ANNONSE

BASERT PÅ VIRKELIGHETEN: Filmen er inspirert av et virkelig kunstprosjekt kalt «Rutan» og fungerer som et av filmens samlingspunkt av bisarre hendelser.
FOTO: Arthaus

Ypperlig satire fra kunstverden

Den svenske filmen «The Square» er årets Gullpalmevinneren fra Filmfestival i Cannes. Fullkrydret av underlig mørk humor formidler den et bisart innblikk, i miljøet rundt et kunstmuseum i Stockholm.


Robert Depuis

 02.10.17, kl. 13:56
 09.10.17, kl. 15:10


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: Gjennom sine skarpe observasjoner av de merkeligste sammensatte situasjoner, inspirert av virkeligheten, fungerer filmen som en nesten perfekt satire hvor kunst, vår tids kommunikasjonsform, massemediene, moralsk mot og det egosentriske medmenneskelige aspektet er temaer som blir satt under lupen.

Ypperlig skuespill

Filmen følger karakteren Christian, ypperlig spilt av Claes Bang. Christian er en dansk kurator som representerer et svensk museum som tiltrekker seg bred oppmerksomhet fra den internasjonale kunstverden med sine kontroversielle kunstutstillinger.

Vi følger han fra han våkner med gårsdagens klær på en sofa, og blir hastet rett inn i en intervjusituasjon med den amerikanske journalisten Anne (Elisabeth Moss). Her blir han intervjuet om museets nye kunstprosjekt «The Square».

Etterfølgende blir han kastet inn i ulike situasjoner hvor det meste egentlig går galt. Den ene besynderlige situasjonen etter den andre dukker opp, hvor skadekontroll etter hvert blir altoverskyggende for videre fremdrift.

Christian blir konfrontert av Anne etter siste natts hendelser med en kunstinstallasjon larmende i bakgrunnen

Kunstkulisser

Man kan undre seg noen ganger hva som kjennetegner kunst, eller i det hele tatt hva som kvalifiseres som kunst. Regissør Ruben Østlund prøver aldri å fortelle oss, i stedet formidler han ulike kunstprosjekter gjennom filmen med største alvor.

Han plasserer sine karakterer i front av kunsten hvor de prøver å løse ut sine problemer. Dermed blir kunsten ofte en bisarr kulisse for de personlige konfliktene.

En haug med steiner som en av mange kunstkulisser

Små, finurlige detaljer

Foto, med sine stillestående men meget gjennomarbeidet innramming, fungerer utmerket i forhold til filmens tone. Klippingen står i stil med bildekomposisjonen, og utnytter oppbygningen med lange innstillinger uten behov for overdreven klipping.

Musikken følger konsekvent dramaturgien med sin egen type humor, med et mannskor som den mest dominante musikkingrediensen. Manuset føles også ekstremt gjennomarbeidet, med gode dialoger, et herlig karakterensemble og en uforutsigbar dramaturgisk linje. Den er konstant krydret med små, finurlige detaljer, som bidrar til det komiske og enkelte steder fremhever det til tider absurde i ulike situasjoner.

Terry Notary er viden kjent i bransjen for sine egenskaper innen motion capture (et animasjonsredskap hvor skuespillerne bevegelse blir fanget opp av et computerprogram og overført til en animert karakter), Han har vært selveste King Kong i «Kong: Skull island» og ape i den siste «Planet of the Apes» trilogien. Derfor blir det et ekstra lag når han fremstilles som den russiske kunstneren Oleg og går amok på en middagstilstelling som nettopp en ape.

Høy underholdningsverdi

«The Square» tar sitt tema på det største alvor og nettopp derfor fungerer alle de merkeligste øyeblikkene nærmest optimalt. Filmen treffer godt på de fleste steder.

Det eneste som egentlig hindrer fra den absolutte toppscore er litt manglende fokus mot slutten, med noen få scener som overskrider tålmodighetsgrensen og trekker unødvendig ut i tid. Dette er en film som absolutt fortjener sitt publikum, og med sin høye underholdningsverdi etterlater et varig og til tider overveldende inntrykk.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE