ANNONSE

NOE I GJÆRE: Jennifer Lawrence enser at noe ikke er som det skal.
FOTO: UNITED INTERNATIONAL PICTURES

Et to timer langt personlig mareritt

Jennifer Lawrences karakter Mother befinner seg i samtlige scener, hvor vi følger henne og hennes etter hvert eskalerende frustrasjon over tilværelsens tilstand.


Robert Depuis

 17.09.17, kl. 22:56
 21.09.17, kl. 23:18


ANNONSE
ANNONSE

 

FILM: Regissør Darren Aronofsky er kjent for å lage vanskelige og tungt fordøyelige filmer, som tross det, er ekstremt severdige. Med filmer som «Black Swan», The Wrestler» og «Requim for a Dream» på sitt resymé, så har man en viss fornemmelse på hva man begir seg inn på.

Navnløse karakterer

I et univers med navnløse karakterer fokuserer historien seg på «Mother». Hun er den unge konen til en forfatter (Javier Bardem), bare kalt «Him». De bor i et brannskadet hus tilsynelatende langt fra sivilisasjonen, hvor Mother restaurerer, mens Him prøver å skrive.

Vi opplever allerede i starten en smått frustrert Mother som gjør det hun kan for oppmerksomhet uten videre hell. Bedre blir det heller ikke når en fremmed banker på døren, med alt det medfører.

Det er konstant mye nærbilder for å skape en atmosfære av klaustrofobiske tilsnitt. Hele lydbildet (foleyen) er detaljert med en høyere lydmiks, for å skape en mer uhyggelig atmosfære og for å kompensere for manglende musikk gjennom hele filmen.

Jennifer Lawrence ved inngangen til huset med de skremmende elementer

Imponerende rolleliste

Dette er filmen til Jennifer Lawrence. Det er hennes karakter Mother vi følger konstant i hver eneste scene, med et kamera som gradvis opererer tett på henne. Det er hennes personlige helvete vi etter hvert opplever, der hun er omringet av ubehagelige karakterer uten snev av empati og et hus som virker å leve.

Hun gjør en mer enn godkjent innsats der hun løper opp og ned trapper, frem og tilbake i et etter hvert stigende antall transportetapper, med et stigende antall gjester å forholde seg til. Den øvrige rollelisten imponerer også, både med navn og håndverk. Spesielt Michelles Pfeiffers uhyggelige karakter sitter klistret fast på netthinnen.

Jennifer Lawrences karakter med sin mann til venstre (Javier Bardem) og hans eskalerende nifse horde

Uforløst

«Mother!» er en underlig film å bli klok på, der den sniker seg fremover i langsomt tempo, og bygger opp en stemning av den heller dystre sorten.

Filmen er vanskelig å kategorisere. Mesteparten av handlingen baserer seg på sitt til tider ubehagelige persongalleri, hvor en dramaturgisk utvikling aldri helt blir forløst. Selv om det eskalerer voldsomt med ubehageligheter mot slutten, sitter man litt og venter på noe som aldri kommer, og ender opp med en avslutning som føles mer irriterende enn oppklarende.

Dette er nok en film som helt klart vil finne sitt publikum, og noen vil sikkert genierklære den på mange måter. Jeg klarer bare ikke å se det, selv med en imponerende rolleliste og unntaksvis minneverdige øyeblikk. Det hjelper dessverre ikke med et mangelfullt manus, som i sin helhet etterlater en intetsigende og etterhvert langdryg opplevelse.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER


FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE