ANNONSE

VINNERNE: Toyota har gjort det godt i sommer, og aller mest populær har hybrid-småbilen Yaris vært. BMW i3 opplever stor suksess blant elbilene, og Mercedes har stor fremgang med den ladbare hybridmodellen GLC. Blant de «store» bilmerkene har Skoda hatt aller størst fremgang i distriktet. Snart kommer den mellomstore SUV’en Karoq (bildet).
FOTO: PRESSE/PRODUSENTBILDER

Toyota sommerens salgsvinner - Skoda mest frem

Smilene er ekstra brede hos distriktets Toyota-forhandlere for tiden, etter en svært hyggelig sommer. De topper statistikken foran Volkswagen, men størst fremgang finner vi hos Skoda.


Frank Williksen

 24.08.17, kl. 08:58
 14.09.17, kl. 15:28


ANNONSE

 

DRAMMEN: I perioden 1. juli – 13. august toppet Toyota registreringsstatistikken, med 128 biler i drammensdistriktet.

- Klart vi er både glade og fornøyde, fastslår nyutnevnt salgssjef, Lars Tore Kalager, overfor Drammen Live24.

- Vi ønsker å være nr. 1, og jobber hele tiden målrettet for å klare dette, sier han videre, og legger til at årsaken til sommerens topplassering trolig er en blanding av Toyotas brede utvalg av hybrid-modeller – og en svært innbydende oppgradering av anlegget, med en lysere og åpnere salgshall som ikke minst er innredet for å gjøre avstanden fra nett til butikk mindre.

- Noen bestemt modell som bidro ekstra sterkt?

- Vi har veldig bra salg av nye C-HR, men selger også jevnt godt av Yaris, RAV4 og Auris, sier Kalager.


Skoda øker mest

Nærmest Toyota fulgte Volkswagen med 124 biler, men måtte tåle en nedgang fra samme periode i fjor.

Størst fremgang blant de 10 mest solgte bilmerkene hadde – ikke uventet – Skoda, som virkelig har fått opp dampen i det nye fine anlegget på Åssiden. 

Mercedes-Benz hadde nesten like sterk fremgang fra samme periode i fjor, og også Kia økte solid.

Merkene med aller størst fremgang finner vi likevel videre nedover på listen. Når tallene er små, blir utslagene prosentvis fort store, men likevel er det sikkert jubel hos både Renault og Peugeot, som begge tredobler tallene fra samme periode i fjor, og hos Hyundai og Mazda, som også kan notere solid økning.

Topp 20 solgte bilmerker 01.07.17 - 13.08.17 Antall (2016 i parantes)
1.   Toyota 128 (124)
2.   Volkswagen 124 (157)
3.   BMW 64 (69)
4.   Skoda 59 (39)
5.   Audi 58 (77)
6.   Mercedes-Benz 54 (39)
7.   Kia 33 (25)
8.   Volvo 30 (35)
9.   Suzuki 29 (27)
10. Nissan 24 (32)
11. Ford 23 (29)
12. Peugeot 22 (8)
12. Mazda 22 (18)
14. Opel 19 (20)
15. Renault 16 (5)
17. Mitsubishi 14 (25)
18. Tesla 7 (6)
18. Honda 7 (12)
19. Citroën 6 (2)

Tallene omfatter kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Svelvik og Sande. (Kilde: Registreringsstatistikk fra OFV)

Volkswagen fortsatt størst

Toyotas gode sommer til tross, har VW fortsatt et solid forsprang i markedsandel hittil i år, med 16,1% (2016: 19,3%) mot Toyotas 14,0 (14,2).

BMW og Audi følger nærmest med henholdsvis 9,6 (8,5) og 8,9 (7,4) prosent. Mercedes gjør et solid hopp oppover, fra 5,4% i fjor til 7,1 hittil i år. Skoda og Volvo, Kia og Opel er også vinnere så langt i år.

Aller størst fremgang siden i fjor har likevel Hyundai, som øker med 167,6 prosent – fra 37 biler i fjor til 99 i samme periode i år! Forklaringen på det siste heter Ioniq, og i tillegg har merket nå to forhandlere i distriktet mot tidligere én.

Både Nissan, Mazda, Ford og Mitsubishi må tåle ganske sterk nedgang.

Topp 20 bilmerker i markedsandel Hittil i år i % Endring i %
1.   Volkswagen 16,1% - 14,5
2.   Toyota          14,0 0,8
3.   BMW         9,6  16,3
4.   Audi         8,9  22,7
5.   Mercedes-Benz 7,1 35,3
6.   Skoda           6,9 21,9
7.   Volvo            5,1 35,8
8.   Suzuki    4,0 -
9.   Kia      3,6 30,1
10. Opel     2,8 27,8
11. Nissan  2,7 - 49,1
12. Ford    2,6  - 32,7
13. Peugeot       2,3 4,0
14. Hyundai        2,2 167,6
15. Mazda       2,2 - 36,4
16. Tesla         2,0 91,5
17. Renault     1,8 38,6
18. Mitsubishi 1,7 - 47,9
19. Honda      1,4 - 4,5
20. Subaru      1,2 10,9

Tallene omfatter kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Svelvik og Sande. (Kilde: Registreringsstatistikk fra OFV)

Uslåelige Golf

Etter de første syv månedene av 2017 er det fortsatt uslåelige VW Golf som er distriktets desidert mest valgte enkeltmodell, med 299 biler. Det er Volkswagen også på 2. plass, med Passat, og bak der stormer elbilen BMW i3 frem voldsomt, med en økning hittil i år på hele 144,1 (!) prosent.

Så kommer Toyota på rekke og rad, med Yaris på 4. plass, RAV4 på 5. og C-HR på 6. plass. I tillegg finner vi Auris på 9. plass.

Topp 20 enkeltmodeller i markedsandel Hittil i år i % Endring i %
1.   VW Golf 7,1 - 31,6
2.   VW Passat      4,3 1,1
3.   BMW i3 3,9  144,1
4.   Toyota Yaris     3,6 4,2
5.   Toyota RAV4      3,2  5,4
6.   Toyota C-HR       3,1  NY
7.   Audi A3         3,0  - 24,1
8.   Skoda Octavia  2,6 0,9
9.   Toyota Auris    2,5  - 34,8
10. Mercedes-Benz GLC 2,4 274,1
11. Audi A4     2,0 133,3
12. BMW 2-serie     2,0 13,7
13. Nissan Leaf     1,9  - 26,9
14. Hyundai Ioniq    1,7  NY
15. Kia Niro        1,7  NY
16. Skoda Kodiaq     1,7 NY
17. VW Tiguan     1,6 37,5
18. Volvo V90      1,5  NY
19. Tesla Model X    1,5 6100
20. Mercedes-Benz B-Klasse 1,4 36,4

Tallene omfatter kommunene Drammen, Lier, Røyken, Hurum, Nedre Eiker, Svelvik og Sande. (Kilde: Registreringsstatistikk fra OFV)

Den soleklare bestselgeren av bilmodellene er fortsatt VW Golf, her i el-utgave som også solgte som varme wienerbrød fra dag 1.

El-drift øker

Av i alt 4.211 biler registrert i årets sju første måneder, var nesten halvparten mer eller mindre elektrisk drevet: 733 elbiler (2016: 475), 708 hybrider (498) og 735 ladbare hybrider (703). Blant elbil-leverandørene er det store økninger for både BMW, Tesla, Mercedes-Benz og Renault.

Både Opel og Hyundai markerer seg sterkt på markedsandel takket være nykommerne Ampera-e og Ioniq, mens populære Nissan Leaf er på retur. Her lanseres helt ny modell i begynnelsen av september, og løft i markedsandel kan nærmest garanteres.

Hybridmarkedet er Toyotas hjemmebane: Markedsandel hittil i år: 75,4 prosent! Kia er nr. 2 med 10,0 prosent, Suzuki nr. 3 med 9,5 prosent.

For plug-in hybridene er tallene helt annerledes, med VW som den suverene leder med 30,1 prosent. Mercedes haler kraftig innpå, og hadde 19,2 prosent. Styrkeforholdet er kraftig forandret på det året som har gått – i samme periode i fjor hadde VW 42 prosent, og bare Mercedes 6,7. Dette viser svært tydelig hva vellykkede modellanseringer kan utgjøre.

For Audi er tallene nesten uendret fra 2016, men bakfra kommer både BMW og Volvo nå i friske klyv, opp henholdsvis 27,1 og 39 prosent. Rene fossil-modeller betaler prisen for alternativenes fremgang, og både bensin- og dieselmodeller gikk tilbake i fjor, med henholdsvis 15,4 og 14,6%.

Opel Ampera-e er den største elbilsuksessen det siste året. Mer enn 4.000 biler var solgt i Norge før levering startet. Nå er ventetiden laaang…

Færre med firehjulsdrift

Av 4.211 nyregistrerte personbiler fra 1. januar til 31. juli, var det bare 336 som hadde firehjulsdrift, 12,7 prosent færre enn året før.

Her er Suzuki fortsatt ensom på topp, med 28,9 prosent markedsandel, foran Skoda og Subaru (begge 14,3 prosent) og Mazda med 9,8 prosent.

LES OGSÅ: Prøvekjørt: Porsche 911 Carrera S Cabriolet

LES OGSÅ: DRM24 gir deg lokalt forankret biljournalistikk


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE