ANNONSE

Nye feller og nye grusomme dødsscener. Her er Lauras Vandervoorts karakter Anna i problemer.
Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS

Grotesk tortur-bonanza

«Jigsaw»: Ny utgave av tilsynelatende endeløse «Saw»-oppfølgere, hvor fantasien går med til å avslutte menneskeliv på mest mulig spektakulært vis.


Robert Depuis

 13.11.17, kl. 11:43
 18.11.17, kl. 23:01


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: Nye lik dukker opp i groteske forfatninger med klare signaturtrekk til Jigsaw, alias avdøde John Kramer (Tobin Bell). Er det en etteraper eller er muligens Jigsaw ikke død likevel?

Ferden videre er drevet av et syltynt manus, hvor det meste av kreativiteten fokuserer all sin energi på groteske mekaniske drapsinnretninger.

Fem nye ofre innelåst et ukjent sted i påvente av sin groteske skjebne.

Brutal

«Jigsaw» har et visst spenningsnivå, med tiltrekkende foto og effektiv klippetempo. Regien fra Spierig-brødrene er forholdsvis stram. Karakterene er imidlertid papirtynne og relative humørløse, med en lite utviklet empati.

Det skaper en befriende avstand til seeren som gjør det bekvemmere å bivåne enkelte karakterers brutale endelikt.

Spor etter en mulig gjenoppstått Jigsaw blir nøye belyst.

Hoderystende

Det er en slags historie her som ikke føler særlig behov for fornuft. Slutten prøver å være smart med noen diffuse motiver, men ender opp som et hoderystende puslespill som føles ekstremt tilgjort og nærmest desperat i sin konklusjon.

Det er hva det er, og fansen blir nok neppe skuffet i denne videreføringen av det etter hvert velkjente tortur-formatet. Men det er for fansen, resten vil nok finne dette som en meningsløs forlystelse av vold uten noen større betydningsfull agenda.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE