SE VIDEO: Byggeprosessen fra lufta

OMFATTENDE: Byggingen av ny Vestfoldbane, til tross for tunnelløp i Strømsøåsen, vil berøre store arealer både i sentrum, på Gulskogen og i Kobbervikdalen. Se video ved å klikke på vinduet!

Slik vil byggingen av Vestfoldbanen berøre Drammen

Det politiske klarsignalet for byggestart er gitt, og allerede 5. februar er høringsfristen for reguleringsplanen som nå er offentliggjort av Bane NOR.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Dermed legger Bane NOR opp til en tempofyllt prosess for å få en «flying start» på gigantprosjektet, som vil innebære massive anleggsarbeider i Drammen frem til 2024. 

Nå starter perioden der interessenter, berørte og andre kan komme med innspill, merknader og kommentarer til planen, som nå er lagt ut til offentlig ettersyn på Bane NORS hjemmesider.

Stormen rundt de berørte eiendommene i Smithestrøm-området på Sundland, hvor jernbanen vil gå inn i Strømsøåsen, har lagt seg. Større blir spenningen nå knyttet til andre faser av prosjektet, som vil berøre arealer i andre deler av kommunen. 

LES OGSÅ: Jernbaneplaner i ekspressfart - store omveltninger i bybildet

- Alle skal bli hørt

Siden det er en omfattende og komplisert plan, kaller bane NOR inn til to informasjonsmøter og flere åpne kontordager i januar, for å gi utfyllende informasjon og svare på spørsmål.
- Nå som reguleringsplanen er lagt ut til offentlig ettersyn kan alle de som blir berørt av prosjektet få muligheten til å komme med sine innspill og merknader. Det håper jeg de gjør, for dette er den beste muligheten de har til å påvirke prosjektet, sier prosjektsjef i Bane NOR, Hanne Anette Stormo.
De åpne informasjonsmøtene vil bli avholdt i auditoriet på Papirbredden 16. og 23. januar, fra klokken 1800-2000. I tillegg avholdes Bane NOR åpne kontordager 9., 11., 17., 18., 22. og 24. januar fra klokken 14.00-18.00 på Drammen stasjon bygg C (ved sykkelhotellet).

Fem års byggeperiode

Prosjektsjefen forteller at det er lagt ned et stort arbeid i reguleringsplanen, og at man er svært fornøyd med resultatet.

- Det er viktig for oss å bygge effektivt, samtidig som vi tar så mye hensyn som mulig til omgivelsene. Det gjør vi med denne planen, uttaler Stormo. 

Når innspillene til reguleringsplanen er behandlet er alt klart for sluttbehandling. Det er forventet at planen blir vedtatt i Bystyret i Drammen i april 2018. Etter dette kan byggingen begynne. Bane NOR forventer oppstart av byggearbeidene i 2019, og de skal etter planen være ferdige i 2024.

- Blir svært merkbart

Bane Nor legger ikke skjul på at prosjektet blir svært merkbart i Drammen når anleggsarbeidene starter.

- Det vil bli støy, og både naboer og reisende vil få ulemper. Men vi skal gjøre vårt beste for å begrense ulempene, og jeg ønsker å understreke at vi har hatt fokus på omgivelsene, og ikke minst sikkerhet, gjennom hele planarbeidet. Det sier seg selv at vi ikke skal glemme menneskene rundt oss når vi bygger jernbane, uttaler prosjektsjefen.

Bane NOR opplyser at man i anleggsperioden vil ha spesielt fokus på de myke trafikantene, og da særlig barn og unge som beveger seg i nærheten av anlegg eller langs veier der det går anleggstrafikk. Bane NOR skal opprette et eget trafikkforum, og gjennomfører for tiden barnetråkkregistreringer på flere skoler i Drammen, for å finne ut hvor og hvordan de beveger seg på skolevei og på fritiden.

- Selv om vi vet at prosjektet vil være til ulempe i anleggsperioden, så er jeg trygg på at når det står ferdig vil det ha gjort Drammen til en enda bedre by, smiler Hanne Anette Stormo.

LES OGSÅ: Et skritt nærmere ny togtunnel

TUNNELBYGGING: Her ser man oversikten over tverrslagene og rømningstunnelene som vil bygges fra den nye tunnelen.
Powered by Labrador CMS