ANNONSE

LETTET PÅ SLØRET: Plassjef Frode Mørch og BMW-selger Christoffer Olsen hos Bilia kunne stolt avduke den nye BMW X3.
FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Avduket nye BMW X3 på Bilia

Torsdag kveld kunne BMW-kundene for første gang få ta den nye utgaven av den populære SUV-en i nærmere øyesyn.


Alexander Jansen

 12.10.17, kl. 19:57
 20.10.17, kl. 21:42


ANNONSE

 

DRAMMEN / LIER: Den nye X3 vises i disse dager for første gang her til lands, etter verdenslanseringen i august. Nå er den klar for bestilling, og ifølge Bilia regner man med å se de første eksemplarene på norske veier på nyåret. 

- Den nye X3-en er en helt ny bil på alle måter, både i linjer, design og teknikk. Personlig synes jeg den er røffere og innbyr til litt mer barsk kjøring enn X1 og X5, forteller plassjef Frode Mørch hos BMW på Bilia. 

Torsdag kveld fikk et 50-talls kunder se bilen avduket for første gang på lanseringskveld i BMW-lokalene på Vitbank.

Større og mer luksuriøs

Utvendig har bilen vokst i størrelse, mens innvendig er graden av luksusfølelse høyere. Lenger hjulavstand gjør den roligere å kjøre, samtidig er det nå tilgjengelig en rekke ting på utstyrslisten man tidligere kun har funnet på X5 og 7-serie. 

- Strategien er at BMW skal levere en premiumbil i alle bilsegmentene. X3 har nå høyere finish på materialvalget, og bilen kan for eksempel fåes med ting som luft i setene og åtte forskjellige dufter i ventilasjonsanlegget, forteller Mørch. 

Med en startpris på 638.637 kroner ferdig på veien for inngangsmodellen med 2 liters dieselmotor er det ingen billig-SUV vi snakker om, men så konkurrerer den også på øverste hylle i premiumsegmentet.

LINJELEKKER: Den nye X3 har angivelig klassens laveste luftmotstand, blant annet takket være en spesiell grill som åpner og lukker seg i forhold til kjølebehovet.


Kun fossile alternativer

Akilleshælen til nye X3 i det norske markedet er trolig mangelen på el- og hybrid-alternativer i drivlinjen - innen overskuelig fremtid er det kun fossil fremdrift som er tilgjengelig. 

- BMW har meldt en helelektrisk bil om noen år, men inntil videre er det bensin og diesel som gjelder. Det har å gjøre med etterspørselen på verdensbasis og i de store markedene. BMW lager ikke biler bare for Norge, sier Mørch. 

Forhåndssalget lokalt har heller ikke vært «all verden», men det rapporteres allerede om noen hundre biler i bestilling totalt i Norge. En av de skarpeste konkurrentene finner man trolig under samme tak hos Bilia i nye Volvo XC60, som leveres som plugin-hybrid - med de bonusene det høster i det norske avgiftsregimet.

MER LUKSUS: Nye X3 kan skilte med et høyere nivå enn før på utstyr og opplevd kvalitetsfølelse.


Lavere markedsandel

Historisk sett har X3 vært en volummodell for BMW i Norge, men dette er i ferd med å endre seg noe. 

- Andre modeller som X1 og 2-serie med firehjulsdrift har tatt sin del av markedet. Sistnevnte er vår mest solgte modell takket være hybridutgaven hvor man sparer rundt 150.000 kroner i avgift. Dette gjør at mange velger en litt mindre bil enn man egentlig hadde tenkt, sier Mørch. 

Plassjefen opplever at 2-serie-kundene gjerne kommer fra andre bilmerker, og at salget av 3- og 5-serie er relativt stabilt. BMW-salget totalt sett er derfor økende.

DETALJFINISH: Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene i nye X3.

FREKKERE? X3 leverer nå med to enderør og en mer aggressiv bakdel enn før.

Bonus-avduking

Det var imidlertid ikke bare X3 som ble avduket i BMW-lokalene på Vitbank torsdag kveld. Som en ekstra bonus hadde forhandleren også fått på plass den rykende ferske 6-serie «Gran Turismo». 

Bilen er arvtageren til 5-serie-utgaven med samme etternavn, men er nå isteden bygget på samme lest som 7-serie. Det skal gjøre den mer praktisk med god plass, noe som også setter sitt preg på bilens fremtoning.

Den nye modellen måler hele 510 centimeter på strømpelesten, noe som etterlater et inntrykk av en skikkelig «luksuskrysser» som formelig ruver i landskapet. 


- Om vi greier å selge en håndfull biler i året tror jeg vi skal være fornøyd med det, kommenterer Mørch.

Definitivt en lekker bil, men med en utsalgspris på 1,2 millioner for utstilt modell opererer den altså i et heller snevert marked.







LES OGSÅ: Ønsker Volvo-kundene velkommen til nytt butikkonsept
LES OGSÅ: Derfor møtes Volvo-kundene av et vrak i nybil-utstillingen

LES MER OM BIL OG MOTOR HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE