OPEL AMPERA-E: Salgskonsulent Terje Thorstensen hos Automobilkompaniet i Drammen kunne levere nøklene til sin første Ampera-e-kunde fredag.
ALLE FOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24

Nå er de første Opel Ampera-e klare for veien

Den har rekkevidde i Tesla-territoriet og er en av de mest omtalte elbilene på lenge. Nå er den omsider klar for levering.


Alexander Jansen

 20.05.17, kl. 17:04
 01.06.17, kl. 16:01


ANNONSE
ANNONSE

 

DRAMMEN: Opel Ampera-e blir beskrevet som en liten flerbruksbil for fem personer med god innvendig plass. En populær og ikke uvanlig kombinasjon i det norske bilmarkedet. 

Det som gjør det hele spesielt er at det er en elbil - med rekkevidde som en Tesla.

Når man legger til 204 hestekrefter, gode kjøreegenskaper og prislapp fra 300.000 kroner, er det ikke rart at oppmerksomheten blir stor. 

- 4.500 biler er kjøpt usett og uprøvd i Norge. Det har ikke skjedd før i norsk sammenheng, sier salgskonsulent Terje Thorstensen hos Automobilkompaniet til DRM24.

LES OGSÅ: Enorm interesse for ny Tesla-SUV

FØRST UT: Max Lind fra Røyken får overlevert nøklene til sin nye Ampera E av Opel-selger Terje Thorstensen. 170 til har skrevet kontrakt med drammensforhandleren på samme bil. Toppmodellen koster omlag 350.000 kroner.

Stort bruksområde

Den ferske Ampera-eieren har vært kunde hos Automobilkompaniet i 20 år, og kjenner godt til både Opel og elbil. Han har kjørt elbil siden 2008, og bytter nå ut en Nissan Leaf med den nye Opelen. 

- Jeg er veldig spent på overgangen, men rekkevidden blir nok den store forskjellen. Samtidig er dette en vesentlig nyere bil med sterkere motor, sier Max Lind. 

- Hva skal bilen brukes til? 

- Den vil brukes til og fra jobb i Oslo, til hytteturer og hvis alt går etter planen, ferietur til Nord-Norge i sommer, sier røykenbøringen. 

LES OGSÅ: 110.000 elbiler på norske veier

STORBILFØLELSE: Grunnet bilens romslige plass i både for- og bakseter, samt batteripakkens plassering under bilen, får man både visuelt og kjøremessig inntrykk av å kjøre en større bil.

Imponerende tall

Amperaen har et 60 kilowatts batteri med oppgitt rekkevidde på inntil 520 kilometer, men i praksis vil den ifølge Automobilkompaniet ligge på omlag 40 mil om sommeren og 30 mil om vinteren med vanlig bruk.

Fordi bilens batteripakke er plassert under bilen, gir det en lavt og fint tyngdepunkt med kjøreegenskaper som overrasker mange for en såpass høyreist bil. 

Spurten fra 0-100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder takket være 204 helelektriske hestekrefter.

LES OGSÅ: 15 av 100 nye biler er elbiler

EGOLF-KONKURRENT: Opel Ampera E vil bli en sterk konkurrent for blant annet E-Golf og Nissan Leaf, og kommer trolig til å spise store markedsandeler i segmentet de neste årene.

Lang ventetid

Max Lind stod aller først i køen da Opel åpnet for forhåndsbestilling av den nye Amperaen 16. september i fjor. Én bil til ble levert i Drammen senere fredag. I løpet av 2017 skal 58 biler leveres fra Automobilkompaniet. 

- For nye bestillinger risikerer man i verste fall å måtte vente til 2019 før man får bilen, forteller Thorstensen. 

STOR BUNKE: Terje Thorstensen viser frem 170 salgskontrakter på Ampera E. Det blir trolig mange til.

De tre første Amperaene i Norge ble levert i rødt, hvitt og blått 16. mai på rådhusplassen i Oslo. Fra og med denne uken leveres de første eksemplarene andre steder i landet. 

Og etter interessen å dømme er det bare å venne seg til utseendet først som sist. 

LES OGSÅ: Ønsker Volvo-kundene velkommen til nytt butikkonsept

SE FLERE BILDER AV AMPERA-E HER:








FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN


ANNONSE