ANNONSE

NYTT NAVN OG KONSEPT: Butikksjef Ole Kristian Karlsen gledet seg over åpningsfest hos Power fredag.
ALLE FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Ny el-priskrig på Bangeløkka

300 stod i kø da Power åpnet i Experts gamle lokaler på Bangeløkka klokken 0700 fredag. Elkjøp svarte med motangrep.


Alexander Jansen

 19.05.17, kl. 11:19
 25.05.17, kl. 20:56


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Det er ikke første gang at de to elektronikk-forhandlerne ved samme parkeringsplass barker sammen til kundekrig og prisdumping.

Etter at den nye elektronikkjeden Power annonserte åpning i Experts gamle lokaler fredag, tok det ikke lang tid før konkurrenten svarte på utfordringen. 

Elkjøp kunne ikke være dårligere, og åpnet derfor dørene så tidlig som 05.00 med mange av de samme tilbudene. 

PRISKRIG: Fra inngangen til Power møter man dette synet på motsatt side av parkeringsplassen.

300 i kø

Det var imidlertid utenfor Power at de store hordene hadde samlet seg fredag morgen, ifølge butikksjef Ole Kristian Karlsen cirka 300 personer. 

Og med mange saftige lokketilbud til kraftig nedsatte priser, kjente drammenserne sin besøkelsestid. 

- Både iphoner, vaskemaskiner og flatskjermer har det gått mye av. Vi har foreløpig igjen mye varer, da logistikken har vært god. Utfordringen er å få alt inn i butikken, forteller Karlsen til DRM24 i morgentimene. 

FOLKSOMT: Det var mange om beinet hos Power fredag.

- Styrer prisene

Varehussjefen forteller at siden Expert åpnet dørene på Bangeløkka i 2014, har de kapret stadig større markedsandeler. Det har de tenkt å fortsette med, gjennom digital prisovervåkning. 

- Heretter er det vi som styrer prisene i Drammen. Andre må gjerne matche eller etterligne, men vår prisrobot scanner konkurrentenes nettsider og sørger for at vi til enhver tid uansett har laveste pris på markedet, sier Power-sjefen.

- Hva tenker du om responsen fra konkurrenten? 

- Jeg elsker konkurranse, og at de ypper til kamp liker jeg veldig godt. Om Elkjøp får flere kunder får vi bare enda flere kunder, sier Karlsen. 

FRYKTER IKKE NYTT KONSEPT: Varehussjef Børre Rypas hos Elkjøp er ikke redd for konkurransen fra Power, og mener det er en god ting.

- Moro at de ypper

Hos Elkjøp på andre siden av parkeringsplassen har de tatt utfordringen på strak arm. Varehussjef Børre Rypås synes det er gøy at det er noe som skjer. 

- Vi valgte å tyvstarte litt i dag, og merker at drammenserne er veldig opptatte av elektronikk. Det går mye av Apple-produkter og TV-er, og går vi tomme, tar vi det på reservasjon, sier Rypås.

- Power hevder å styre prisene med sitt verktøy for prisovervåking?

- Vi har styrt prisene i mange år, og scanner prisene 4-5 ganger daglig. Vi har lovet kundene å være billigst, og det skal vi holde. Det handler å være lavest, men ofte er prisene så like at det får vår del er viktig å ha de rette folkene og den beste kundeservicen, sier Rypas.

Og mens Power disket opp med vafler ved inngangspartier, serverte Elkjøp boller. Begge med musikk fra hver sin side av parkeringsplassen, og kunder som løper på kryss og tvers i mellom for å sammenligne priser. 

PLAYSTATION 4: Var blant tilbudene som ble revet vekk hos både Elkjøp og Power.


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE