ANNONSE

Ok-bin Kim spiller Sook-hee på en overbevisende måte, med en tilsynelatende umettelig tørst for hevn.
Foto/Copyright: AS Fidalgo

Banebrytende! Voldelig! Underholdende!

«The Villainess»: En koreansk film som imponerer på mange felt, og overgår hva de store selskapene i Hollywood er motvillige til å lage for tiden, nemlig kompromissløse voldelige actionfilmer for voksne.


Robert Depuis

 10.12.17, kl. 08:44
 17.12.17, kl. 15:59


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: Etter en stilfull, blodig intro filmet i første person-modus (filmet som det er seeren selv som slåss), kaster historien oss videre ut i en mikstur av drama og overdådig action krydret med de heftigste kampscener i en kompleks historie.

Sook-hee er en kvinnelig snikmorder som er fanget i et nettverk av løgner og bedrag, som er ute etter hevn. Etter sitt siste brutale hevntokt, i stedet for fengsel, havner hun på en underlig kvinneskole for en tvilsom lyssky organisasjon. Ting kompliseres ytterligere når det viser seg at hun er gravid og hun plutselig har noe å leve for.

Ha-kyun Shin spiller Joong-sang, en sentral skikkelse i Sook-hees oppvekst.

Inspirasjon

Umiddelbart går tankene til den franske filmregissøren Luc Bessons tidligere filmer som «Leon» og spesielt «Nikita», hvor «The Villainess» har en del likheter historiemessig.

«The Villainess» er derimot enda mer kompleks, der den gradvis utfolder seg og viser de ulike aktørers virkelige ansikt og motiv. Samtidig er den ensomme hevneren et velbrukt tema i koreansk filmindustri i filmer.

Pistoler, sverd og ulike redskaper blir brukt uhemmet for å utføre sine misjoner.

Måping og (be)undring

Regissør Byung-gil Jung har virkelig levert en film nesten uten sidestykke med tanke på de utrolige kampkoreografiene som er tett fulgt av et kamera i tilsynelatende umulige posisjoner.

Med et kamera som går inn og ut av fokus, og er til tider så tett på begivenhetene at den fanger blodspruten med linsa. Mange av scenene etterlater bare en måping og undring over hvordan i all verden de utførte det.

Samtidig bruker Byung-il Jung rikelig med tid på sine karakterer, og bygger dem opp i sin kompleksitet, og tør å myke alvoret opp med humor, hvor spesielt kjærlighetssyke Hyun-soo (Jun Sung) tar den største delen med sin litt keitete og fomlete tilnærming.

Antihelten Sook-hee i aksjon i nærmest «Kill Bill»-stil.

Umulig

Men dette er først og fremst en storslått actionfilm som åpner nye grenser for hva som er mulig. De mange nevnte actionsekvensene innehar elementer som virker umulige og bryter alle fysiske lover.

Samtidig går originaliteten litt ut over tydeligheten i hva som skjer, som gjør det litt vanskelig og til tider slitsomt å følge med og orientere seg. Den komplekse historien og dens struktur med alle dens flash-back kan også være en utfordring, men en fengslende sådan.

Det er et imponerende team både foran og bak kamera som rett og slett har laget en imponerende film, som antagelig Hollywood-maskineriet står i kø for å tiltrekke seg. Men glem Hollywood for en stund, og la deg bli forført av koreansk filmmagi.

«The Villainess» fikk for øvrig en velfortjent fire minutter lang stående ovasjon av et kresent fransk publikum, når den ble vist i Cannes utenfor programmet tidligere i år.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE