LEVERTE VARENE: OnklP og De fjerne slektningene får terningskast seks av DRM24.
ALLE FOTO: JOAKIM FJELDLI / DRM24

Da har festen startet!

Konsertanmeldelse: OnklP og De fjerne slektningene på Gamle kirkeplass.

26.08.17, kl. 21:55
 14.09.17, kl. 15:28

KONSERTANMELDELSE: OnklP & De fjerne Slektningene entrer scenen en halv time etter at Åge Aleksandersen imponerte med sitt ni manns sterke orkester og fungerte som den perfekte oppvarming. OnklP og hans fantastiske band som bl.a. inneholder gitarist Åsmund Lande fra Oslo Ess, fortsatte bare festen ufortrødent videre, og hevet den ytterligere betydelige hakk.

Foran scenen hadde også den yngre garde funnet sin plass, selv om publikum var gledelig infiltrert med representanter fra eldre generasjoner også. For OnklP har fått en høy stjerne i den norske befolkningen etter sin opptreden i TV2 programmet «Hver gang vi møtes», hvor hip-hop-ren sjarmerte en nasjon med sin sårbarhet og ble nærmest allemannseie. Det er godt gjort for en med en musikkstil som for det meste er forbeholdt en noe smalere tilhengerskare.

OnklP, eller Pål Tøien som han egentlig heter, leverer på scenen, mens han kjederøyker og sipper øl verdig en rockestjerne. Han frir konstant til publikum både mellom sangene og ved å flette inn «Drammen» i tekstene. Responsen fra et feststemt publikum er umiddelbar og når til og med OnklPs partner fra gjennombruddet i 2004, Jaa9 entrer scenen midtveis ut i konserten, føles stemningen fullendt.

De har råskapen, de har trøkket og de har de kule melodiene. Og når de også har tekster fra «Norges største poet», sitert Ida Wroldsen under gårsdagens konsert, da er oppskriften perfeksjonert og klar for å nytes. Når man så hører de herlige og ekstremt sitatvennlige tekstene gjennom en hybrid av rap og heftige riffvennlig rock, er det vanskelig å argumentere for noe annet.

Så etter en time som føles så altfor kort, avsluttes det hele med megahiten «Styggen på ryggen». Da er klimakset nådd, festen komplett og historie blitt skapt.