2,5 timer fra Skøyen til Gulskogen

Morgenrushet skapte forvirring og endeløse køer. Ettermiddagsrushet ble ikke noe bedre. Vi brukte 2,5 time på en strekning som vanligvis tar en halvtime.


Alexander Jansen

 20.11.17, kl. 20:55
 27.11.17, kl. 22:05

Joakim Fjeldli


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN / LIER: Kaos og dårlig organisering er inntrykkene brorparten av pendlerne mellom Oslo og Drammen sitter igjen med mandag kveld. For kvelden ble det, før mange kom seg hjem fra jobb. 

Vi skrev mandag morgen om opplevelsen av forsinkelser, forvirring og endeløse køer. Ettermiddagsrushet gjorde ikke dagen noe bedre. Tilsammen brukte DRM24 fire timer tur-retur på en strekning som vanligvis er unnagjort på en time.

LES OGSÅ: 
Slik gikk første dag med buss for tog på Drammenbanen

45 minutter å vente på bussen

Av toget i Asker mandag ettermiddag tok det 45 minutter før vi ombord kom ombord på en av bussene til Drammen. 


Og når vi nærmest oss Drammen, kjørte bussen seg fast i korken på Brakerøya og over Holmenbrua, istedenfor å kjøre motorveibrua og Strømsø til jernbanestasjonen. 

På jernbanestasjonen i Drammen kjørte ikke bussen til stasjonen, men stoppet i Dr. Hansteinsgate, så pendlerne fikk noen ekstra hundre meter til fots.

Nå hadde det ikke så mye å si rent tidsmessig, ettersom toget mot Eiker og Kongsberg, gikk mens bussen stod fast i ettermiddagsrushet på Holmenbrua. Dermed ble det en snau time ekstra å vente i Drammen, i tillegg til de 45 minuttene i Asker.

Få direktebusser

Opplevelsen er dessuten at de bussene som skulle gå direkte mellom Drammen og Oslo, var det langt imellom. 

I tillegg melder da problemstillingen seg for de som skal på jobb et sted mellom Asker og Oslo S - som må tilbake igjen motsatt strekning på et nytt tog eller buss og betale ekstra.

PS: Retten til prisavslag ved forsinkelse gjelder ikke ved planlagte endringer i trafikken som er varslet på forhånd, og der det er informert om at ekstra reisetid må påregnes - som i dette tilfellet, opplyser NSB.

TID ER PENGER: De samfunnsøkonomiske kostnadene ved de tusenvis av reisende som hver dag må brukte 3-4 ganger vanlig reisetid på Drammenbanen i to uker antas å være enorme.

LES OGSÅ: Slik gikk første dag med buss for tog på Drammenbanen


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE