ANNONSE

Noomi Rapace, her som en av de identiske syvlingsøstrene.
FOTO: Norsk Filmdistribusjon

Severdig fremtidsthriller med norsk regi

Starter friskt og smart, men går etterhvert tom for ideer og ender opp med å følge litt for velkjente og slitne filmatiske formularer.


Robert Depuis

 13.09.17, kl. 10:36
 19.09.17, kl. 11:29


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: I en dystopisk fremtid, noen tiår frem i tid, har en massiv overbefolkning forårsaket en drastisk lov som begrenser familier til kun å produsere ett avkom.

En lov som blir håndhevet med en jernhånd uten noen form for nåde, under ledelse av den kyniske Nicolette Cayman (Glenn Close).

Skjult i en leilighet i en nedslitt del av en ukjent storby, bor det syv identiske syvlinger (Noomi Rapace). Alle med hvert sitt fornavn etter dagene i uka. I tretti år har de klart å lure myndighetene med illusjonen om at de er en person. Når så Mandag plutselig ikke kommer hjem en dag fra deres felles jobb, blir deres ukentlig rutiner satt på hodet. De fornemmer straks at noe foruroligende er i emning.

Glenn Close spiller den autoritære Nicolette Cayman som ikke er redd for å ty til vold for å håndheve sin egen lov

Interessant premiss

Filmen har et interessant premiss som innehar flere styrker, spesielt i starten. Filmens smarthet avtager dessverre noe ettersom plottet skrider frem. Manuset tar etter hvert noen dramaturgiske snarveier hvor enkelte karakterer agerer mer i manusets beste interesse i stedet for sin egen.

Det føles dessverre litt for enkelt, og slutten prøver å overraske oss uten noe videre hell, og levner dessverre ingen overbevisende konklusjon. Det hele føles litt for enkelt i sin endelige utfoldelse.

Noomi Rapace ser ut til å stortrives og får sjansen til å utfolde seg i sine syv ulike karakterer

Norsk regi

Musikken holder et enkelt og funksjonelt raffinement som heldigvis ikke faller for fristelsen av det overdådige, men holdes effektivt og subtilt. Foto er befriende fri for håndholdte og ristende utrykk, og oppleves tett og behagelig. Visuelt har den sine øyeblikk med en grei standard angående produksjonsverdien.

Regien er ved norske Tommy Wirkola, som lagde et navn for seg selv både her hjemme og ute i filmverdenen med «Død Snø». Han har kommet en lang vei siden da, og fått med seg noen meget dyktige skuespillere på laget. Selv om skuespillet leverer, blir de ikke akkurat velsignet med de beste replikkene underveis. Enkelte replikker føles keitete og virker kun som et forklarende element for plottet.

Den har også noen små irriterende detaljer, som for eksempel jentenes skjulte gjemmested i veggen, som har verdens mest synlige knapp til å åpne den. Det føles veldig unødvendig og slurvete i henhold til spenningen.

«What Happened to Monday» er en interessant film på mange måter, og starter fengslende, men klarer ikke å fullføre hele veien inn.

Alltid severdige Willem Dafoe spiller Settmann syvlingenes bestefar som har fostret dem opp under en strikt disiplin for å unngå å bli splittet opp.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE