ANNONSE

TAPERNE: Unge voksne får støyten når Brakar må øke prisene.
ILLUSTRASJONSFOTO: BRAKAR

Dobler månedskortprisen for alle mellom 20 og 25 år

Budsjettinnsparinger i fylkeskommunen gjør at Brakar må kutte det populære 20/25-kortet. Dermed blir bussreisene rundt 6.000 kroner dyrere i året for unge voksne.


Alexander Jansen

 09.01.17, kl. 19:24
 26.01.17, kl. 21:48


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: 20/25-ordningen gjelder for alle unge voksne mellom 20 og 25 år, og innebærer en månedpris på 450 kroner for å kjøre buss i alle soner. 

Grunnet innstramminger i budsjettet fra fylkeskommunen, er Brakar nødt for å gjøre flere tiltak. Et av dem er å kutte «Brakar 20/25» som periodekort fra 1. februar.

LES OGSÅ: Rekordhøye busstall i 2016

6.000 kroner mer i året

Dermed må alle Brakar-kundene i dette femårssegmentet fra februar betale minst 830 kroner (én sone) for ordinær periodebillett.

En periodebillett for to soner koster 930 kroner, og for tre soner 1070 kroner. En periodebillett for alle ti sonene koster svimlende 3.710 kroner.

Differansen mellom en månedsbillett for reise i to soner og prisen på 450 kroner for 20/25-kortet, er 480 kroner.

På et år utgjør det 5.760 kroner i ekstra reiseutgifter for de mellom 20 og 25 år.

18-åringer på voksenpris

I tillegg senker Brakar aldersgrensen for kjøp av barnebillett fra 20 til 18 år.

Det betyr at fra og med fylte 18 år må tenåringer ut med voksenpris på bussen.

For alle under 18 forblir prisen uendret på 310 kroner i måneden, men for alle vanlige periodebilletter øker prisene med 10 kroner. 

I tillegg kommer et påslag på 10 kroners ombordtillegg hvis man ikke bruker mobilbillett. 

- Budsjettinnsparinger

Ifølge Brakar er bakgrunnen for avgjørelsen «behov for innsparinger i fylkeskommunens budsjett».

- Brakar må omdisponere disse midlene for å opprettholde dagens busstilbud, dvs. ikke kutte i avganger. Kunder som har kjøpt denne billetten må kjøpe ordinær periodebillett eller studentbillett, uttaler busselskapet i en pressemelding mandag.

- Vi føler totalt sett at vi har kommet godt ut av årets budsjett da vi har unngått ekstraordinære rutekutt, og kan beholde lav pris på enkeltbillett på mobil, sier administrerende direktør i Brakar AS, Terje Sundfjord. 

MDG: - Prisen ikke viktigst

Gruppeleder for Miljøpartiet de Grønne på fylkestinget, Hanne Lisa Matt, er del av flertallspartiene (Ap, Sp, MDG, V og SV) som fikk vedtatt sitt budsjettforslag i fylkeskommunen. 

- Hvordan harmonerer disse innsparingene dere pålegger Brakar med målet om å få flere reisende over på buss og kollektivtrafikk?

- Bakgrunnen for dette vedtaket var at vi hadde en ganske enestående budsjettsituasjon hvor samtlige områder opplevde kutt, for eksempel vei og utdanning, sier Matt. 

- Er det ikke slik at regjeringens belønningsmidler skal brukes for å stimulere til økt kollektivtransport? 

- Jo, men samtidig er det sånn at kutt i pris er det som gjør minst vondt. Linjetilbud og avganger er viktigere enn prisen. Så lenge bussen ikke er mer praktisk enn å bruke bilen, jobber vi knallhardt for å prioritere kollektivtilbudet, sier Matt.

- Er ikke da unge voksne en viktig målgruppe å få til å velge buss fremfor bil?

- Jo, og vi skulle ønske at det også kunne vært lavere priser. Dette er et sammensatt bilde med mange faktorer, sier Matt.

- Vil rasere kollektivtilbudet

Fremskrittspartiet, som i sin tid var med å innføre 20/25-ordningen i forrige fylkestingsperiode, mener nå at flertallspartiene er i ferd med å rasere kollektivtilbudet i regionen. 

- Vi ser nå at posisjonen ødelegger mange av de gode satsingene vi innførte. 20/25-kortet var en ordning for å etablere gode kollektivvaner hos unge voksne, sier gruppeleder for Frp på Fylkestinget, Lavrans Kierulf.

Han forteller at Frp fremmet et eget forslag til budsjett som opprettholdt kollektivsatsingene fra forrige periode. 

- Vårt forslag reverserte rådmannens forslag til kutt. Det blir jo spesielt ironisk at de kollektivkuttene vi nå ser, skjer med nettopp Miljøpartiet De Grønne i spissen. Dette er altså det samme partiet som snakket om å bytte ut bilen med bussen, sier Kierulf. 

Han mener at nettopp prisen har mye å si for om folk velger bussen fremfor bilen. 

- Det er klart at hvis prisen er så høy at det lønner seg å ta bilen, så gjør folk det. Jeg mistenker nesten at Miljøpartiet De Grønne ikke tror på denne forklaringen selv. Det må være europeisk rekord i bortforklaring, avslutter Kierulf.

LES OGSÅ: 
Historisk vekst i kollektivreiser


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE